Galerie slavných krabiček - MXR Dyna Comp, MXR Phase 90

Galerie slavných krabiček - MXR Dyna Comp, MXR Pha
Galerie slavných krabiček - MXR Dyna Comp, MXR Pha

První uvedení: 1973

Tento kompresor si původně nejdříve našel cestu k nashvilleským muzikantům, kteří preferovali jeho schopnost zušlechtit tón a vyvážit jeho průběh. Mezi prvními si ho tak oblíbili např. Jimmy Reed či Reggie Young a poté si velmi rychle našel cestu i k představitelům dalších žánrů. Tuto krabici, která se těší také dnes stálé oblibě, najdeme i u současných kytaristů jako např. Jeff Trott, Aj Dunning (Verve Pipe) či Ryan Gururyan (Orange Sunshine).

Dyna Comp umí tón krásně zjasnit, a přitom zachová v nejvyšší možné míře jeho přirozenost. I když v našich krajích na tuto krabici tak často nenarazíme, pokud byste se k ní dostali, je nutné si trochu pohrát s nastavením obou dvou knoflíků, Output a Sensitivity, aby nedocházelo k prvotnímu přiškrcení tónu. Někteří kytaristé Dyna Comp také používají vedle zdůraznění kvalit čistého tónu i na zesílení kytary při sóle či k lehkému nakreslení.

Celá řada dalších firem se snažila vyprodukovat kompresory podobné kvality, ale ne všem se to podařilo. Za všechny můžeme jmenovat firmu Boss a její řadu CS, Compression Sustainer (od CS-1 po CS-3).

Galerie slavných krabiček - MXR Dyna Comp, MXR Pha
Galerie slavných krabiček - MXR Dyna Comp, MXR Pha

MXR Phase 90

První uvedení: 1973

Velmi slavná krabice, která zasáhla do většiny stylů a žánrů. Její schopnost mixu normálního tónu a rozfázovaného signálu určitého průběhu tak můžeme vysledovat od blues (např. Albert King) přes jazzovou fúzi 70. let a hard rock a jeho odnože sedmdesátých a osmdesátých let (např. Eddie Van Halen, který má sweep nastavené na velmi pomalé vlnění) až po léta devadesátá (např. Mike McCready, Mike Einziger, Paul Gilbert, John Frusciante, Wes Borland atd.).

Krabička se v různých nepatrných modifikacích stále vyrábí, ale mezi vintage efektem a novějšími modely můžeme najít některé minirozdíly. Starší krabice například produkuje uhlazenější tón, ale je dost náchylná k brumu. Novější typy jsou zase dost citlivé na nastavení a mohou mít vliv na nakreslení tónu.

Jenom jediný knoflík - a efekt pracuje k naprosté spokojenosti. S trochou nadsázky by se dalo tvrdit, že jde o nejoriginálnější phaser z celé široké rodiny phaserů a i kdyby už další firmy neexistovaly a kytaristé by měli k dispozici pouze tuto krabici, tak se nic neděje. Ovšem sehnat jej - to už je horší.

Psáno pro časopis Muzikus