Galerie slavných aparátů - 1959 Marshall Super Lead 100, Watkins Dominator

Galerie slavných aparátů - 1959 Marshall Super Lead 100
Galerie slavných aparátů - 1959 Marshall Super Lead 100

1959 Marshall Super Lead 100

Klasika rockové hudby s velkým podílem na jejím utváření. Základem byl model, týmem Jima Marshalla pracovně nazvaný Double 50, který vznikal na základě objednávky Petea Townshenda (prvenství tohoto kytaristy z Who vzhledem k použití full stacku neboli sestavy hlavy a dvou beden na sobě je přinejmenším sporné vůči v této době stejným směrem se ubírajícím "úpravám" aparátu Ritchieho Blackmorea). Townshend prostě potřeboval "přeřvat" Johna Entwistleho, baskytaristu a svého kolegu z kapely. Nový typ byl tedy postaven na dvou padesátiwattových výstupních transformátorech a čtyřech lampách KT66. Na konci šedesátých let pak firma přišla s upraveným modelem, který obsahoval tři 12AX7 v pre-ampu a čtyři EL34 ve výkonu.

Pro velkou úspěšnost se Marshall k těmto modelům několikrát vrátil. Od série reissue řad 1959S na konci osmdesátých let, přes 1959X na začátku let devadesátých po 1959SLP produkovaných od roku 1993, jsou to zejména produkty série Handwired.

Townshend, Blackmore, Eric Clapton, Jimi Hendrix či Jimmy Page a další, ti všichni moc dobře věděli, proč hrají na modely této řady.

 

Watkins Dominator

Kombo s charakteristickým tvarem do písmene V patřilo mezi nejčastěji používané aparáty beatového boomu raných šedesátých let. Svůj počátek mělov dvoukanálovém modelu z roku 1956 se dvěma 100ť reproduktory Elac, čtyřmi vstupy, tremolem a dvěma lampami EL84 v power-ampu. Roku 1964 vznikl model MkII s jedním 120ť reproduktorem, na přelomu let šedesátých a sedmdesátých byl uveden MkIII s další bednou, osazenou 1 x 120ť. Během sedmdesátých let pak spolu s použitím lamp EL34 vznikla řada komb o výkonu 25, 30 a 50 wattů, firma vyprodukovala i stowattové tranzistorové kombo Dominator 100.

Psáno pro časopis Muzikus