Galerie nejtypičtějších ovladačů efektů XI. - Harmonizér

Galerie nejtypičtějších ovladačů efektů XI. - Harmonizér
Galerie nejtypičtějších ovladačů efektů XI. - Harmonizér

Harmonizér je ve své podstatě typ efektu, který bývá často dáván do souvislosti s pitch shifterem. Základní funkce pitch shifteru je snížení či zvýšení hraného tónu o předem nastavený či pedálem přímo ovládaný interval. Harmonizér je zařízení, které tento efekt umí zkombinovat s původním tónem a vytvářet tak mj. i souzvuk.

Tato funkce může být rozšířena i o další. Harmonizéry (kupříkladu uživatelsky velmi příjemný DigiTech Harmony Man) umí na základě zvolené tóniny inteligentně „dosazovat“ správné tóny do přednastaveného intervalu (např. scalic shifting), generovat hlasy vzhledem ke struktuře akordu apod.

Galerie nejtypičtějších ovladačů efektů XI. - Harmonizér
Galerie nejtypičtějších ovladačů efektů XI. - Harmonizér

Jak už jsme uvedli, tento efekt bývá velmi často součástí dalších zařízení, ať už procesorů, modelerů či syntezátorů nebo kombinovaných pedálů. V tom bychom se ale zbytečně zamotali (viz kupříkladu Eventide Pitch Factor Harmonizer), takže se striktně omezíme z hlediska náplně tohoto článku na samostatné efekty.

Vzhledem k užívání těchto efektů jde o zařízení, která nejsou běžná a jejich používání není ani zvlášť návykové. Reálné využití vícehlasů při live hře je ale velmi lákavou záležitostí. Otázkou pak zůstává jeho zapojení i ve studiu. Pravda je, že přesnost intervalu a tempa je jednoznačná, musíme ale zvážit kvalitu zvuku, a to zvláště při zkreslených rejstřících. Měl jsem jednoho žáka, který na harmonizéry nedal dopustit. Na pódiu v pohodě vystřihl dvojhlasy v sólech Soldier of Fortune Ritchieho Blackmorea, taktéž i začátek Difficult to Cure nebo sólové party v Highway Star, řadu vychytávek Briana Maye apod. Pak se s tím dostal do studia a jeho názor se změnil...

Galerie nejtypičtějších ovladačů efektů XI. - Harmonizér
Galerie nejtypičtějších ovladačů efektů XI. - Harmonizér

Základními ovládacími prvky jsou tedy:

1. Poměr efektovaného tónu vzhledem k původnímu: Balance (Boss PS-6 Harmonist, Behringer US600).

 

2. Míra posunu původního tónu: Shift, Harmony (Boss PS-6 Harmonist, zde navíc i možnost módu tří hlasů), Pitch (Behringer US600).

 

3. Volba tóniny: Key (BOSS PS-6 Harmonist, Behringer US600).

 

4. Volba typu efektu: Mode (BOSS PS-6 Harmonist, zde navíc doplňuje i nabídkou Key - dur či moll tóniny, dále i Detune - chorus apod.).

Psáno pro časopis Muzikus