Galerie nejtypičtějších ovladačů efektů XI. - Compresor/Sustainer

Galerie nejtypičtějších ovladačů efektů XI. - Compresor/Sustainer
Galerie nejtypičtějších ovladačů efektů XI. - Compresor/Sustainer

Jakkoli jsme uvedli na začátku této řady, že se budeme zabývat ovládacími prvky zařízení, které v sobě sdružují pouze jediný efekt, existují výjimky. Tou je právě seskupení dvou efektů - kompresoru a sustaineru. Oba dva mají na starosti nastavení určité úrovně tónu, jeho počátku, náběhu (kompresor) a jeho průběhu a trvání (sustainer). Obě dvě funkce jsou natolik provázané, že drtivá většina výrobců je soustřeďuje do jednoho zařízení. Existují výjimky, jako například klasika ze sedmdesátých let, Oberheim/Maestro Sustainer. Řada firem dokonce postupuje i tak, že v názvu efektu má pouze jedno z označení (většinou kompresor), protože další funkci prostě už předpokládá nebo je v ovládacích prvcích rovnou sdružuje (kupříkladu Line 6 Constrictor, Electro-Harmonix Soul Preacher apod.).

Galerie nejtypičtějších ovladačů efektů XI. - Compresor/Sustainer
Galerie nejtypičtějších ovladačů efektů XI. - Compresor/Sustainer

Některé firmy nabízejí širokou úpravu signálu (Electro-Harmonix Black Finger s přepínači LED/Lamp a SQSH/Norm pro odezvy náběhu tónu, Boss CS-3, Marshall Compressor ED-1), některé preferují v maximální míře původní tón kytary a zaměřují se „pouze“ na přidání vlastního efektu (Electro-Harmonix Soul Preacher, Danelectro Surf & Turf) s dalšími vychytávkami (např. Gate u Line 6 Constrictor).

Některé krabice lze použít i k zesílení původního signálu. V signálové cestě se zařazují většinou na samý počátek.

Galerie nejtypičtějších ovladačů efektů XI. - Compresor/Sustainer
Galerie nejtypičtějších ovladačů efektů XI. - Compresor/Sustainer

Základními ovládacími prvky jsou tedy:

1) Úroveň, hlasitost, výstup efektovaného signálu: Level (BOSS CS-3, Carl Martin Classic Opto-Compressor, Line 6 Constrictor), Volume (Marshall ED-1, spojená funkce s Compression (Electro-Harmonix Soul Preacher), Output (Behringer Compressor DC-9, MXR Dyna Comp), Post-Gain (Electro-Harmonix Black Finger).

 

2) Ekvalizace tónu: Tone (Boss CS-3), Emphasis (Marshall ED-1, výběr frekvencí).

 

3) Charakteristika efektovaného tónu, rychlost náběhu: Attack (Boss CS-3, Marshall ED-1), třípolohový přepínač Fast/Medium/Slow (Electro-Harmonix Soul Preacher), Sensitivity (Behringer Compressor DC-9, spojeno se Sustainem (MXR Dyna Comp, dtto), Compress + Pre-Gain (Electro-Harmonix Black Finger), Comp + Gain + Attack (Carl Martin Classic Opto-Compressor).

 

4) Délka tónu, sustain: Sustain (Boss CS-3, Electro-Harmonix Soul Preacher, Line 6 Constrictor, spojeno s kompresorem, tři režimy - Compact/Squezze/Mellow), Compression (Marshall ED-1, spojená funkce s Volume).

Galerie nejtypičtějších ovladačů efektů XI. - Compresor/Sustainer
Galerie nejtypičtějších ovladačů efektů XI. - Compresor/Sustainer
Galerie nejtypičtějších ovladačů efektů XI. - Compresor/Sustainer
Galerie nejtypičtějších ovladačů efektů XI. - Compresor/Sustainer
Galerie nejtypičtějších ovladačů efektů XI. - Compresor/Sustainer
Galerie nejtypičtějších ovladačů efektů XI. - Compresor/Sustainer
Galerie nejtypičtějších ovladačů efektů XI. - Compresor/Sustainer
Galerie nejtypičtějších ovladačů efektů XI. - Compresor/Sustainer
Galerie nejtypičtějších ovladačů efektů XI. - Compresor/Sustainer
Galerie nejtypičtějších ovladačů efektů XI. - Compresor/Sustainer
Psáno pro časopis Muzikus