Galerie nejtypičtějších ovládačů aparátů - Bass, Middle, Treble, Contour… 4

Galerie nejtypičtějších ovládačů aparátů - Bass, Middle, Treble, Contour… 4
Galerie nejtypičtějších ovládačů aparátů - Bass, Middle, Treble, Contour… 4

V dnešním dílu se zaměříme na další nejtypičtější ovládací prvky zesilovačů. A těmi jsou ty knoflíky, ovlivňující barvu zvuku.

Klasickým představitelem je trojice Bass, Middle a Treble. Protože většina výrobců aparátů vychází ze zkušeností firem Marshall a Fender, můžeme poznamenat, že tyto ekvalizační sekce se liší svým umístěním vzhledem ke zkreslení v konstrukci zesilovače. Takže například u Marshallů (až na výjimky) je trojice knoflíků Bas, Středy a Výšky situovaná až za kreslicími obvody. U Fendera (také až na výjimky) je ekvalizace již před zkreslením. Některé firmy tento způsob kombinují - firma Mesa/Boogie kupříkladu u čistého kanálu umisťuje Bass, Middle a Treble jako u Fenderů, u zkreslených kanálů postupuje jako Marshall. Totéž nalezneme třeba u některých výročních Marshallů.

Jednotlivé prvky se navíc ovlivňují jak mezi sebou, tak i vzhledem k celkovému nastavení zesilovače. Což znamená, že u Fenderů se to pozná víc, u Marshallů je ten pohyb jemnější.

 

Na řadě aparátů můžeme ale nalézt i jiné ekvalizační prvky. A zdaleka se to netýká jen těch levnějších zesilovačů. Mluvím třeba o knoflíku Contour. Ten se obecně chová tak, že pokud je otočen na minimum, zvýrazňuje středy, při otočení doprava jde o zvýraznění výšek a basů, asi jako když jednotlivá pásma grafického ekvalizéru uvedeme do tvaru V.

 

Je také nutné se zmínit o řadě filtrů, jako je Deep, zvýrazňující basy při malých hlasitostech, Tone Shift, upravující středy, o knoflíku Resonance, umocňující výrobcem vybrané frekvence, o Tone Matrix na MF350 a FDD na sérii MG jako emulaci lamp atd.

A opět bych nerad zapomněl - za poskytnuté informace děkuji Vláďovi Volkmannovi z Praha Music Center.

Galerie nejtypičtějších ovládačů aparátů - Bass, Middle, Treble, Contour… 4
Galerie nejtypičtějších ovládačů aparátů - Bass, Middle, Treble, Contour… 4

Ukázky nahrány na:

- Kytara: Gibson Les Paul Standard (70. léta)

- Efekt: BOSS DD-2, RV-2

- Aparát - stack: Marshall JCM2000 TSL100 s bednou Marshall 1960AX,

- Ukázky: - eq-normal: běžné nastavení (osobní)

- eq-treble: jenom Treble, nastavené na 10, Middle a Bass staženy na 0

- eq-middle: jenom Middle, nastavené na 10, Treble a Bass staženy na 0

- eq-bass: jenom Bass, nastavené na 10, Treble a Middle staženy na 0

- eq-do V: jenom Treble a Bass, obojí nastavené na 10, Middle staženy na 0

- Pozn.: Nahráno na 2. kanál, Crunch, Gain jen v polovině

Psáno pro časopis Muzikus