přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

baskytaraBass profil - Justin Chancellor

17.02. | Autor: Milan Janeček | sekce: pro muzikanty - seriály

Bass profil - Justin Chancellor


Jeden z nejvýznamnějších baskytaristů progresivního rocku Justin Chancellor je neodmyslitelně spjat s kapelou Tool a britskou značkou baskytar Wal. Jeho jedinečné basové linky, často, ne-li téměř vždy, upravené celou řadu efektů, jsou poznávacím znamením a téměř copyrightem skladeb Tool, stejně jako jeho způsob skládání, které se často ubírá cestami lichých taktů.

Anglie
Justin Gunnar Walter Chancellor se narodil 19. listopadu 1971 v Londýně do rodiny s anglicko-norskými kořeny. V šesti letech se začal zajímat o hudbu a začal sjíždět nevelkou sbírku desek svých rodičů. Každý den po škole se přihnal ke gramofonu a poslouchal muziku, mezi jinými Johna Denvera, Buddyho Hollyho, Abbu nebo Cata Stevense. V sedmi letech se na škole přihlásil do kytarových lekcí a k osmým narozeninám dostal svou první kytaru.
Ve třinácti letech nastoupil na střední školu Tonbridge School v Kentu, kde založil svou první kapelu. Ve čtrnácti se dal dohromady s kytaristou Benem Durlingem a vystupovali pod jménem Slice of Life. Během studií se jim dokonce povedlo i vydat demo nahrávku stejného jména. Po absolvování střední školy odešel na univerzitu v Durhamu, ale to už věděl, že se chce věnovat především hudbě.

The Peach
V roce 1990 založili Durling a Chancellor kapelu Peach, do níž přibrali ještě zpěváka Simona Oakese a bubeníka Roba Harvise. The Peach se prezentovali originální kombinací grunge a progresivního rocku, kdy se odkazovali na Primus nebo Pearl Jam. The Peach se snažili prorazit na britské scéně a mezi jednotlivými koncerty dali dohromady i několik demo nahrávek: Flow with the Tide (1991), Don’t Make Me Your God (1992), Disappear Here (1992), Burn (1993) a Spasm (1994). Významným předělem pro ně bylo turné jako předkapela Tool v letech 1993 a 1994. Po návratu z turné natočili desku Giving Birth to a Stone a ještě v roce 1994 ji vydali u malého vydavatelství Mad Minute Records pod producentskou taktovkou Jessicy Corcoran a Iana Shawa. Mezi originálními skladbami, na kterých se podíleli všichni členové, najdeme i cover verzi Catfood od King Crimson.
Kapela vyrazila na podporu desky na turné a po návratu natočili druhé album Volume II. Když se ale dlouho nedařilo domluvit smlouvu s větší společností, začali z The Peach odcházet členové, až se kapela v polovině roku 1995 rozpadla. Justin Chancellor se sice snažil s kytaristou Benem Durlingem dát dohromady novou kapelu, ale dostal nabídku ze Spojených států.

Tool
Justin si s Tool sedl již během společného turné, a i později byli stále v kontaktu. Bylo tedy nasnadě, že zavolali i jemu, když se jejich stávající basista Paul D’Amour rozhodl z kapely odejít. Nejprve sice nabídku odmítl, protože dával dohromady novou kapelu. Ale pak si řekl, že se taková nabídku už nemusí opakovat, a do Los Angeles na konkurz nakonec odjel a místo nakonec dostal, když uspěl v konkurenci takových borců, jako byli Scott Reeder z Kyuss, Frank Cavanagh z Filter nebo Marko Fox ze Zaum.
Justin se přidal ke kapele v průběhu skládání materiálu na novou desku, a je tak podepsán pod jedenácti z patnácti skladeb na tomto albu. Ænima vyšlo v září 1996 a vyšplhalo se na druhé místo žebříčku v USA a dosud se ho jen ve Spojených státech prodalo přes tři miliony kusů, takže dostala tři platiny. Platinu deska rovněž získala v Kanadě, Austrálii a na Novém Zélandu. Za zmínku stojí, že si právě na natáčení tohoto alba Justin pořídil baskytaru Wal Mk. 2, kterou od té doby používá jako svůj hlavní nástroj.
Na světové turné na podporu desky vyrazili Tool v říjnu 1996 po USA. Následovala Evropa a celé turné ukončili v březnu 1997 v Austrálii a na Novém Zélandu. Ještě týž rok se Tool objevili na festivalu Lollapalooza a sklidili zaslouženou pochvalu od kritiky.
Následovalo tříleté období pauzy, které bylo vyplněno několika soudními přemi s vydavatelstvím a bývalým manažerem. Na konci ale došlo na podepsání nové smlouvy se stávajícím vydavatelstvím a v roce 2000 vydávají Tool v limitovaném nákladu CD/DVD box set Salival s živými záznamy.
O rok později vychází album Lateralus, které se dostává na první příčku prodejní hitparády v USA a získává platinu v USA, Kanadě, Austrálii a na Novém Zélandu, a poprvé boduje i v Británii zlatou deskou a šestnáctým místem v žebříčku. Během následujícího turné se na deseti koncertech střetly cesty Tool a King Crimson, což pro celou kapelu bylo splnění velkého hudebního snu. Turné skončilo v roce 2002 a Tool začali skládat materiál na další album.
Album vyšlo v roce 2006 pod názvem 10,000 Days a stejně jako předchozí se umístilo na prvním místě v USA, Kanadě, Austrálii i Novém Zélandu, a v těchto zemích také získalo platinu. V Británii se dostalo na čtvrté místo a získalo stříbrnou desku. Následující světové turné trvalo dva roky a během nich jim předskakovaly kapely jako Isis nebo Mastodon. Od roku 2008 Tool vyrážejí na občasná kratší turné nebo na festivaly a stále se čeká na nové album. Dle několika rozhovorů, které v letech 2016 a 2017 poskytul Justin Chancellor, se zdá, že se natáčení chýlí ke konci a v brzké době by nové album mohlo vyjít.

Hostování a další projekty
V roce 2003 si Justin společně s manželkou Shelee Dykman Chancellor a kamarádem Zackem Danielsem založili obchůdek, ve kterém prodávali knihy a hudební nosiče. V nabídce měli především to, co sami četli nebo poslouchali. Nazvali ho Lobal Orning (ozdoba mysli, pozn. autora) a sídlili v Los Angeles v okrsku Topanga. Bohužel byl však krámek tak málo dostupný a propagovaný, že ho po pěti letech museli zavřít.
V letech 2008 a 2009 se Justin spojil s kamarádem Peterem Mohamedem, zpěvákem polské metalové kapely Sweet Noise, a založili projekt M.T.Void. Jejich cílem bylo vytvoři takovou hudbu, jakou nedělá nikdo jiný. Dali se do psaní materiálu a výsledkem je album Nothing’s Matter, které vydali v roce 2008. Album si i sami aranžovali, míchali a produkovali. Masteringu se chopil renomovaný Bob Ludwig. Výsledkem je experimentální metalové album, postavené především na značně zkreslené baskytaře a zpěvech v polštině. Na albu najdeme i několik hostů, např. kytaristy Davida Timnicka (Intronaut) a Brenta Hindse (Mastodon) nebo muzikanty ze sousedství u Topangy, Bobbyho Pluthe, Nicka Diasa a Justinovu manželku Shelee Dykman.
Justin se rovněž coby basista objevil na několika deskách spřátelených muzikantů. V roce 2004 si zahrál na albu Panopticon kapely ISIS ve skladbě Altered Course. V roce 2010 oplatil Davidu Timnickovi z Intronaut hostování a objevil se ve skladbě Valley of Smoke na stejnojmenném albu. A konečně v roce 2012 byl jedním z protagonistů projektu The Fusion Syndicate, který dal dohromady nynější basista kapel Yes a Asia, Billy Sherwood. Ten pro celý projekt složil skladby a do každé z nich pozval jiné muzikanty. Justin si tak ve skladbě In the Spirit of... zahrál s kytaristou Stevem Hillagem, klávesistou Scottem Kinseym, bubeníkem Asafem Sirkisem a saxofonistou Theem Travisem.

Vybavení

Baskytary
Wal Mk. 2,
Wal Mk. 2 fretless,
Wal Mark III,
Gibson Thunderbird,
Music Man StingRay,
Warwick Streamer Stage II.

Aparáty
Gallien Krueger 2001 RB (zesilovač),
Mesa Boogie M2000 (zesilovač),
Mesa Boogie M-Pulse (zesilovač),
Mesa Boogie Roadready 4 x 12” (kabinet),
Mesa Boogie Roadready 8 x 10” (kabinet).

Efekty
Demeter VTBP-201S (pre-amp),
Fox Fuzz Wah (fuzz/kvákadlo/volume),
Guyatone Vintage Tremolo,
Guyatone BR2 (obálkový filtr),
Prescription Electronics Overdriver,
Boss DD-3 (delay),
Boss TU-2 (ladička),
Boss BF-2 (flanger),
Boss CE-5 (chorus),
Boss GEB-7 (ekvalizér),
Tone-Bender Fuzz,
MXR Bass Envelope Filter,
MXR Bass Octave Deluxe,
Tech 21 SansAmp GT2 (emulátor lamp),
Tech 21 SansAmp Bass Driver DI (pre-amp/DI/overdrive),
Pro Co TurboRAT (distortion),
DigiTech Bass Whammy (wah/pitch shifter),
Red Witch Titan (delay),
Red Witch Pentavocal (tremolo),
Radial JD-7 (distributor signálu),
Colorsound ToneBender (fuzz),
Line 6 FM4 (filtr),
Lovetone Ring Stinger (ring modulátor),
Lovetone Wobulator (tremolo),
Lovetone Brown Source (overdrive/distortion),
Lovetone Meatball (obálkový filtr),
Crowther Audio Prunes & Custard (distortion/harmonický generátor),
KHDK Abyss (basový overdrive).

Struny
Ernie Ball Hybrid Slinky (.045, .065, .085),
Ernie Ball Power Slinky (.110).

Trsátko
Dunlop Tortex 1.0.

Diskografie

spolupráce:
Peach: Giving Birth to a Stone (1994);
Tool: Ænima (1996), Salival (2000), Lateralus (2001), 10,000 Days (2006);
Isis: Panopticon (2004);
Intronaut: Valley of Smoke (2010);
The Fusion Syndicate: The Fusion Syndicate (2012).

Web
www.toolband.com

Psáno pro: časopis Muzikus 2018/02

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-serialy/Bass-profil-Justin-Chancellor~17~unor~2018/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.