Akordy? A jaké? 30 - X5 - kvinty

Akordy? A jaké? 30 - X5 - kvinty
Akordy? A jaké? 30 - X5 - kvinty

Dnes začínáme blok k závěru se již klonícího seriálu o vybraných kytarových akordech. A po všech těch speciálnostech se ve třech dílech zaměříme na jeden z nejpoužívanějších hmatů, zvláště u elektrických kytaristů v podstatě jakéhokoli stylu a jakéhokoli stupně úrovně hry. Ano, bude řeč o power chordech, dnes konkrétně o první, vlastně i nejznámější variantě - kvintovém power chordu. A tento souzvuk obecného značení X5 si ukážeme konkrétně na power chordu A5.

 

Název: A - power chord

Označení: A5, A5

Vzorec: č1, č5 (kvintový tvar)

 

Obecná poučka: Power chordy v sobě neobsahují tercii, není tedy možné samostatným zahráním určit, zda se jedná o durový či mollový souzvuk. To vyplyne až z kontextu doprovodu. Navíc v kvintovém a kvartovém tvaru zde nejde ani o akordy, neb, jak praví obecná poučka, akord je souzvuk nejméně tří tónů. Proto tedy to označení power chord, kdy se jedná spíše o harmonické intervaly jednoduché (kvintové či kvartové) či složené (kvintkvarty či kvartkvinty).

 

První příklad: Známá klasika, výborná orientace, dobrá znělost a čitelnost, taktéž i uchopitelnost. Výchozí tvar k dalším typům power chordů, použitelnost napříč celým hmatníkem (při dodržení vztahu strun g, h).

 

Druhý příklad: Výborná znělost při využití prázdné struny, ovšem jen v případech, kdy je možné využít prázdnou strunu. Vynikající hmat při úpravách souzvuku při nahrazování kvinty tóny směrem nahoru.

 

Třetí příklad: Ukázka možnosti propojit v určitém případě kvintový power chord se znělostí prázdné struny (zde struny A).

 

Čtvrtý příklad: Power chordy nemusíme hrát jen na strunách basových, ale velmi hezky znějí i na strunách vyšších. Velmi dobře se zde upravuje pohyb kvinty a dalších tónů.

 

Pátý příklad: Jde o rozvinutí možnosti hrát tyto souzvuky jinde, než je běžné.

 

Tip č. 1: Čtvrtý prst lze samozřejmě nahradit prstem třetím, což je pro někoho schůdnější.

Tip č. 2: Nabízejí se zde variace změn kvinty třeba na sextu (při blues, boogie, blues rocku apod.) či pokračovat na malou septimu, může se hýbat i základním tónem jak nahoru (a získáme kvartový power chord, samozřejmě jiný než A), tak i dolů (například při přechodu na jiný power chord).

Psáno pro časopis Muzikus