Akordy? A jaké? 26 - Xmi-5/(Xdim3)

Akordy? A jaké? 26 - Xmi-5/(Xdim3)
Akordy? A jaké? 26 - Xmi-5/(Xdim3)

V tomto díle si uvedeme souzvuk obecného značení Xmi-5, který si přiblížíme konkrétně na akordu Cmi-5.

 

Název: zmenšený kvintakord

Označení: Cmi-5, Cmi-5, Cmi-5, Cm-5, Cmin-5, Cmin♭5

Pozn.: Ve starších záznamech můžeme narazit i na označení Xdim3. Jde o značení dnes již překonané.

Vzorec: č1, m3, zm5

Obecná poučka: U akordů s příponou dim, jak by bylo možné u staršího značení tohoto souzvuku, se předpokládá, že se jedná o zmenšený septakord, tedy o tři malé tercie na sebou. V tomto případě již překonaného značení šlo v podstatě o to, že bylo pořeba odlišit značku klasického akordu dim od tohoto, který ve vztahu k Xdim neobsahuje zmenšenou septimu. První dvě malé tercie ale má. Protože se ale jednalo o nepřesnost, značení Xdim3 už vymizelo.

 

První příklad: Orientace na hmatníku je velmi snadná, už trochu horší je uchopitelnost. I znělost je zde na horším stupni než u druhého příkladu.

 

Tip č. 1: Pro lepší uchopitelnost je lepší použít barré hmat prvním prstem. Potom ovšem musíme dávat pozor, aby nám nezněly tóny chycené tímto hmatem na strunách h, e1. Koneckonců, na struně e1, v tomto případě by šlo o tón c2, by došlo jen k dalšímu zvýraznění základního tónu, ale na struně h by zazněl tón g1, což by v tomto případě bylo chybné. Proč? Protože by správně měl zaznít g♭1, tedy zmenšená kvinta. A tohle chytit by byl už problém.

 

Druhý příklad: Orientace na hmatníku také zcela jasná, znělost je lepší než v prvním případě. Uchopitelnost není zezačátku nic moc, ale dá se na to lépe zvyknout než u prvního případu. Měli bychom zde dát pozor na to, aby nám nezněly prázdné struny. Došlo by totiž opět ke kolizi, kdy vedle malé tercie neboli součásti mollového kvintakordu by zazněla tercie velká, a to hned ve dvou případech. Navíc u struny E by se změnilo značení akordu na lomený akord.

Psáno pro časopis Muzikus