12 největších chyb, které děláme v domácím studiu - Neděláme předprodukci, část prvá

Při nahrávání chceme, aby vše šlo co nejlépe. Pro výsledek můžeme udělat hodně přípravou před zahájením natáčení.

 

Co je předprodukce?

OK, máme připravené hudebníky, nastavené mikrofony a jdeme nahrávat...

Práce se rozběhne a za chvilku přijde zjištění: Tempo skladby je nevyhovující, druhé sólo na kytaru nadbytečné, party kopáku jsou jinak, než si basák představoval ve zkušebně, nahrávání s metronomem hudebníky rozhazuje... Stačí pár podobných situací, a celé nahrávání se nám začne drolit.

12 největších chyb, které děláme v domácím studiu - Neděláme předprodukci, část prvá
12 největších chyb, které děláme v domácím studiu - Neděláme předprodukci, část prvá

Předprodukce je přípravný proces celé nahrávky. Plánovací fáze, kdy vezmeme píseň v nejjednodušší podobě a začneme systematicky budovat nahrávku od tohoto základního tvaru.

 

Zkoušejte

Základní pravidlo je: Buďte připravení. Mějte jasno o všem, co se ve skladbě děje. Zkoušejte. Žádná část skladby by neměla být nad vaše síly pod tlakem studiového nahrávání. Studio je odlišné prostředí, než je pódium nebo zkušebna. Psychika začne pracovat a nadstavba, kterou získáte ve zkušebně, se zúročí při záznamu všech partů.

 

Nahrajte a analyzujte zkoušky

Dobrá aranž je vše. Záznam písně ve zkušebně ukáže, co se v písni děje. Paradoxem je, že vysoká míra hluku na zkoušce zamezí slyšet, co naši spoluhráči hrají. Chceme zjistit, jak fungují jednotlivé party dohromady. Stane se, že se hudebníci diví, co hrají ostatní členové bandu, když se slyší ze záznamu.

 

Zkoušejte odděleně

Dělené zkoušky, to je další způsob, jak si vše ujasnit. Například zkoušky bez zpěváka vám umožní pracovat na detailech doprovodu. Stejně tak jsou užitečné oddělené zkoušky rytmiky. Naopak, zkoušky zaměřené pouze na vokální party vám ujasní vícehlasy atd.

 

Připravte se nahrávat odděleně

Nahrávání neprobíhá vždy tak, jak je kapela zvyklá hrát, tj. dohromady. Pokud to situace umožňuje, je lepší alespoň základní páteř nahrávky nahrát společně. Bubny a basa a případně základní doprovodný nástroj. Interakce, která vzniká při společném hraní, se dosahuje hůře při postupném vrstvení nástrojů. Domácí studio má ale omezenou kapacitu pro nahrávání více nástrojů najednou. Připravte se na možnost, že budete vlastní part nahrávat samostatně.

 

Ujasněte si tempo aneb metronom ano, či ne?

Zda klik použít, nebo ne je dáno žánrem a schopností hudebníků s metronomem nahrávat. Většina běžné produkce domácích studií spadá ale hudebně tam, kde je hudba postavená na výrazném rytmickém cítění. Pro zvukaře je nahrávání na metronom výhodnější. Jde hlavně o zjednodušení, když stopy vrstvíme. Je těžší nahrávat bez pomoci metronomu, pokud stopy přidáváme postupně. Pokud ale není interpret zvyklý s metronomem pracovat, je jeho použití na zvážení.

Psáno pro časopis Muzikus