12 největších chyb, které děláme v domácím studiu - Jak začít s mixem

Mix je proces, kdy surové nahrané tracky začneme upravovat tak, abychom dosáhli zvuku, který bude vyvážený a čistý. Teorie mixu se dá vyložit různě, ale v zásadě máme dva cíle.

12 největších chyb, které děláme v domácím studiu - Jak začít s mixem
12 největších chyb, které děláme v domácím studiu - Jak začít s mixem

Balanc neboli rovnováha

První cíl můžeme nazývat řemeslný. V tomto smyslu nám jde o to, aby mix byl vyvážený. Pracujeme se zvukem tak, aby bylo vše srozumitelné a na svém místě. A naší snahou je, aby mix hrál dobře na jakémkoliv typu poslechu. Tedy od pecek do uší přes telefon, bedny u počítače a v autě až po dobrý stereo systém. To jsou v zásadě tak odlišné poslechové situace, že je opravdovým uměním vybalancovat mix pro všechny tyto druhy poslechu.

Pro řemeslné zpracování je zásadních pouze pět aspektů mixu: hlasitost, panorama, ekvalizace, komprese a saturace. U hlasitosti hledáme vhodné poměry jednotlivých nástrojů tak, abychom definovali jejich důležitost a funkci v mixu. Panoramou řešíme umístění zvuků v prostoru, vytváření iluze, že zvuk se nachází kdekoliv v prostoru mezi pravým a levým monitorem. Ekvalizérem upravujeme frekvenční charakteristiky jednotlivých signálů,. tedy zasazujeme jednotlivé složek mixu to jejich frekvenčních „kapes“ tak, aby se jednotlivé zvuky nepřekrývaly. Kompresorem usazujeme zvuk v dynamické rovině. Tak, aby zvuk buď nahodile „nevyskakoval“ z mixu ven, nebo se v celku mixu neztrácel. A pomocí saturace dodáváme digitálnímu zvuku vřelost a zaoblení. Případně i záměrné zkreslení tak, aby zvuk měl plastičnost a byl příjemný na poslech.

12 největších chyb, které děláme v domácím studiu - Jak začít s mixem
12 největších chyb, které děláme v domácím studiu - Jak začít s mixem

Sdělení

Druhý cíl při míchání je část umělecká. Alespoň teoreticky u každého díla předpokládáme, že nám chce autor něco sdělit. Jako zvukaři máme v rukou nástroje, kterými můžeme myšlenku autora podpořit. Zaměřujeme se tedy na lepší vyznění emočního obsahu skladby.

Je píseň přímočará a energická? Pravděpodobně budeme šetřit s dozvukem a použijeme více komprese pro agresivnější vyznění. Je píseň epická? Můžeme použít více dozvuku a automatizací podpoříme změny v jednotlivých částech písně. Je píseň klidná a ve vyznění intimní? Zřejmě zvolíme užší panoramu a soustředíme se na barvu a detaily jednotlivých nástrojů.

V arzenálu zvukaře jsou další nástroje, jako je automatizace, různé efekty, triky typu paralelního zapojení atd. Vždy bychom ale měli stavět základ mixu na dobrém fundamentu, a to je část, kterou popisuji výše v řemeslné části. Pokud ovládnete dobře nastavení hlasitosti, panoramy, ekvalizace a komprese, je osmdesát procent vašeho mixu hotového a vždy bude vaše nahrávka znít dobře. Při mixu mějte na paměti slovo rovnováha a snažte se o vyrovnaný zvuk.

Psáno pro časopis Muzikus