12 největších chyb, které děláme v domácím studiu - Jak začít ekvalizovat

12 největších chyb, které děláme v domácím studiu - Jak začít ekvalizovat
12 největších chyb, které děláme v domácím studiu - Jak začít ekvalizovat

Ekvalizace je zásadní proces pro tvarování zvuku. Její správné použití znamená rozdíl mezi dobře definovaným, čistým zvukem a nekonkrétní, zastřenou barvou nahrávky.

Ekvalizér můžeme vnímat jako chytrý ovladač hlasitosti. Zatím co faderem měníme celkovou hlasitost, ekvalizér zesiluje či zeslabuje pouze vybrané frekvence.

 

Mix = rovnováha

Pro mix můžeme použít slovo rovnováha. Té se snažíme dosáhnout při všech zvukařských úpravách. Pro správnou ekvalizaci je nutné dělat zásahy s ohledem i na ostatní nástroje. Začínající zvukař zpravidla danou stopu vysoluje a začne ji upravovat tak, aby zněla dobře sama o sobě. Pokud takto postupuje skrz celý mix, výsledek je mix, který je nevybalancovaný.Pravidlem by mělo být použití ekvalizéru v kontextu celého mixu.

 

Subtraktivní ekvalizace

Název této techniky můžeme přeložit jako: „Nejdříve uber, potom přidávej.“ I když to zní triviálně, u začínajících zvukařů se setkáváme s obráceným přístupem. Je celkem logické, že pokud sáhnou po ekvalizaci, mají tendenci ji použít v prvním plánu pro zvýraznění jednotlivých stop. Hlavně proto, že takové úpravy jsou prostě lépe slyšet.

 

Čistší mix

Každým zesílením, zvýrazňujeme „nečistoty“ v dané stopě. Např. špatně znějící akustiku místnosti.

Zmenšujeme dynamickou rozteč mixu. Každé zesílení se projeví v celkové hlasitosti mixu. Nejpodstatnější ale je, že tím nevytváříme „kapsy“ pro zbylé zvuky v mixu. Pokud všechny stopy pouze zvýrazníme, bude mix nepřehledný a nevybalancovaný.

Subtraktivní ekvalizace je technika, kdy nejdříve odstraníme všechny nadbytečné a kazové frekvence. Mix tím výrazně odlehčíme a provzdušníme. V druhém kroku zvuk zvýrazníme, pokud je to třeba.

Naší snahou je nalézt a odstranit všechny nadbytečné frekvence, které daný zvuk buď zhoršují (např. různé rezonance, nahoukávání atd.) nebo nejsou pro prezentaci zvuku v mixu důležité. Klasickým příkladem je vyčištění tracků pomocí high-pass filtru. Například track kytary při standardním ladění nehraje níže než 80 Hz. Vše, co nahrajeme pod touto frekvencí, můžeme odebrat a vyčistit pole pro basu nebo kopák.

Pokud si jednotlivé zvuky v mixu představíme jako skládačku puzzle, ekvalizér je nástroj, kterým „tvarujeme“ jednotlivé zvuky tak, aby se daly k sobě sesadit a tvořily jednolitý obraz. Každý zvuk v nahrávce má své místo a nezabírá prostor jiným zvukům. Je běžné, že upravené tracky znějí v sóle nepřirozeně, ale výborně zapadají do celého mixu. Proto vždy ekvalizujeme na pozadí celé nahrávky a nejdříve zvuk otvíráme tím, že ho vyčistíme.

12 největších chyb, které děláme v domácím studiu - Jak začít ekvalizovat
12 největších chyb, které děláme v domácím studiu - Jak začít ekvalizovat

Pokud se chcete dozvědět o ekvalizaci více, podívejte se na tento online kurz s názvem Strategická ekvalizace v domácím nahrávacím studiu. www.strategickaekvalizace.cz.

Psáno pro časopis Muzikus