muzikus.cz na

facebook twitter
přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

zvuk12 největších chyb, které děláme v domácím studiu - Jak začít ekvalizovat

29.07. | Autor: Tomáš Nykl | sekce: pro muzikanty - seriály

12 největších chyb, které děláme v domácím studiu - Jak začít ekvalizovat


Ekvalizace je zásadní proces pro tvarování zvuku. Její správné použití znamená rozdíl mezi dobře definovaným, čistým zvukem a nekonkrétní, zastřenou barvou nahrávky.
Ekvalizér můžeme vnímat jako chytrý ovladač hlasitosti. Zatím co faderem měníme celkovou hlasitost, ekvalizér zesiluje či zeslabuje pouze vybrané frekvence.

Mix = rovnováha
Pro mix můžeme použít slovo rovnováha. Té se snažíme dosáhnout při všech zvukařských úpravách. Pro správnou ekvalizaci je nutné dělat zásahy s ohledem i na ostatní nástroje. Začínající zvukař zpravidla danou stopu vysoluje a začne ji upravovat tak, aby zněla dobře sama o sobě. Pokud takto postupuje skrz celý mix, výsledek je mix, který je nevybalancovaný.Pravidlem by mělo být použití ekvalizéru v kontextu celého mixu.

Subtraktivní ekvalizace
Název této techniky můžeme přeložit jako: „Nejdříve uber, potom přidávej.“ I když to zní triviálně, u začínajících zvukařů se setkáváme s obráceným přístupem. Je celkem logické, že pokud sáhnou po ekvalizaci, mají tendenci ji použít v prvním plánu pro zvýraznění jednotlivých stop. Hlavně proto, že takové úpravy jsou prostě lépe slyšet.

Čistší mix
Každým zesílením, zvýrazňujeme „nečistoty“ v dané stopě. Např. špatně znějící akustiku místnosti.
Zmenšujeme dynamickou rozteč mixu. Každé zesílení se projeví v celkové hlasitosti mixu. Nejpodstatnější ale je, že tím nevytváříme „kapsy“ pro zbylé zvuky v mixu. Pokud všechny stopy pouze zvýrazníme, bude mix nepřehledný a nevybalancovaný.
Subtraktivní ekvalizace je technika, kdy nejdříve odstraníme všechny nadbytečné a kazové frekvence. Mix tím výrazně odlehčíme a provzdušníme. V druhém kroku zvuk zvýrazníme, pokud je to třeba.
Naší snahou je nalézt a odstranit všechny nadbytečné frekvence, které daný zvuk buď zhoršují (např. různé rezonance, nahoukávání atd.) nebo nejsou pro prezentaci zvuku v mixu důležité. Klasickým příkladem je vyčištění tracků pomocí high-pass filtru. Například track kytary při standardním ladění nehraje níže než 80 Hz. Vše, co nahrajeme pod touto frekvencí, můžeme odebrat a vyčistit pole pro basu nebo kopák.
Pokud si jednotlivé zvuky v mixu představíme jako skládačku puzzle, ekvalizér je nástroj, kterým „tvarujeme“ jednotlivé zvuky tak, aby se daly k sobě sesadit a tvořily jednolitý obraz. Každý zvuk v nahrávce má své místo a nezabírá prostor jiným zvukům. Je běžné, že upravené tracky znějí v sóle nepřirozeně, ale výborně zapadají do celého mixu. Proto vždy ekvalizujeme na pozadí celé nahrávky a nejdříve zvuk otvíráme tím, že ho vyčistíme.

12 největších chyb, které děláme v domácím studiu - Jak začít ekvalizovat


Pokud se chcete dozvědět o ekvalizaci více, podívejte se na tento online kurz s názvem Strategická ekvalizace v domácím nahrávacím studiu. www.strategickaekvalizace.cz.



Psáno pro: časopis Muzikus 2019/07

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-serialy/12-nejvetsich-chyb-ktere-delame-v-domacim-studiu-Jak-zacit-ekvalizovat~29~cervenec~2019/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.