12 největších chyb, které děláme v domácím studiu - Jak vybrat monitory

Monitor je v nahrávacím studio okno do světa zvuku. Jak si vybrat správně monitor do studia?

Nearfield monitory: Pro domácí nahrávací studio jsou vhodnou volbou tzv. nearfield monitory. To jsou monitory pro poslech v blízkém poli. Jedná se o bedny, které postavíme na stůl nebo stojan vedle monitoru počítače. Bedny, které posloucháme ze vzdálenosti cca 1-2 metrů.

12 největších chyb, které děláme v domácím studiu - Jak vybrat monitory
12 největších chyb, které děláme v domácím studiu - Jak vybrat monitory

Bedny jsou většinou tzv. aktivní. To znamená, že mají v sobě zabudovaný zesilovač. Stačí je jen připojit k výstupu převodníku. To má výhodu, že zesilovač je pro danou bednu optimalizovaný a je zabudovaný přímo do bedny.

Technická data: U beden můžeme sledovat některá technická data.

Velikost samotných reproduktorů: Bedny mají zpravidla reproduktory o velikosti pět až osm palců. Velmi zjednodušeně můžeme říct větší reproduktor = lepší přenos basových frekvencí. Berme v potaz také velikost místnosti, kde bude bedna stát. Větší místnost snese i větší bednu.

Výkon bedny vyjádřený ve wattech je pro nás důležitý hlavně proto, že vyšší výkon bedny nám dává větší odstup od maximálního výkonu bedny. Čím větší nadstavbu máme, tím méně ženeme bednu do hraničních výkonů a bedna nebude zvuk zkreslovat. Nejde tedy o to, jak nahlas bude bedna hrát, ale kolik nadstavby nám výkonově poskytne.

Citlivost je údaj, který říká, kolik potřebuje bedna energie, aby byla vybuzená na určitý výkon. Čím méně energie je nutné, tedy čím je více je bedna citlivá, tím menší zkreslení by měla bedna produkovat.

Každý monitor má svůj zvuk: Obecně od monitorů čekáme, že budou hrát vyrovnaně. To znamená, že v celé šíři frekvenčního spektra budou frekvence vyzařovány monitorem stejně. To se ale v praxi téměř neděje. Posuzování, jaký monitor nám vyhovuje, je velmi subjektivní. Ideální je mít možnost bedny při výběru mezi sebou porovnat. A naučit se vybrané bedny poslouchat. Vědět, na kterých frekvencích váš monitor frekvenčně přidává a ubírá. Naučit se tyto nedostatky v mixu kompenzovat.

Referenční bedny: Dobrou strategií je použití druhého, referenčního páru beden. Jak už bylo řečeno, každá bedna hraje „po svém“. Kromě hlavních beden je dobré kontrolovat mix na jiném typu poslechu. Často se používají nějaké levné bedny, např. bedýnky k počítačům. Jedná se o simulaci běžného poslechu. Vaším úkolem je, aby mix hrál dobře na každém poslechu.

Umístění monitorů: Monitory bychom měli umístit na stůl, nebo ještě lépe na vlastní stojan, tak, aby tvořily rovnoramenný trojúhelník s vaší hlavou. Zvuk z obou monitorů by se měl potkával v bodě, kde jsou vaše uši. Pod bedny je vhodné dát tlumicí materiál, např. pěnovou podložku, aby se vibrace nešířily dál skrz stůl.

Psáno pro časopis Muzikus