Shure - PSM 400, P4800, WL50 a WL51, Easyflex, EZB/C, EZB/O, EZG/12, EZG/12SE, EZG/18SE, EZG/18, EZO/G, EZO/W

PSM 400

Firma Shure se vedle mikrofonů, dosud vyráběných snímacích vložek do gramofonů , pomalu ale úspěšně stává běžnou referencí pro muzikantské pódiové odposlechy moudře a zasvěceně nazývané in-ear monitoring, někdy už jen IEM. Systém PSM 400 byl nedávno představen muzicírující veřejnosti. Jedno balení P4TRE1 - PSM400 UHF obsahuje vysílač P4T, přijímač P4R, univerzální sluchátka E1 a přírubu pro montáž vysílače do racku 19". Vysílač a pochopitelně i přijímač má 16 volitelných přenosových frekvencí v pásmu UHF, z nichž osm může být použito současně. Systém má, jak je u Shure obvyklé, tři funkční volby - mono, stereo a "mix mód", tedy možnost nastavení poměru hlasitosti sólisty ke zbytku kapely samotným uživatelem na pódiu. Tak je možné nastavení hlasitosti a vyvážení pro každého uživatele individuálně. Přijímač umí zobrazit numero zvoleného kanálu i stav baterií na malém LCD displeji, Každá vysílačka má vestavěný nastavitelný výstupní limiter, aby se náhodnými špičkami nepřebudila ani signálová cesta ani sluchový aparát příjemce. Dosah spojení závisí pochopitelně na fyzice prostředí, ale dosahuje až 90 metrů. Při ekonomicky omezených řešeních, tedy pro většinu českých muzikantů, lze na jeden vysílač použít teoreticky nekonečné množství přijímačů s nekonečným počtem připojených sluchátek, ovšem s tím omezením, že všichni přijímající budou v takovém případě přijímat stejný dvoukanálový signál. I když poměry mezi těmi kanály a jejich úrovneň už si můžou udělat každý pro sebe. V případě pohodlného komfortního řešení má každý muzikant svůj vysílač a pochopitelně i osobní přijímač, ale může k němu ještě přidat osobní odposlechový mixér P4M, kterým si sám smíchá poměry, jak mu vyhovují, a pokud už není úplně hluchý, tak samozřejmě taky jeden pár sluchátek.

 

P4800

Další novinou je vícekanálový digitální signálový procesor Shure P4800, patřící k té sortě přístrojů, pro něž začíná být termín speaker manager trochu těsný. Je určen pro instalační ozvučení a obstará všechny běžné funkce, které se očekávají od zařízení umístěných v signálové cestě mezi mixážním pultem a výkonovými zesilovači. Má čtyři vstupy, které mohou být libovolně namixovány do osmi výstupů. Vedle crossoveru, zpožďovací linky a ekvalizéru je k dispozici i široký výběr softwarových signálových procesorů zajišťovaných digitálním signálovým procesorem Soundplex. Procesor lze jednoduše konfigurovat metodou drag & drop běžnou pro operační systémy Windows i MacOS. Konfiguraci lze flexibilně měnit i v reálném čase. Konfigurační paměť má 128 presetů. Ve firemní literatuře je popsáno několik použití, kdy třeba tahle krabička nahradila v kostele mixpult, signálové procesory, speaker manager a eliminátor zpětné vazby. Procesor má čtyři linkové vstupy, osm výstupů a mixážní matrice 4x8. Softwarově lze ke každému přiřadit několik bloků DSP, a to i násobně. Jedním z těchto bloků je i zmíněný omezovač zpětné vazby, ekvalizéry má grafické 10 až 30pásmové i parametrické se 3, 5, 7 a 10 pásmy. Limiter může mít měkké i ostré koleno limitace, stereofonní limiter je chráněný před náhlým putování obrazu signálu po stereo bázi. Zpožďovací linka zpožďuje až do 20 sekund. Další DSP bloky jsou automatické řízení úrovně, kompresor, limiter, expander, gate a crossover s konfigurovatelným průběhem a strmostí. Procesor má odolný zdroj způsobilý ustát i různé vylomeniny v napájecí síti.

WL50 a WL51

Další novinky firmy Shure jsou už standardní, tedy mikrofonní. Je jí taky nová řada subminiaturních mikrofonů typu Lavalier WL50 a WL51. V pouzdře o průměru pouhých 5,8 mm, tedy zhruba jako šroub na bubnu, vážícím asi třetinu gramu, se krčí dva typy subminiaturních mikrofonů určených pro aplikace, ve kterých by mikrofon klasických rozměrů vizuálně rušil. Hodí se tedy do divadel, pro stylizovaná živá vystoupení, pro televizní vysílání a podobně. Typ WL50 má kulovou charakteristiku a dodává se v osmi variantách - dvou co do citlivosti (-45 dBv/Pa nebo -55 dBv/Pa) a čtyřech variantách co do frekvenčního průběhu. To si ještě vynásobte třemi barevnými provedeními - černou, bílou a tělovou, a pak se řekne jeden typ. WL51 má symetrickou kardioidní směrovou charakteristiku vyváženou v celém frekvenčním pásmu, citlivost -49 dBv/Pa a dvě barevná provedení - černou a bílou. Jako všechny ostatní mikrofony této firmy byla i řada WL50/51 testována v extrémních podmínkách s vysokou teplotou a vlhkostí včetně testu pevnosti kabelu. A všechno prošlo. Dodávají se v kabelových verzích i do bezdrátových aplikací, se čtyřpólovým minikonektorem nebo bez konektoru vůbec, s kabelem 1,5 nebo 3 metry, a to ještě ve čtyřech mechanických provedeních - s otočnou klopovou svorkou, pro zapíchnutí do oděvu, na úchytce s magnetem nebo s dvojitou svorkou na kravatu.

 

Easyflex

Nová řada instalačních mikrofonů se jmenuje Easyflex. Vychází z už zavedené jakostní instalační řady Shure Microflex. Konstrukční vývoj se tentokrát oproti starší řadě projevil větší cenovou vstřícností při zúžení typového sortimentu, ale při zachování všech stěžejních parametrů. Řada se sestává z kondenzátorových mikrofonů typu boundary, tzv. parkeťáků určených k aplikaci na plochu, pak mikrofonů na husím krku a mikrofonů určených k zavěšení. Ve verzi boundary se dělají dvě konstrukční verze, obě jsou kondenzátorové, z nichž: EZB/C má kardioidní směrovou charakteristiku a EZB/O má kulovou směrovou charakteristiku. Hodí se pro snímání zvuku z větších ploch, například z jevišt, kostelů, škol a podobně. Obě jeho varianty jsou vybaveny 3,6 metrů čili 12 stop dlouhým kabelem a předzesilovačem in-line. Oba mají uhlově šedý barevný odstín.

Kondenzátorový mikrofon na husím krku se dodává ve čtyřech konstrukčních variantách, buď s krkem o délce 305 mm (12"), to jsou typy EZG/12 a bezkabelový EZG/12SE nebo s krkem 457 mm (18"), čili EZG/18SE a EZG/18, s kabelem délky tři metry a výstupem kabelu na stranu v patě husího krku nebo bez kabelu se zakončením husího krku přímo v konektoru XLR - ty mají ta písmenka SE. Hodí se pro aplikace k diskusním či přednáškovým stolům, k řečnickým pultům třeba do přednáškových sálů. Všechny tyto konstrukční varianty mají kardioidní (čili ledvinovou) směrovou charakteristiku, zabudovaný windscreen proti prskání řečníka a uhlově šedou barvu. Varianty EZG/12 a EZG/18 mohou být použity i se stolním stojánkem A412B v případě, že není požadována jejich stabilní neukradnutelná aplikace.

Do třetice řady Easyflex jsou mikrofony určené k zavěšení, tzv. overhead. Jsou zvlášť výhodné při snímání sborů akustických orchestrů, jevištních představení, opět v kostelech, sálech a podobně. Je k dispozici jeden typ s kardioidní směrovou charakteristikou ve dvou barevných provedeních, v uhlově šedé, to je typ EZO/G, a v bílé barvě je typ EZO/W. Oba jsou též kondenzátorové, mají kardioidní směrovou charakteristiku, 3 metry dlouhý kabel, zabudovaný windscreen a kamarádskou cenu. Bližší informace najdete na www.pmc.cz.

Psáno pro časopis Muzikus