Yllas

Yllas
Yllas

Ahoj strýčku, mám dva dotazy. První se týká odposlechů na pódiu. Jak máme nastavit poměr nástrojů, abychom se všichni slyšeli? Je lepší dát aparáty blíž k sobě, nebo je máme mít co nejdál od sebe? Problém je v tom, že kytara a basa jde z jedné strany pódia a klávesy z druhé, a buď neslyšíme sebe, nebo co hraje ten druhý. V některých sálech zase neslyšíme dobře bicí, zvuk jako by se ztrácel a nešel do stran. Druhý dotaz je trochu školní: Byl bys tak hodný a vysvětlil mi, jaký je rozdíl mezi dechovým nástrojem dřevěným a žesťovým? Mám v tom zmatek. Vždycky jsem si myslel, že žesťový nástroj je z plechu, jako třeba saxofon. Děkuji za odpovědi, zdraví synovec Vláďa

Milý Vláďo, dobře nastavené odposlechy jsou základem úspěšného koncertu. Proto se taky dělá zvuková zkouška, aby kapela nemusela dolaďovat zvuk během vystoupení. Když má zvukař zvláštní odposlechovou cestu pro každého člena kapely, je vyhráno. Většinou ale bývá k dispozici několik odposlechových boxů společných, takže je nutné udělat kompromis. Například zpěvák bude chtít slyšet hlavně doprovodný nástroj, jakým jsou například klávesy, aby slyšel harmonii. Sólová kytara nebo basa pro něj není až tak důležitá, někteří zpěváci a zpěvačky naopak kytaru do odposlechu nechtějí. Proč, to je docela jasné. Kytarista potřebuje hrát na vybuzený aparát, aby měl dobrý zvuk, zatímco zpěvák musí slyšet dobře sám sebe a doprovod, aby zpíval čistě (pokud je to záměr). Takže nejlepší je, když si každý může nadiktovat, co chce v odposlechu mít. Pro dobrou souhru kapely se vyplatí dát do odposlechů malý buben (snare drum), někdy i kopák. To je důležité především pro basáka, hlavně na větším pódiu, kde se zvuk akustických bubnů může ztrácet a rozmazávat. Co se týče rozestavění aparátů na pódiu, lepší je, když kytarový box natočíš na sebe, než když bude hrát rovnou do sálu. Výjimkou může být, když budeš při hraní sedět a například kombo si dáš za sebe. V tom případě ani nemusí hrát tolik nahlas a zvukař může kytaru přidat do PA systému. Všechny tyto problémy řeší systém, zvaný in-ear monitoring, o kterém jsi jistě slyšel. Je to individuální odposlech do miniaturních sluchátek, které má zpěvák nebo všichni členové kapely.

 

Teď ke tvému druhému dotazu, který patří k tzv. chytákům. Skutečně se dechové nástroje rozdělují podle materiálu, ze kterého jsou vyrobené, ale je tu pár výjimek. Dřevěné dechové nástroje vytvářejí tón kmitáním vzduchu v dřevěné trubici nebo kmitáním dřevěného plátku. K těm druhým patří i saxofon, který používá třtinové plátky, i když je jeho korpus vyráběný z kovu, nejčastěji z mosazi. Dalším nástrojem dřevěným je příčná flétna, i když je ve skutečnosti rovněž kovová. Ale ze začátku se flétny vyráběly ze dřeva, konstrukčně tedy odpovídají flétnám dřevěným. Nejkvalitnější nástroje jsou stříbrné nebo zlaté, ale vyrábějí se i modely ze zinku nebo z hliníku a dalších kovů. Hodně úspěchů s kapelou přeje Yllas!

Psáno pro časopis Muzikus