Yllas

Ahoj strýčku Yllasi Yllasoviči, mohl bys mi prosím poradit, jak mám zapojit reproduktory v bedně, aby mi správně fungoval zesilovač? Mám hlavu s výkonem 100 W a k tomu prázdný box 4 x 12”, do kterého si chci koupit nové reproduktory Celestion G 12 Century Vintage. Reproduktory mají impedanci 16 Ω. Hlava má výstup na 16 Ω nebo 8 Ω. Jak mám uvnitř bedny všechno propojit ke spokojenosti mé i zesilovače? Hlava je lampová, je to dobře udělaná kopie Marshalla. Díky za nějakou jednoduchou odpověď a omlouvám se, že se ptám na takové jednoduché věci. Zdraví synovec Bert.

Drahý Berte, za dotaz se nemusíš stydět, já ti naopak děkuji za vtipné oslovení, které vždy vykouzlí dobrou náladu. A k té je občas pramálo důvodů, což jistě víš sám. Rád ti odpovím nejjednodušším možným způsobem. Chceš zapojit čtyři reproduktory s impedancí 16 Ω tak, aby měly výslednou impedanci rovněž 16 Ω. To je totiž podmínka, aby impedance kytarového boxu byla stejná nebo větší, než je uvedeno na výstupu zesilovače. Proč větší a ne menší? Při menší impedanci reprobedny by se tvůj zesilovač mohl přetížit, protože by se podle zákonů fyziky snažil do nižší impedance dodat vyšší výkon, než na jaký byl zkonstruovaný. Výsledkem by mohlo být zničení výstupního transformátoru nebo drahých koncových elektronek, takže výše uvedené pravidlo musíš respektovat. Při propojení čtyř stejných reproduktorů dosáhneš stejné impedance tzv. sérioparalelním zapojením. Konkrétně zapojíš jeden pár reproduktorů do série (za sebou) a druhý taktéž do série. Potom oba páry reproduktorů, přesněji jejich krajní volné kontakty, spojíš paralelně. Impedance každého páru bude 16 + 16 = 32 Ω . Výsledná hodnota však při paralelním spojení obou párů poklesne na polovinu, tedy 32 / 2 = 16 Ω. Při spojování reproduktorů musíš dbát na správné fázování. Kontakty bývají označené znamínky plus a mínus. U zapojení do série spojíš plus jednoho reproduktoru s mínus druhého reproduktoru. U paralelního spojení spojíš plus jednoho páru s plusem druhého páru a stejně tak spojíš dohromady společný mínus. To je všechno. Propojovací drát by měl být kvalitní, pokud možno většího průřezu. Reproduktorový kabel z bezkyslíkaté mědi (OFC) by měl být samozřejmostí. Pro vyšší nároky můžeš vyzkoušet třeba stříbro, ale obávám se, že by se ti experiment zbytečně prodražil. Nezapomeň, že nejdůležitější je to, co umíš, a ne jaký máš momentálně zvuk!

 

Muzice zdar přeje Yllas

Psáno pro časopis Muzikus
Tagy