Yllas

Yllas
Yllas

Ahoj strýčku,

 

mám na tebe technický dotaz. Nedávno jsem koupil pro naši partu za dobrou cenu krásně stavěné bedny na zpěv (pozůstalost po nějakém muzikantovi). Osazení repráků se mi moc líbilo (Eminence Gamma - bass, výškáč BC - DE 250/8), zesík Dexon AZ 300 W + 100 W, ale: bedna zní strašně plechově. Je tam strašný rozdíl mezi citlivostí basáku (asi 98 dB) a výškáče (107 dB). Zkouším výšky všelijak upravovat - kondíkama a odporama. Zvuk porovnávám s RCF 10, ale stále jsem nedospěl k žádnému výsledku. Také to pouštím přes powermix ekvalizér, vypadá to, že problém je někde kolem 1-2 kHz. Strašně to zdůrazňuje zpěv (Dylan i na starých nahrávkách mečí jak koza a hodně to zesiluje foukačku). Při přepnutí na RCF se zdá tahle bedna zahuhlaná, ale po chvilce zjistíš, že ten zvuk je přirozený,přehledný a příjemný. Kdybys měl nějaký nápad, tak prosím poraď.

 

Díky a moc tě zdravím.

Placka

 

Milý synovče,

ty proklatě krásné a plechově znějící reprobedny musíš změřit, jinak se pohybujeme v oblasti spekulací, co kdo slyší, nebo neslyší. Ten telefonní

zvuk má zřejmě na svědomí oblast vyšších středních kmitočtů. Ale problém u stavěných beden může být ve výhybce a ve fázové nelinearitě. Třeba protifáze je sakra slyšet a zvuk aparátu může zničit velice efektivně. Vždycky a všude. Už jen blbě navržené korekční obvody ti fázi posunou tak, že je lepší je nepoužívat. Postav bedny do zatlumeného prostoru a půjč si měřicí mikrofon, tónový generátor a analyzátor. Nebo notebook s programem. Co se týče rozdílu citlivosti, tak 9 dB je v tomto případě katastrofa. Musely by se ty výškáče ztlumit opravdu hodně. Jaká je dělicí frekvence výhybky, to víš? Podle mého názoru je ta exotická kombinace reproduktorů, mírně řečeno, nevhodná. Tyhle nákupy dobře stavěných garážových výrobků za dobrou cenu nakonec, jak sám vidíš, nedopadají moc dobře a jsou potenciálním zdrojem trápení.

Lepší výsledek bys asi dostal z dnes už klasických ozvučovacích beden ve tvaru sloupů, jaké vyráběl téměř zapomenutý Klub elektroakustiky (Elektronika Praha). Měly širokopásmové reproduktory a klasické výškáče s papírovou membránou. Nebo zkus sehnat staré dvoupásmové Dynacordy ze 70. až 80. let. Taky bych je rád měl ve svém muzeu ozvučovací techniky. Nebude to takový kravál a výkonově budou asi jinde, ale zvuk jistě nebude trhat lidem uši. Nebo ten garážový poklad prodej na Aukru jinému nadšenci a kup značkové bedny na zpěv. Já měl nejlepší zkušenost s přenosným PA systémem Fender. Měl jsem Passport 250, pak 500W verzi a teď mám ten nejmenší Passport Mix se dvěma boxy (už je taky pomalu vintage). Hraje to skvěle.

Co se týče reprodukce tvé oblíbené muziky: Bohužel seobávám, že Dylanovo mečení nespraví asi žádná aparatura na světě. Ale prý má mimořádně dobré plíce, tak zase něco za něco, jak už to v životě bývá. Ať vám bedny na zpěv hrají dobře a nemečí jako koza domácí (Capra aegagrus hircus)!

 

Zdraví Yllas

Psáno pro časopis Muzikus
Tagy