Yllas

Yllas
Yllas

Milý strejdo Yllasi, když hraji na elektrickou kytaru, strkám ji přímo do mixáku a slyšel jsem, že prý to má snad nějakou špatnou impedanci? Jak to tedy mám zapojit? Tvůj synovec Tomáš

Milý Tomáši, v podstatě jsi slyšel dobře. O co jde? Impedance je odpor ve střídavém elektrickém obvodu. Představ si, že jedeš na kole se stisknutou brzdou. A stejně tak i elektrický odpor je vlastně taková brzda. Pokud jsi již na základce místo hodin fyziky nechodil kouřit za školu, jistě si alespoň matně pamatuješ, že se kolem každého vodiče v elektrickém obvodu tvoří magnetické pole. Vezmeme-li drát o určité délce, namotáme ho na vzduchové jádro, dovnitř zavěsíme magnet a na konce cívky přivedeme střídavé napětí, bude se magnet vlivem indukce vychylovat. Pokud na magnet připevníme membránu, která toto vychylování promění na akustický tlak, máme na světě reproduktor. Funguje to samozřejmě i obráceně. Vychylováním magnetu se na koncích cívky objeví elektrické napětí. A taková cívka je vlastně i snímač ve tvojí kytaře, v němž se indukuje signál vlivem kmitání strun. Odpor takové cívky ve stejnosměrném obvodu je zdánlivě malý, ale v momentě, kdy se cívka nachází v obvodu se střídavým napětím (a muzika je vlastně nízkofrekvenční - střídavý - signál) platí, že čím bude větší frekvence, tím bude tento odpor cívky větší. A to je právě impedance. Stejně jako u brzdy na kole. Čím víc budeš šlapat, tím větší odpor pocítíš. Pokud tedy propojíš kytaru s mixážním pultem, který má na vstupu nízkou impedanci, kytarový snímač příliš zatížíš na vyšších kmitočtech. To se projeví úbytkem na výškách, čímž se i změní barva zvuku kytary.

V tvém případě je řešení snadné. Zapoj mezi svou kytaru a mixážní pult jakoukoliv kytarovou krabičku či multiefekt nebo zařízení nazvané direct box, se vstupní impedancí pro kytarový snímač nastavenou na optimální velikost.

Milý synovče, loučím se s tebou, a pokud jsi zvídavý, tak jsem se dozvěděl z redakčních zdrojů, že se chystá na toto téma podrobnější pojednání.

Tvůj strýček Yllas

Psáno pro časopis Muzikus