Yllas

Ahoj strýčku Yllasi,

 

prosím tě, chci začít tak nějak doma nahrávat a chci se zeptat, jak zvládnu z počítače vytáhnout dobrej kytarovej hi-gainový zvuk. Nevím zkrátka, jak na věc, co pořídit atd. Budu moc rád za každou radu.

 

Zdraví synovec Jirka z Prahy

 

Ahoj Jirko,

 

to je moc pěkná až klasická otázka! Poradím ti, jak jen budu umět. Vezmeme to pěkně od základu. K samotnému nahrávání je lecos potřeba. Určitě to chce nějakou kytaru, která by měla být osazena ideálně humbuckery. Právě tento typ snímačů ti ten zvuk podpoří. Dále to bude chtít nějakou zvukovou kartu. Těch je dnes nepřeberné množství. U tebe se bude hodit nějaká s vysokoimpedančním vstupem určeným pro nástroje. který když mít samotná karta nebude, měl by se dát nahradit i za pomocí kytarových krabiček, které takový vstup mají.

No a co samotný software? Těch je dnes opravdu mnoho a snadnější dostupné snad ještě nikdy nebyly. Samozdřejmě se jedná o softwary pro DAW ve zkratce. K těm se dají pak stáhnout často i různé plug-iny a efekty, ke kterým právě u tebe bude dobrá simulace kytarového aparátu.

A pak jde o to, umět experimentovat a hledat. Sebemenší změna nastavení bude znít zkrátka jinak. Dobré je kontrolovat například středy a celkově základní nastavení, které může udělat opravdu hodně.

Doporučuji nahrávat čistou kytaru, kde jde hlavně nejvíce o přesnost hraní za pomoci metronomu. Ale je to diskutabilní, zase zmizí pocit ze zkreslené hry. Výhodou zase je, že pak lze zkoušet různé nastavení hi-gainu. Lze nahrát i čistou kytaru bokem do druhé stopy... Jak jsem psal, pro experimentovaní je tu prostoru ažaž. Pro tvrdší styly se často používá také „dual tracking“, kde stopy pošleš odděleně do sterea. Zde jde fakt o tu přesnost hraní a tento dual tracking je dobrý hlavně na beglajty.

No a nakonec to nejdůležitější, což je samotná mixáž. Rozhodně u kytary trochu stáhněte basy, abyste nepřehltili mix. Zkrátka si hlídat, aby kytara dobře zněla i s basou či spodky kláves. Také zde jde o to, aby kytara přímo nebzučela, což se dá zařídit stažením frekvence například okolo tří kiloherzt. Rozhodně je dobré si hlídat samotnou úroveň kytary. Ta prostě nemusí vyčnívat nad ostatními nástroji, právě někdy stačí pohnout se středy! Hlavní je laborovat tak dlouho, dokud nebudete se zvukem opravdu spokojeni. A taky nechat uši odpočinout, co se o půlnoci může ve sluchátkách po deseti hodinách laborování může zdát jako bomba, tak druhý den v v autě bude průšvih (o pár stránek dále nejdeš pár rad o kolegy Tomáše Nykla, jak důležité je si poslechnout nahrávku na jiných bednách a zařízeních.

A na závěr rada: Čím méně toho použiješ, tím ve většině případů to bude znít ve výsledku lépe. Velké vrstvení hromady efektů, pluginů atd. často nahrávce spíš ublíží. Asi vše nějak v kostce a snad to trochu pomůže,

 

Zdravím, strýček Yllas

Psáno pro časopis Muzikus