Yllas

Yllas
Yllas

Nazdar Yllasi! Mám na Tebe velkou prosbu a potřebuji poradit. Vlastním tranzistorové kombo - 65 W, 1x 12". Chtěl bych si zhutnit a rozšířit zvuk (jeden reproduktor je moc směrový), a protože toto kombo má výstup na externí reprobox, potřeboval bych poradit, co k tomu dát za bednu, pokud je to vůbec možné? Kombo má výstupní parametry: min. 8 W a 65 W. Dala by se k to mu připojit nějaká 8W bedna modifikace 4 x 10" nebo 4 x 12"? Jaký by musela mít výkon, aby to zesilovač v kombu zvládl? A jak by to asi hrálo? Při zapojení externího reproboxu se odpojuje vnitřní reproduktor komba, takže výsledný zvuk je jen na bedně. Za odpověď předem děkuji.

Věrný čtenář Martin

Milý Martine!

Ptáš se, je-li to vůbec možné. Mohu tě ubezpečit, že je. Parametry, které tu uvádíš, zastupují několik pohledů, jak se na věc dívat. Takže se na ně podíváme postupně.

 

Prvním hlediskem je impedance. Měla by sedět, tedy je-li bedna na 8 W, měl by se do ni pustit výkon z 8W výstupu zesilovače. Co se stane, když to nesedí. Je-li impedance bedny vyšší (zesilovač 8 a bedna např. 16), bude se přes větší odpor bedny (slovo odpor se v tomto případě dá dosadit, i když to není technicky správně) zesilovač pokoušet protlačit proud, na který je nastaven. Nepůjde mu to a pokusí se zvýšit napětí na výstupu. (Doporučuji nastudovat Ohmův zákon. Myslím, že bez něj se to moc pochopit nedá.) Pokud jsou součástky napěťově předimenzovány, nic se nestane. Jinak hrozí poškození nebo vyhození pojistek. Rovněž celkový výkon (který je dán součinem napětí a proudu) nesmí překročit únosnou mez. Výsledek by opět byl destruktivní.

 

Pokud to bude s impedancí naopak, tak sice napětí poklesne, ale proud bude větší, než pro jaký je zesilovač nastavený. Ten se pak bude hřát, a když nezaberou pojistky, může se i přehřát...

 

Takže pokud má bedna větší výkon, než je schopen dodat zesilovač, tak jde o život právě zesilovači a bedně se nic moc nestane.

 

Teď k výkonu. Je-li výkon bedny menší, není moc o čem přemýšlet. Prostě ji můžeš "odkouřit", stačí trochu nešetrně přidat na hlasitosti. Reproduktory zničíš, když do nich pustíš výkon, který je vyšší, než na který jsou stavěny. A to platí i pro špičkové výkony trvající i několik setin sekundy. Stačí i impuls na nějaké frekvenci. Proto baskytara musí mít vše předimenzované, protože tam se dějí na basech věci, o kterých ani nechtěj vědět.

 

Obráceně pak vstupuje do hry citlivost reproduktoru. Představ si, že do reproduktoru pustíš tak malý výkon, který nepřekoná hmotnost cívky a tuhost membrány. Reproduktor se ani nehne a výsledkem je ticho. Tedy úplná necitlivost. Při zvýšení výkonu se samozřejmě systém rozkmitá, ale tato vlastnost se stále na zvuku podepisuje. Takže míň citlivé reproduktory jdou zkrátka hůře vybudit. A čím více jsou předimenzované, tím to bude více znát, protože výkon, který do nich pouštíš, je hluboko pod hranicí toho, čím by měl být normálně krmen.

 

Z toho, co jsem napsal, by mělo vyplývat, že by výkony a impedance měly mít k sobě co nejblíže. Asi nebude optimální hnát 65W zesilovač 500W bedny.

 

Na závěr se podíváme na bednu jako takovou. Pokud bude dobře postavená, bude mít dostatečný objem, bude osazena čtyřmi reproduktory, tak kýženého zhutnění jistě dosáhneš. Ona hradba aparátů za rockovými hvězdami ani nemá ten účel okulit to, co nejvíc to jde, ale opravdu lépe zvukově pokryje pódium. Se svými 65 W ale neočekávej, že to bude tlačit jako 100W hlava. Přes všechny pokusy vymyslet něco jiného (racky, komba...), hlava s bednou či dvěma bude mít na velkých pódiích stále svoje nezastupitelné místo.

 

Tvůj strýček Yllas

Psáno pro časopis Muzikus