Yllas

Yllas
Yllas

Servus strýko, počul som, že vieš všetko, prosím ťa o láskavé vysvetlenie, na čo je dobrý prepínač fázy u mixážneho pultu. Skúšal som niekoľkokrát, či sa niečo stane, keď fázu prepnem, ale nepočul som rozdiel. Vďaka, tvoj Dušan

Milý Dušane, přepínač fáze na mixážním stole slouží k obrácení fáze vstupního signálu o 180° (tedy tam, kde je ve vlnovém průběhu kladná hodnota, bude záporná a naopak). Je nezbytný u snímání akustických nástrojů několika mikrofony najednou, kdy může dojít k fázovým posunům, ať už díky vzdálenosti od zdroje zvuku nebo přehozené fázi v mikrofonním kabelu. Druhá možnost by se stávat neměla, ale nikdo není neomylný. Kabel, u kterého někdo na jedné straně přehodil červenou a bílou u symetrického vedení, funguje sám jako obraceč fáze. Mikrofony, ať už dynamické nebo kondenzátorové, mají totiž symetrický výstup, tedy dva signálové dráty a zem (stínění). Mluvíme samozřejmě o kvalitních mikrofonech, které se používají ve studiích nebo při ozvučování koncertů, plastové hračky pro děti mají většinou pevně připojený nesymetrický kabel s konektorem jack. Protifáze ve stereo mixu nemusí být hned dobře čitelná, stejně tak různé fázové posuny mezi mikrofony, které mohou nastat třeba při snímání bicí soupravy. Důležité je, jak zní celý mix při poslechu v mono režimu, kdy jsou oba výstupní kanály mixážního stolu spojené v jeden. Fázové posuny některé zvuky mohou úplně potlačit, pak jsou tedy dva mikrofony přesně v protifázi, nebo zvukově rozmazat a frekvenčně zabarvit nežádoucím způsobem. Protifáze se při stereofonním poslechu projevuje hluchým středem a špatnou lokalizací zvuku, který jako by zněl z míst mimo poslechové monitory. Pomocí tlačítka Phase můžeš vyzkoušet, jak zní obrácení fáze jednoho z mikrofonů. Kterého, to musíš najít poslechem. Pakliže je při obrácení fáze výsledek lepší, nech fázi obrácenou. Ale u monofonních zdrojů signálu, jako je například baskytara, snímaná linkou, nebo zpěvový mikrofon při playbacku, tlačítko fáze nepoužívej, pokud bys přesně nevěděl, čeho tím chceš docílit. Při přednáškách na hudební fakultě jsme jednou řešili, jestli je fázový posun u mono signálu slyšet, já byl ten, kdo změnu považoval za markantní. Každý sice nemá uši ze zlata nebo vestavěný měřicí přístroj, jako jeden ze známých moderátorů, kterého mají zvukaři obzvláště v oblibě, na to ale raději nespoléhej. Hodně úspěchů v práci se zvukem přeje strýc Yllas!

 

yllas@muzikus.cz

Psáno pro časopis Muzikus
Tagy