Yllas

Yllas

Milý strýčku Yllasi,

tak jsem si zase naběhl. Člověk nemá poslouchat kamarády z kapely. Že prý mi drnčí struny na base. Tak jsem začal štelovat vejšku na kobylce. Zas to bylo moc vysoko a strašně jsem si zpomalil ruku. Nakonec jsem to tedy vyšteloval, takže struny nedrnčí a technika je jakž tak zpátky, jenže teď se jim zas v kapele nelíbí, že prý je basa falešná. Hrajem’ teprve rok a já už fakt nevím, co s tím. Nástroj je to dobrý, pětistrunný Warwick. Nevíš, co bych s tím měl ještě dělat, než je všechny zabiju?

 

Tvůj synovec Pavel

 

Milý synovče Pavle,

jsem rád, že ses ozval. Baskytaru jsem pověsil na hřebík již před řadou let a dosud mi ze zdi zní její sustain. Warwick není opravdu špatná značka, takže se divím, že by neladila. Možností je hned několik. Za prvé doufám, že jsi si všiml, jestli má nebo nemá tvůj nástroj pražce. Pokud je nemá, je zpravidla závada mezi strunami a ramenem hráče. Že prostě šmatlá blbě. To ale asi nebude tvůj případ. Druhá možnost je, že jsou struny moc vysoko a dohmat dlouhý. Takže mnohdy jednu strunu zmáčkneš moc, druhou v rychlosti málo a cvičené ucho už slyší rozdíl výšky tonu. Pokud i toto máš v pořádku a struny jsou tak akorát, aby nedrnčely, a zas ne tak vysoko, aby k tomuto efektu došlo, pak může být příčinou už jen kvalita strun a nebo doladění menzury. To poslední je velmi nepříjemný oříšek, protože krk, obzvlášť na baskytaře, pracuje v závislosti na teplotě i vlhkosti. Warvick má krky velmi kvalitní, takže snad není nutné hnout s napínáním krku, i když u jiných, zejména levnějších, značek se po určitém čase krk ohne nebo zkroutí do vrtule. I když je to málo, a mnohdy ani nepoznáš, že se s krkem něco stalo, dojde k změně délky struny, a tím pádem i k posunu čistých tonů mimo pražec. Mně se přesně toto stalo na Arii před mnoha lety. Pro tyto případy má většina kvalitních nástrojů kromě nastavování výšky strun na kobylce i nastavování délky struny pomocí kamenů na kobylce. To jsou ty soudečky, do kterých je struna zaříznutá a kvalitní nástroje s kameny s nimi mohou pohybovat pomocí šroubků. Vezmi si tedy jedno volné odpoledne ladičku a hned poté, co si zkontroluješ pohledem, jestli není krk ohnutý nebo do vrtule, začni ladit strunu po struně. Napřed prázdnou a pak v oktávách. Pokud ladička ukáže, že oktáva neladí, pak musíš s kamenem posunout na jednu nebo druhou stranu, podle toho, jestli je oktáva výš nebo níž. Když je níž, musíš strunu zkrátit (zpravidla se šroubky utahují ve směru od hmatníku, a když se utahují, tak se prodlužuje jejich délka, tedy snižuje tón), takže šroubek povolit, což posune zařízlou strunu blíž k hmatníku. Nojo, jenže tím se ti i zvedne zpravidla dohmat. Takže znovu nastavit výšku struny a znovu kontrola. Přeji ti příjemné a dlouhé odpoledne se vztekáním, ale věř, že poté budeš odměněn čistotou zvuku i tonů.

 

Tvůj strýček Yllas

Psáno pro časopis Muzikus