Yllas

Milý strýčku, začal jsem hrát v kapele na klávesy a trochu si nevím rady s tím, co mám dělat, aby to neznělo blbě. Chodil jsem skoro deset let na klavír, ale po první zkoušce zjišťuju, že mi to dlouholeté přehrávání klasických etud a přednesů bylo v podstatě k ničemu. Hrajeme v sestavě zpěv, kytara, klávesy, basa a bubny a chtěli bychom hrát starej říznej rokec ve stylu Deep Purple, já se ale většinu času spíš neslyším a nevím, co tam mám hrát. Nemáš nějaké jednoduché obecné tipy, čeho se při hraní na klávesy vyvarovat a na co se naopak soustředit?

Předem díky, Zbyšek

 

Milý Zbyšku,

jsem rád, že ses dal na hraní na klávesy, dobrých rockových klávesáků je jako šafránu.

 

Myslím, že není pravda, že ti budou ta léta cvičení etud k ničemu, ale máš pravdu, že několik zásadních věcí ti studium klasického klavíru prostě nedá. Je to asi podobný kontrast jako studium klasické kytary versus hra na elektriku. V rockové kapele je třeba si uvědomit, jakou funkci ten nástroj zastává. Zrovna v případě Deep Purple jsou klávesy v podstatě nástroj rovnocenný s kytarou. Jon Lord měl dokonce své Hammondky zapojené do zkresleného kytarového Marshalla a hrál na ně jako na kytaru, používal powerchordy, což jsou, zjednodušeně řečeno, kvinty a kvarty, a těmi tvořil riffy úplně stejně jako kytara. Najdi si zvuk, který bude fungovat a slyšet nejen doma ve sluchátkách, ale i ve zkušebně, skrz ostatní nástroje. To je leckdy oříšek a vyžaduje dlouhé hledání a nastavování všemožných parametrů. Není ale nic lepšího, než si právě tohle najít sám.

 

Při doprovodném hraní se neboj používat ty nejjednodušší postupy, většnou platí, že méně je výrazně více. Nelez do zelí basákovi - levá ruka může pro začátek zůstat v kapse. Nech svůj part dýchat, vymyslete si s kytaristou, jak se budete vzájemně rytmicky a harmonicky doplňovat. Je to v podstatě taková mozaika, která se musí dobře prolínat a doplňovat. Není to tak těžké, jen je prostě třeba si zvyknout na to, že na rozdíl od sólové klasické hry, kde je potřeba uhrát vše od basové linky po melodii, je v kapele několik dalších lidí, kde si každý vezme na starost jednu z těchto oblastí. Takže vlastně řešíš výrazně míň věcí, ale o to víc si můžeš pohrát se zvukem a feelingem. Poslouchej muziku a soustřeď se na to, jak to kdo kdy dělal. Koukni se na Muzikusí seriál Rockové klávesy od Briana Charetta. Možností a přístupů je u kláves opravdu hodně. A ty léta cvičení etud pak můžeš báječně využít v sólech... Ať vám to hraje!

 

stýček Yllas

Psáno pro časopis Muzikus