Yllas

Milý strýčku, používám čtyřstrunnou baskytaru v kvartovém ladění H, E, A, D, tzn., že ji ladím o kvartu níž, než je obvyklé ladění E, A, D, G. Kupuji si pětkové sady a géčka vyhazuji. Mám rád tvrdý, konkrétní až klavírově ostrý a jasný tón. Nemůžu se však zbavit dojmu, že struna H má na každém nástroji oproti struně E vždy tak trochu "blátivý" charakter. Vyzkoušel jsem již hromady strun a mraky nástrojů všech světových značek a "blátíčko" na háčku je pokaždé stejné. Nevíš, v čem vězí jádro pudla? Jakub

Milý Jakube, bláto nebláto, géčka nevyhazuj a radši si je schovávej, myslím, že by se ti mohla v budoucnu ještě hodit. Ale nepředbíhejme a pojďme k tvému problému. Jak je obecně známo z konstrukce cimbálů, klavírů, pian, pianin a křídel, mezi délkou struny a její tloušťkou platí přímá úměra. Čím je struna tlustší, tím je delší. U baskytar (kytary a jiné strunné drnkací nástroje nevyjímaje) měříme délku všech strun stejným metrem. Říká se tomu menzura a znamená to vzdálenost neboli aktivní délku struny od nultého (sedlového) pražce po kobylkové sedlo (váleček, kámen, kobylku). V tvém případě mají všechny struny stejnou menzuru. V podstatě skoro stejnou. Rozdílná tloušťka strun se nám zohlední v mírném našikmení všech ladících válečků (kobylky) od pomyslné kolmice na struny. Menzuru zohledňují i kolmo zasazené pražce v hmatníku. Tím pádem se nám na stejné vzdálenosti liší pnutí jednotlivých strun podle tloušťky. U struny H (B) je nejmenší tenze a ta se v konečném důsledku jeví jako nejdůležitější faktor absence vyšších harmonických ze všech natažených strun. Tak nám vlastně vzniká, jak trefně říkáš, nechtěný efekt "blátíčka". Bavíme se samozřejmě o dlouhé menzuře 34". Od kratších menzur se právě z těchto důvodů v profesionální sféře upustilo. Krátkou menzuru měly starší baskytary Jolana, Gibson EB-3, Fender Mustang, Fender Bass V 1966 a VI 1962, Guild Starfire Bass I, Gretsch 6070 a mnoho dalších raných modelů firem Gibson, Danelectro a Rickenbacker.

Poslední dobou se na trhu objevují baskytary, které se vyrovnávají s tímto problémem použitím celkově delší menzury (35" - Modulus Flea J5), anebo kde se pro každou strunu použije jiná menzura. Např. firma Dingwall (www.dingwallguitars.com) na svých futuristických nástrojích začíná menzurou 34" na G struně a končí menzurou 37" na struně B. Použitím rozdílné menzury se na hmatníku mění samozřejmě i rádius pražců. A co je hlavní, struna B má na delší menzuře větší pnutí, a tím pádem i víc vyšších harmonických, tzn. že zní ještě víc konkrétněji, jasněji a klavírově.

Milý Jakube, jestli hodláš struny G vyhazovat i nadále, tak to nám je radši posílej do redakce. Velikonoce jsou za dveřmi a pomlázka z géček má nejlepší říz.

Zdravíčko. Tvůj Yllas

Psáno pro časopis Muzikus