přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

baskytaraWorkshop kytarové školy Come To Jam III

27.12.2002 | Autoři: Peter Pavlík, Tomislav Zvardon | sekce: pro muzikanty - články

Come To Jam - workshop kytarové školy

Come To Jam - workshop kytarové školy

Sekvencev pentatonice

Dnes si řekneme něco málo o sekvencích v pentatonice. Pentatonika nám vznikne postavením čtyř čistých kvint nad sebe. Od G jsou to kvinty G-D, D-A, A-E, E-H. Seřazením podle výšky tónu dostaneme tvar diatonické pentatoniky v jedné oktávě.

Come To Jam - workshop kytarové školy

Come To Jam - workshop kytarové školy

Každou sekvenci můžeme hrát v obráceném sledu i v kombinacích a to v G pentatonice přes dvě oktávy, v obratech po celém hmatníku a po zvládnutí následně i v jiných
tóninách a rytmických variacích.

Peter Pavlík


Rytmická kytara - práce s pravou rukou
Správné frázovaní a udržení rytmu, zvláště pak při doprovodné hře, bývá
častým problémem mnoha kytaristů. Rytmická cvičení jsou mnohdy také dosti opomíjena a bohužel často stavěna až na druhé místo, například za přehrávaní oblíbených rychlých licků atd. Pokusím se tedy alespoň nastínit některé z bodů zvládnutí vaší šlapající rytmiky, případně vás inspirovat. Jako pomoc pro správné a přesné rytmické členění můžeme použít tzv. rastrové hraní. Spočívá v tom, že na dobách, na kterých nechceme, aby zněly akordy nebo tóny, hrajeme tzv. mrtvoly - tlumené úhozy. Přičemž naše pravá ruka kmitá nahoru a dolů přesně v pravidelném daném timingu nahoru a dolů. Tento tlumený perkusivní tón vám může nejen pomoci k přesnému frázování daného rytmického vzoru, ale dá se jím příjemně zpestřit a obohatit výsledný zvuk celého beglajtu.
Při procvičování bych doporučil z počátku používat metronom, případně automatického bubeníka!

Cvičení
1a) Nejprve si zahrajeme tlumené osminy. Dbejte na přesný timing a na uvolnění vaší pravačky.
1b) Jednoduchý rytmus v osminovém dělení.
1c) Rytmus v osminovém dělení s tím rozdílem, že rukou nekmitáme pouze nahoru a dolů, ale dle zápisu.
Další cvičení je už v dělení šestnáctinovém. Nejprve bych doporučil si zahrát šestnáctky tlumeným úhozem. Viz cvičení 1a
2a) Jednoduchý funky groove v E.
2b) O něco málo složitější groove opět v šestnáctinovém členění.

Tomislav Zvardoň

Peter Pavlík
Je lektorem hudební školy Come To Jam v Praze od jejího založení v roce 1995. Hraje na všechno, co vydává basové zvuky, je studiovým hráčem, skladatelem, producentem, momentálně členem etnoskupiny Al-Yaman a jazzového kvintetu Sue Rider, sideman v kapele Yo-Yo band a sbírá staré baskytary.

Tomislav Zvardoň (nar. 1973 v Opavě)
Absolvent vysoké školy pedagogické, obor hudební a výtvarná výchova. Kytaru dále studoval u Luboše Andršta a Václava Veselého. Nyní se věnuje spolu s Kamilem Bukověckým vlastnímu projektu Duende a působí v jazzrockovém kvartetu MS Band. Jako sideman hraje s africkou skupinou Thsikuna a s kapelou Pavilon 31. Od roku 2002 působí jako lektor rockové školy Come to Jam obor kytara.


Psáno pro: časopis Muzikus 2002/11

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-clanky/Workshop-kytarove-skoly-Come-To-Jam-III~27~prosinec~2002/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.