přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

klávesyTransAcoustic - vysoce sofistikovaná technologie

27.7.2015 | Autor: Věroslav Němec | sekce: pro muzikanty - články

TransAcoustic - vysoce sofistikovaná technologie


Yamaha je dnes bezpochyby jedním z nejvýznamnějších výrobců klavírů, a to jak akustických, tak digitálních. Oba typy nástrojů mají své výhody i nevýhody - a profesionální pianisté o nich dobře vědí.

Akustický klavír stále ještě vítězí nad digitálním klavírem - jednak kvalitou zvuku, a hlavně pak možností bezprostředně a velmi nuancovaně ovlivnit úhozem každý jednotlivý tón.

Digitální klavíry měly ve svých začátcích k obojímu daleko. Avšak za posledních třicet let prošly vývojem tak bouřlivým a neuvěřitelným, že i od relativně průměrných nástrojů můžeme dnes očekávat zvuk, který se akustickému klavíru blíží téměř k nerozeznání, stejně jako klávesy digitálních klavírů nabízejí pianistům při úhozu dokonalou iluzi pocitu, že hrají na klavír akustický.

Navíc ovšem poskytují pianistům digitální klavíry oproti klavírům akustickým řadu dalších technických vymožeností. Hráči mají bohaté možnosti měnit barvu zvuku (od nejrůznějších klávesových nástrojů, jako kupříkladu cembalo nebo varhany, až po orchestr), mohou zaznamenat a bezprostředně poté reprodukovat svou vlastní hru, využívat doprovodu „zabudovaných“ bicích nástrojů apod.

Digitální nástroje se bezesporu těší stále větší oblibě i pro svou příznivou cenu - slušný digitální klavír lze koupit už za dvacet tisíc, zatímco na dobré akustické pianino je nutné počítat s částkou od sta, na křídlo od pěti set tisíc. Nezanedbatelná není ani skutečnost, že digitální nástroje jsou nepoměrně mobilnější než nástroje akustické - akustické pianino váží od dvou stovek kilogramů, křídlo mívá váhu od tři set výše, kdežto digitální klavír může vážit už třeba pouhých třicet kilogramů. Naprosto nedocenitelná je pak u digitálních nástrojů možnost vypnout zvuk, resp. pouštět si zvuk do sluchátek, takže klavíristé svou hrou neobtěžují okolí.

Silent jako předchůdce

Ačkoli všechno směřuje k tomu, že digitální nástroje nakonec nad akustickými po všech stránkách zvítězí a akustický klavír se stane exkluzivní a finančně náročnou záležitostí pro fajnšmekry, přišla Yamaha s překvapivým nápadem spojit oba typy nástrojů v jeden celek.

První krok učinil výrobce před několika lety nástrojem s příznačným názvem Silent Piano - tichý klavír. Jedná se o klasický akustický klavír s „normálně“ fungujícími klávesami, kladívky a strunami, který ovšem navíc poskytuje hráči možnost „vypnout“ kladívka, tj. zabránit tomu, aby kladívko udeřilo do struny. Při aktivaci funkce Silent je tedy možné hrát na tento klavír „bez zvuku“. Ale prstová gymnastika, jakkoli sama o sobě pro pianisty důležitá, by bez zvuku asi neměla valný význam. Yamaha však vyvinula speciální optické senzory, které zachycují veškerý pohyb kláves, převádějí jej na digitální data a předávají do tónového generátoru. Vygenerované zvuky pak přicházejí do sluchátek, takže pianista může sám svou hru dokonale slyšet, ale neslyší ji už nikdo jiný. Všichni klavíristé, kteří mají při cvičení problémy se sousedy, dokážou bezpochyby tenhle převratný vynález náležitě ocenit.

TransAcoustic - vysoce sofistikovaná technologie


TransAcoustic

Avšak ani tato vysoce sofistikovaná technologie neznamená v inovátorském snažení Yamahy poslední slovo. V druhé půli března uspořádala firma Yamaha na pražské HAMU seminář, v němž představila další, pokročilejší a rafinovanější, verzi Silent Piana, nazvanou TransAcoustic Piano. Pozvánka na seminář zněla lákavě - kdo by odolal možnosti seznámit se s tím, jak se „krásný akustický nástroj a snadno použitelná technologie dokážou spojit v dokonalý celek, který umí ozvláštnit kreativní proces výuky a učinit jej tak bohatší a zajímavější jak pro učitele, tak i pro žáka“?

Seminář vedl Bert Smorenburg, respektovný specialista Yamahy a skvělý demonstrátor jejích klávesových nástrojů. Yamaha si svého člověka uměla opravdu vybrat: Pan Smorenburg je výborný klavírista a improvizátor, zanícený propagátor novinek, ale také skladatel a aranžér, působící v oblastech hudby vážné i nevážné. Navíc (či spíše především) má dar navázat bezprostřední kontakt s posluchači a udržet jejich pozornost po celou dobu své „přednášky“. S neodolatelným humorem a vtipem seznamoval auditorium se všemi vymoženostmi, které Yamaha na svém TransAcoustic Pianu nabízí. Mnohé známe ze Silent Piana, ale ta nejpodstatnější inovace, kterou se TransAcoustic Piano od Silent Piana zásadně odlišuje, rozhodně stojí za pozornost: K tomu, aby se hráč po „odpojení“ kladívek od strun slyšel, si už nemusí nasazovat sluchátka.

Ozvučná deska? Reporduktor!

Konstruktéři totiž přišli na to, že rezonanční desku klavíru lze využít jako reproduktor. I když podobně jako u Silent Piana jsou pod každou klávesou instalované bezkontaktní senzory, které rozpoznají hloubku, rychlost a načasování úhozu, a tyto informace pošlou do tónového generátoru, následně se digitální zvuk nepřenáší do sluchátek nebo do reproduktorů, ale přímo na rezonanční desku nástroje, což způsobuje, že se celý nástroj rozezní - tj. že se skutečně chová jako jeden velký reproduktor. Vibrace rezonanční desky se přenášejí také na struny, které pak rezonují naprosto stejně jako při hře na akustický klavír. Výsledek je obdivuhodný a určitě lze dát za pravdu reklamnímu sloganu Yamahy: „Digitální nástroj nezněl nikdy přirozeněji.“

A co víc, přestože zvuk vychází z celého nástroje, lze jeho hlasitost velmi jednoduše regulovat podobně jako hlasitost reproduktoru, takže jej hráč může při cvičení ztlumit na nejnižší přijatelnou míru. Pro klavíristu z toho mj. plyne jedna obrovská výhoda: Může bez jakéhokoli omezení cvičit místa s extrémně silnou dynamikou, aniž by musel měnit úhoz. Ale protože i nejtišší zvuk může samozřejmě občas obtěžovat okolí, je TransAcoustic Piano vybaveno také původní technologií Silent Piana, takže na něj lze hrát i s „vypnutými“ kladívky a se sluchátky na uších.

Kromě plného komfortu akustického klavíru nabízí TransAcoustic Piano pochopitelně všechny vymoženosti klavíru digitálního. Hráč si může vybrat z devatenácti předinstalovaných zvuků, může ke klavíru připojit libovolný externí zvukový zdroj a přehrát jeho zvuk s využitím rezonanční desky nástroje, může dokonce kombinovat zvuk akustický a digitální (např. „digitální“ smyčcový orchestr s přirozeným zvukem akustického klavíru) atd. Možnosti TransAcoustic Piana se zdají být bezbřehé, přičemž ovšem ne všechno lze u nástroje s tak velkými ambicemi považovat za zcela funkční (kupř. „zabudované“ hlasy populárních zpěváků, k nimž si klavírista může sám zahrát klavírní doprovod).

Bert Smorenburg


Po ukončení „předváděcí části“ semináře poskytl pan Smorenburg posluchačům možnost, aby si na TransAcoustic Piano sami zahráli. Protože se však akce zúčastnilo kolem dvaceti zájemců, byl časový prostor omezený pouze na povšechný kontakt s nástrojem. Ale i z kratičké zkoušky jsem měl přinejmenším po zvukové a úhozové stránce velmi příjemný pocit, že se jedná o nástroj, který stojí za pozornost a se kterým by stálo za to seznámit se podrobněji. Vyzkoušet si však důkladně úplně všechno, co tento klavír nabízí, by určitě zabralo několik dní.

Pan Smorenburg se v závěru semináře vyjádřil, že TransAcoustic Piano je krásná drahá hračka. O tom opravdu nelze pochybovat. Zda však představuje tento nástroj ve vývoji klavíru krok vpřed, nebo zda je jen zajímavým zabočením do slepé uličky, a jaké uplatnění nalezne tato „krásná drahá hračka“ v hudební praxi, to ukáže teprve čas.

Jak to funguje?

Z tónového generátoru je optimalizovaný signál posílán na dva převodníky, které jsou připojeny do cívek připevněných k rezonanční desce nástroje. Cívky rozvibrují rezonanční desku - a vy slyšíte zvuk. Z rezonanční desky se pak přenášejí vibrace až na struny, které začnou rezonovat.

Žádná interference s rezonanční deskou

Systém obsahuje cívku a permanentní magnet. U TransAcoustic pianin je relativně lehká cívka připevněna k rezonanční desce a těžší permanentní magnet je upevněn k boční desce. Vzhledem k tomu, že samotné cívky nevytvářejí protitlak nebo nijak nezatěžují rezonanční desku, není zde žádný nepříznivý vliv na kvalitu tónu piana.

Long Lasting Sound Quality - Yamaha vyvinula unikátní technologii, která odděluje převodníky od rezonanční desky pomocí patentovaných spojovacích mechanismů pro vyrovnání jakýchkoli budoucích změn ve tvaru rezonanční desky.
Yamaha Quality Sound Piana TransAcoustic jsou digitálně optimalizovány tak, aby dokázaly poskytnout stejnou kvalitu dozvuku bez ohledu na individuální charakteristiky piana.

Psáno pro: časopis Muzikus 2015/08

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-clanky/TransAcoustic-vysoce-sofistikovana-technologie~27~cervenec~2015/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.