Tech 21 NYC - historie firmy

Tech 21 NYC - historie firmy
Tech 21 NYC - historie firmy

Pokud si dobře vzpomínám, tak značka Tech21 a hlavně krabičky označené SansAmp zde dlouhá léta neměly obchodní zastoupení, alespoň pokud vím. Takže pokud jste se s nimi setkali, měly nádech exotična. A i svým přístupem se docela vymykaly.

Zkratka v názvu NYC pro znalejší nebyla tajemstvím, takže místo původu - New York City - podtrhovalo onu tajemnost. Dnes už je svět natolik propojen, že se nad tím nikdo nepozastaví. Věci z druhé polokoule kupujeme jak housky na krámě. Nicméně idea zakladatele firmy Andrewa Barta vyřešit problémy s lampovým aparátem na pódiu za svými zády vedla k desetileté cestě při vývoji analogové simulace zvuku, který zatím výhradně okupovaly elektronky. Nicméně pokud se dá věřit internetu, kde je možné nalézt schémata zapojení některých efektů, tak v nich žádné tajné a neznámé součástky nenajdete. Llasika - odpory, kondenzátory, tranzistory a sem ta nějaká dioda. Ale vlastní zapojení už není bez nápadu a poctivého přístupu, takže výsledek je na zvuku zkrátka znát a SansAmp má takové jméno, jaké má. Podařilo se nám sehnat kontakt na samotného Andrewa Barta a položili jsme mu několik otázek.

 

Vaše technologie SansAmp je známá jako analogová, emulující zvuk lampových zesilovačů. Jak byste ji porovnal s například COSM technologií od Roland Boss nebo technologií Line 6?

Analog a digitál jsou dvě velmi různé věci. My vyrábíme předzesilovače a zesilovače s analogovými obvody, které se chovají jako lampové. Naše technologie je unikátní a má jedinečný zvuk. Digitální doména používá čísla a převody ve vzorcích. Doména analogu zůstává přirozeně naturální, stejně jako lidské ucho.

 

Náš časopis není jen pro muzikanty, ale také pro odbornou veřejnost, zvukaře a techniky. Ty by jistě zajímalo, kdybyste poodhalil roušku nad tím, jak vaše zázračné krabičky fungují. Řekl byste, že jde spíše o DSP, nebo například o práci zesilovačů fungujících při různých pracovních napětích apod. - tak fungují některé lampové předzesilovače - s měnícím se napětím se mění barva zvuku?

V lampových zesilovačích je vždy několik stupňů, je to sofistikovaný proces. My jsme navrhli harmonickou a frekvenční odezvu pro každý stupeň zvlášť a pak přidali simulace reproduktoru na konec řetězce. To odráží reálnou signálovou cestu, jaké dosáhnete ve studiu při použití oblíbeného zesilovače, snímaného mikrofonem, poslouchaného v režii na monitorech.

 

Používáte ve všech svých zařízeních stejné komponenty?

Většina jich samozřejmě stejná je, stejně jako u lampových zesilovačů je devadesát procent součástek stejných ve všech zesilovačích. Ale právě těch podstatných deset zásadně ovlivňuje charakter zvuku. V genetice se také věří, že devadesát osm procent naší DNA je shodné se šimpanzí. Evidentně jsou však ty dvě procenta velmi významná!

 

V čem se tedy ty součástky liší?

To je tajná součást našeho receptu.

 

Jak se vaše technologie v průběhu let měnila?

I to je důvěrná informace. Každý nový produkt je unikátní a liší se od ostatních. Stále něco leštíme a upravujeme na základě nových podnětů a požadovaných vlastností navrhovaných produktů.

 

Kolikátou vývojovou generaci SansAmp dnes máme?

O generacích jako takových se nedá mluvit. Možná by bylo vhodnější mluvit o milnících nebo zlepšeních. Počínaje původním originálem SansAmp z 1989 by takových milníků mohlo být zhruba šest. Basový SansAmp Direct Box uvedený v roce 1992. Později přepracovaný na dnešní SansAmp Bass Driver DI. GT2 s architekturou kontroly bloků přišel 1993. Později toho roku jsme představili SansAmp PSA, digitálně ovládanou rackovou jednotku s analogovou signální cestou. V lednu 1996 jsme debutovali s Trademark 60, který integruje naší technologii do samostatného comba, s možností přímého nahrávání. Nedávno to pak byla série Character, která byla představena v lednu 2008 s unikátním ovladačem Character. Takže můžeme mluvit o zhruba šesti důležitých milnících.

 

Jak se liší poslední verze od té původní?

V průběhu let se technologie samotná zase tak moc nezměnila. Je to jako s těmi komponenty, o kterých jsme mluvili předtím. Je to spíše v tom, co jsme přidali a jak jsme dotáhli úpravy.

 

V čem spatřujete výhody ruční výroby, dnes, kdy existují přesné stroje a automatizace výroby je na vysoké úrovni?

Kontrola kvality. Výroba je mnohem víc než jen rutina, proces. Všechny naše produkty jsou několikrát testovány, a to v různých fázích, protože jsou věci, které slyší jenom muzikanti. Protože navrhujeme a vyrábíme v jednom domě, můžeme neustále kontrolovat každý jeden krok. To nám pomáhá zlepšovat procesy a spolehlivost, díky čemuž máme velmi nízký počet reklamací a oprav. Když bychom přesunuli výrobu za moře a automatizovali ji, jakákoliv změna by trvala měsíce. My to ale můžeme udělat za jediný den.

 

Myslíte si, že dnes, když jsou lampové zesilovače spolehlivější, než kdy byly, a jsou také levnější a lehčí, má stále smysl vyvíjet jejich emulace?

Nesouhlasím s tím, že jsou spolehlivější. Lampa je mechanická součástka, která je přirozeně náchylná k poruše. Jsou také extrémně citlivé na teplotu a vlhkost, což neustále mění jejich zvuk. A to se nikdy nezmění. A levnější jsou jenom proto, že je výrobci vyrábějí za mořem (čti v Číně). Ty, které jsou vyráběny v USA a UK stále drží své vysoké ceny. Proto tady jednoznačně je místo pro předzesilovače, zesilovače a krabičky s přímým nahráváním, digitální i analogové. Lampové zesilovače musí hrát nahlas, abyste z nich dostali ten správný zvuk. A někdy to prostě nejde. S dramatickým rozvojem domácího nahrávání jsou tato zařízení ještě v lepší pozici. A to nejen díky jednoduchosti, ale i variabilitě. Kdo si může dovolit patnáct různých lampových zesilovačů? A i kdyby mohl, musí je stejně někde mít uskladněné a musí je „servisovat“.

 

Jak vnímáte ostatní výrobce simulací? Vnímáte je jako konkurenci? Sledujete je, bere si z nich inspiraci?

Vždycky jsem věřil svobodné volbě, myslím, že to je nejdůležitější tlak na vývoj. Každý má svůj styl, hudební výraz. Bylo by na škodu mít jen jednu dvě volby zařízení. To by vás mohlo limitovat. My považujeme za svou povinnost dát muzikantům na vybranou, ukázat jim, co nabízíme a v čem to je jiné, ale jak se pak rozhodne, je jeho věc. Naší snahou je pomoct muzikantům v jejich hledání vlastního tónu. Jiní výrobci jistě našimi konkurenty jsou, ale v dobrém. Nutí nás pracovat tvrději, abychom byli nejlepší, jak to jenom jde. Sledujeme ostatní výrobky, abychom mohli vést zasvěcené debaty s našimi zákazníky, ne abychom opisovali. Má inspirace přichází nečekaně, na nečekaných místech, z nečekaných zdrojů.

 

Co připravujete do budoucna?

Nezlobte se, ale tuhle otázku nikdy nezodpovídám. Musíte počkat :-)

 

V čem vidíte největší potenciál? Chystáte se například modelovat po kytarových aparátech další věci?

Nelze předpovědět, co bude mít největší potenciál, protože nelze předpovědět, co bude nejzajímavější pro trh. Je to jako pokoušet se napsat hit. Můžeš napsat písničku na základě toho, co cítíš. Když z toho publikum šílí, máš to v kapse. Já se snažím mít otevřenou hlavu, pro cokoliv, i kdyby to přímo nesouviselo se zesilovači. Hodně mé inspirace pochází z rané éry rock ‘n’ rollu, kdy vznikla spousta nových zvuků. Tak jsem přišel na nápad postavit naše delay a reverb pedály. Chtěl jsem emulovat ten starý zvuk, do kterého jsem chtěl ale zároveň zahrnout dnešní styly.

 

www.tech21nyc.com

 

Na webových stránkách je odkaz Hall of Fame. Kolečkem myši jsem musel pořádně zatočit, abych se dostal až na konce seznamu muzikantů, kteří používají nebo si koupili některý z efektů firmy. Nedalo mi to a tabulku sem si přehodil do Excelu a ten mi jich napočítal úctyhodných 463.

Psáno pro časopis Muzikus