Taliesyn - děti jednoho básníka

Taliesyn - děti jednoho básníka
Taliesyn - děti jednoho básníka

V roce 1998 se z debaty dvou studentů Univerzity Karlovy o albu Jiřího Pavlici a Vlasty Redla zrodila myšlenka hudební skupiny, která by ukázala, že folková muzika a její fusion není jen archaickým přežitkem moderní doby. Takzvaní znalci hudby označují tuto šestičlennou formaci za pokus o Jethro Tull, avšak s tímto faktem se Taliesyn nerad ztotožňuje. Proč...? Odpověď snad najdeme u dvou hlavních protagonistů této pražské jazzfolk - fusion kapely.

 

Jak už bylo mnohokrát řečeno, jste často přirovnáváni k Jethro Tull a následně často odsuzováni. Jak smýšlíte o těchto názorech, které kolují kuloáry?

Vojtěch Jindra: Docela nás to štve, i když máme Jethro Tull rádi. Mám pocit, že takovéto přirovnání může být jedině výsledkem velmi povrchního poslechu. Příčná flétna prostě okamžitě vyvolá asociaci s Jethro Tull. Jistě, máme dvě skladby, které tak skutečně znějí, ale zbytek? Flétnu přeci v minulosti používala celá řada folkových i rockových kapel...

Jan Bičovský: Co jim zbývá, když věci, ze kterých doopravdy vycházíme, neslyšeli a neznají? Komu něco říká kapela The Pentangle? Ian Anderson někde taky tvrdí, že ho týrá, kterak jistí samozvaní znalci označují jeho hudbu za irskou lidovou.

Co je pro vás charakteristické v irské lidové hudbě, jejíž prvky se objevují i ve vaší tvorbě?

J. B.: Nejdříve bych se zmínil o písních: v textech je to dialekt, archaismy, galská slova, specifická klišé, jednoduchá, ale precizní veršová struktura, poměrně slušná básnická úroveň (dost písňových textů psali básníci, kteří se z toho či onoho důvodu nedostali k lizu jinde). Dále jsou to místní témata - rebelie proti Sasům a podobně. Z hudebního a kompozičního hlediska je to stokrát omílaná pentatonika, poměrně velký rozsah specifických melodických postupů a několik vcelku ustálených tématických struktur - nejčastěji a-a-b-a. A subjektivně? Zpropadená líbivost a návykovost. Mimochodem, někteří pošuci si v naší zemi zřejmě podvědomě hojí komplex z toho, že česká hospodská muzika napůl vymřela. Český blues, folk, country nebo rock znějí specificky česky, ale otrocké kopírování irské muziky nezní prostě nijak.

Zabrousil bych na druhý pól muzikantského života a tím je studio. Nedávno jste vydali vaše druhé CD, avšak můžeme zde slyšet jen čtyři skladby. Jaký byl důvod pro natočení takto krátkého dema?

V. J.: Chtěli bychom se dostat na více letních festivalů, což považuji pro vzestup kapely za důležité, a především pro tyto účely jsme chtěli vytvořit nahrávky lepší, než jsou na prvním CD. Nahráli jsme jen čtyři skladby. Také jsme měli lepší technické podmínky a více času. Obsazení kapely se mezi oběma nahrávkami rovněž citelně změnilo - přišel nový basista a přibrali jsme housle, které určitě změnily náš zvuk.

Taliesyn na webu: www2.hyperlink.cz/taliesyn

Psáno pro časopis Muzikus