Tipy, triky, nastavení - Základní typy stop

TIPY, TRIKY, NASTAVENÍ - Základní typy stop
TIPY, TRIKY, NASTAVENÍ - Základní typy stop

Při nahrávání hudby na počítači vznikají z pohledu typu stopy častá nedorozumění a nefunkční propojení, ale k největším rozdílům dochází zejména při editaci takových stop. Celkově je můžeme rozdělit na dvě základní kategorie: na audio stopy a MIDI stopy. Audio stopa v sobě nese digitálně zaznamenaný průběh analogového signálu (kytary, zpěvu, bicích...), zatímco MIDI stopa nese pouze informace o tom, jaká nastala událost, kdy nastala, jak intenzivně apod. Nejčastěji se s ní setkáte u klávesových nástrojů a převedeno právě na ně by předchozí pojmy v praxi znamenaly například zmáčknutou notu C na první dobu prvního taktu při velocity 100. Zásádní je, že MIDI stopa na rozdíl od audio stopy sama o sobě nijak nehraje, nevydává žádný zvuk. K tomu, aby byla MIDI stopa slyšitelná, je zapotřebí ještě dalšího zařízení, například nějakého zvukového modulu, virtuálního syntetyzéru či sampleru, které jsou zaznamenanou událostí spouštěny.

Pokud si dostatečně uvědomíme tuto skutečnost, vycházejí nám jasná omezení při úpravách a záznamu těchto stop. Tak například na MIDI stopu nemůžeme použít klasický kompresor, oproti tomu na audio stopě zase neprovedeme kvantizaci. Lidé věci neznalí pak často zapojují MIDI výstup (konekor DIN, "pětikolík") svého nástroje na analogový (audio) vstup zvukové karty a diví se, že se nic neozývá. Takové zapojení je samozřejmě naprosto chybné. Audio a MIDI jsou dva naprosto odlišné typy signálů.

Psáno pro časopis Muzikus