Studio Iceberg

Studio Iceberg
Studio Iceberg

Zatímco za dveřmi zuřil mokrý a nechutně studený březen, který lezl za nehty a nedával naději, že by tenhle rok mohlo opravdu přijít jaro, já jsem seděl rozvalený v křesle a sledoval jsem obrovské akvárium s rybami (podle mých ichtyologických odhadů se jednalo o druh Iaxemenuae Maxima). Možná to pro vás není ani tak zajímavé (stejně jako fakt, že jsem k tomu z velkého hrnku popíjel horký černý čaj). Snad vás ale zaujme, že to akvárium se nachází v "odpočívárně" pražského studia Iceberg a že jsem ty ryby po týdenním testování sledoval s manažerem studia Richardem Němcem a dvorním zvukařem Pašou Sinevem.

Studio Iceberg
Studio Iceberg

S Richardem jsme se seznámili už vloni na podzim na Hudebním veletrhu, kde představoval projekt vydavatelství Iceberg, které se má starat o méně movité muzikanty. Tento projekt si klade za cíl pomáhat mladším kapelám, jimž by dopomohl k nahrávce částečně formou úvěru, slevou na pronájem studia a následně internetovou distribucí. Bohužel, jak už tomu u podobných semicharitativních projektů bývá, stále se čeká na vhodného partnera. Nicméně stejnojmenné studio, které se má stát základem vydavatelství, je už dlouho v provozu a jeho filozofie je stejná.

"Nejsme tu proto, abychom na muzikantech vydělali. Prostě nás štvala situace, v jaké se současný nezávislý muzikant pohybuje," říká Richard, mimo jiné také kytarista kapely Just for Fun a Boby Wongo. "Šance, že si někdo z velkého vydavatelství poslechne váš demáč, je asi tak velká, jako že přijdou na váš koncert, když jim napíšete e-mail. Vydavatelství do nových kapel neinvestují, protože na to nemají peníze. Hudební byznys je v krizi, velkou měrou samozřejmě díky stále vzrůstající oblibě vypalování. Ale proč se vypaluje? Protože jsou cédéčka drahá. A jsme v kolečku.

My si ale nemyslíme, že by cédéčka musela být tak drahá. Stačí minimalizovat náklady a zisk v mezičláncích. My sami jsme všichni muzikanti a máme další zaměstnání, takže nás studio neživí. Proto je taky cena nahrávání u nás jen taková, aby pokryla nájem a nutné investice do dalšího vybavení. Chceme, aby se zase začala muzika v Čechách trochu ,hejbat'. Aby se nenahrávaly jen ,Rebeky', které mají bohatého přítele, nebo pochybné ,superstar'."

To je jeden z důvodů, proč jsme Iceberg uvedli do života. Chceme kapelám nabídnout rozumnou alternativu k netečnosti kamenných molochů (velkých vydavatelství - pozn. red) - za rozumné peníze nahrát desku v profi kvalitě, kterou by se mohly slušně prezentovat v klubech. Aby mohly prodávat cédéčka na koncertech, což můžou jedině tehdy, když jsou relativně levná. Asi málokdo vytáhne po koncertě pětistovku, aby si koupil nahrávku neznámé kapely."

No bylo by asi fajn, kdyby bylo víc lidí, kteří takhle přemýšlejí...

 

Místnost

Když jsem poprvé vstoupil do prostorné nahrávací místnosti, říkal jsem si, že by se v ní dal klidně nahrávat symfonický orchestr. Klimatizovaný sál zabírá víc než 200 m2. Jeho interiér napovídá, že byla budova dříve využívána jako továrna - nakloněný strop podpírají robustní kovové konstrukce. Výhodou této obrovské místnosti, která je lemována různými (sonicky) reflexními plochami, je fakt, že v různých místech poskytuje různý dozvuk, takže například u bicích můžete dosáhnout nekonečné škály zvuků. Chtěli jsme po Pašovi, aby bubny měly hodně syrový a ostrý zvuk. A tak vzal do ruky "kotel" a paličku a několikrát místnost obešel, aby nám nakonec řekl: "Tady to postavte, kluci." Velký prostor také umožňuje postavit vzdálenější mikrofony, které snímají ambientní zvuky, a v neposlední řadě nabízí i komfort hrát celé větší kapele dohromady (pokud je to to, co si při nahrávání přejete).

 

Režie

Vybavení režie se na první pohled může zdát poměrně skromné, ale to je vskutku jen první pohled. Tenhle dojem může vyvolat efektový rack, v němž najdete kompresor DigiTech VCS-1, Eventide Harmonizer, efekty Lexicon nebo syntezátor E-MU Virtuozo 2000.

Srdce studia tvoří hlavní PC, na kterém běží systém Creamware Pulsar, jenž je současně schopen nahrávat až 24 stop v rozlišení 24 bitů/96 kHz. Sám Scope (operační systém Pulsaru) disponuje šesti výkonnými DSP čipy (viz též Téma měsíce a rozhovor se zakladatelem firmy) a nabízí obrovské množství efektů a syntezátorů. Ty ještě doplňuje nabídka pluginů HDR aplikací, na nichž se ve studiu jede - především Pašův oblíbený Logic (těžko budete hledat člověka, který je víc naštvaný, že se přestal dělat pro PC).

"Popravdě řečeno, práce s externími efekty je o dost méně pohodlná než používání pluginů - výsledný zvuk rackového efektu se musí nahrávat do dalších stop, zatímco parametry pluginů navěšené na stopách můžete v průběhu práce kdykoliv měnit," komentuje situaci Paša. "Samozřejmě, může se vám stát, že dosáhnete limitu výkonu DSP nebo CPU, ale i s takovým problémem se jednoduše vypořádáme. Prostě přidáme druhý počítač - na jednom pak běží aplikace s projektem, druhý počítá pluginy."

O zdroj zvuku pro aplikaci se kromě nesčetného množství mikrofonů Neumann a Shure starají dva digitální pulty Yamaha O2R. Co se týče odposlechů, spoléhají se v Icebergu na lety prověřené Yamahy NS10MS. Jako alternativní odposlech používá Paša aktivní bednu Tannoy, kterou má umístěnou mezi LCD displeji počítače. Při základní práci totiž upřednostňuje míchání v mono. "Když pracujete s mono signálem, daleko později se vám unaví sluch. Navíc se spousta muziky ještě pořád poslouchá mono - v televizi, v autě.., takže mix musíte dělat tak, aby zněl dobře mono. Co zní dobře mono, zní zpravidla dobře i ve stereu. Naopak to platit nemusí. Stejně tak není pravidlem, že dobrý zvuk v surroundu bude dobře znít ve stereu," dodává Paša.

Také místnost režie je dostatečně prostorná, což je vlastně její velká nevýhoda. Na pohodlnou sedačku se tak může rozvalit celá kapela a "chytračit", to může být při míchačce značně kontraproduktivní :o). Záleží jen na vás, jakou máte v kapele disciplínu.

Iceberg může nahrávat i mimo studio. Do jeho vybavení totiž patří i digitální multitrack rekordér Fostex D-160, jehož pomocí se snímají živé koncerty. Záznam se pak natáhne do počítače a smíchá. "Naposledy jsme takhle nahráli vlastní živý koncert naší kapely Just For Fun asi před půl rokem, ale na smíchání jsme si stále ještě nenašli čas. Možná je v tom i to, že se té ,pravdy' trošku bojíme," přiznává s úsměvem Richard.

 

Zázemí

Kromě technického vybavení je samozřejmě pro dobrou pohodu při nahrávání zapotřebí i možnosti relaxovat. Občas je potřeba před ostatními členy kapely utéct. K tomu dokonale slouží odpočívárna, v níž můžete popíjet za příjemného bublavého zvuku akvária (pokud nějaký magor nezapne televizi...). Kapele, která ve studiu zrovna nahrává, je k dispozici také prostorná vybavená kuchyň s průzorem do nahrávací místnosti a sprcha. Pro mimopražské se ve studiu najde i prostor k přespání. Jejich klidný spánek střeží psi vypuštění hlídači v areálu. Ti však možná hlídají, abyste neutekli od rozdělané práce. Takového psa občas potřebuje každý.

Jakub Tureček

foto autor a archiv studia

 

Zvukař...

Mnohem důležitější než celé vybavení, je většinou zvukař. Můžete mít hardware za miliony, a stejně skončit s mizerným zvukem.

Paša (Pavel) Sinev má uši jako netopýr (míněno co do kvality, ne tvaru). Bylo ohromné ho v průběhu natáčení pozorovat při práci. Seděli jsme v režii, kde hrál kytarista svůj part. V prázdné nahrávací místnosti byl naplno vyhulený kytarový aparát, který se snímal dvěma mikrofony - jedním nalepeným na repráku, druhým asi metr a půl od něj. Uprostřed nahrávání zkreslené kytary (přes vyhulenou 50) se Paša zvedl, řekl: "Počkat," na minutu zmizel, aby se vzápětí vítězoslavně vrátil s malým radiátorem v ruce. "Drnčel," prohlásil; a my hluší jsme nedokázali zjistit, jak to mohl poznat.

Paša, ač Rus, vyrůstal v Kazachstánu. V jinošských letech odešel do Moskvy, kde vystudoval obor oceánské inženýrství, který ho měl předurčit k tomu, aby konstruoval ropné vrty a podobné vyfikundace. Po rozpadu CCCP se vydal do světa a na dlouhý čas se usadil u nás. Na Slapech je oceánské inženýrství k ničemu, a tak se (tento aktivní basista) věnoval především muzice. Rozhodující krok provedl v roce 2001, kdy odjel do Sydney a získal diplom na tamějším institutu SAE. Od té doby už jen zvučí.

Spolupráce s Pašou je jedinečná, protože i přes své vzdělání je ochoten účastnit se libovolných experimentů a pokusit se realizovat sebeblbější nápad, což výsledky práce hodně zpestřuje.

 

Kontakt

Iceberg Recording Studio

www.iceberg.cz

Švábky 2/52, 180 00 Praha 8, studio@iceberg.cz

Psáno pro časopis Muzikus