Stone Gossard a Mike McCready

Stone Gossard a Mike McCready
Stone Gossard a Mike McCready

Poprvé jsme měli možnost slyšet společnou hru Stona Gossarda a Mika McCreadyho na albu jednorázového projektu Temple Of the Dog (1991). Zvuky Gossardova "pageovského" Gibsona a McCreadyho "hendrixovsko-vaughanovského" stratocastera do sebe od první chvíle krásně zapadaly a později se staly poznávacím znamením skupiny Pearl Jam, přestože oba kytaristé občas hráli i na jiné nástroje.

Za deset let existence kapela nahrála šest studiových alb a prošla hudebním i zvukovým vývojem. S odstupem lze jejich tvorbu rozdělit do dvou odlišných období. Tato odlišnost se pochopitelně odrazila i v nástrojovém vybavení obou kytaristů.

 

První období pokrývají tři alba Pearl Jam - Ten (1991), Vs. (1992) a Vitalogy (1994), pro která jsou příznačné tvrdé a energické písně, postavené na zajímavých rifech (např. Even Flow, Alive, Animal či Spin The Black Circle). Oba kytaristé tehdy používali celkem jednoduchá zapojení.

Stone Gossard hrál ve studiu i na koncertech nejčastěji na kytary gibson. Jeho sbírka těsně po natočení alba Ten čítala tyto kusy: nový Les Paul Custom, Goldtop '72 Deluxe a Sunburst '75 Deluxe. Kromě toho v té době používal kytary Gretsch Round-Up reissue a '68 Guild Starfire. Z důvodu velmi častého praskání strun si na všechny nástroje nechal instalovat grafitovou kobylku a grafitový nultý pražec. Mezi jeho oblíbené aparáty patřily marshally: padesátiwattový Plexi z roku 1975 a modifikovaný stowattový JCM 800. Občas také používal Fender Twin Blackface. Na koncertech měl všechny zapojené přes Ernie Ball Pan pedál, kterým přepínal čistý zvuk z Twina, zkreslený z Marshalla, nebo mohl mít oba zároveň ve stereu. Během turné k albu Vs. střídal marshally se značkou Peavey (kombo Classic 50/410 a zesilovač Classic 100).

McCreadyho kytara číslo jedna byl tehdy černý japonský Fender Stratocaster '62 reissue s palisandrovým hmatníkem. Mimo něj hrál také na Straty '57 reissue, '62 reissue a Stevie Ray Vaughan Signature, Gibsona Les Paul Standard, '67 Telecastera, '68 Gibsona SG, Gibsona 335 (nahrál na něj skladbu Animal na albu Vs.) a Jerry Jones Danelectro. "Jerry Jones je super kytara. Má tři snímače a opravdu tlustý krk. Uvnitř je zčásti dutá jako Fendery Thin-line. Navíc má pětipolohový přepínač jako Straty. Miluji její zvuk. Vypadá stejně pěkně jako modely Sears, ale zní lépe." Během natáčení alba Vitalogy McCready krátce experimentoval s kytarami Rickenbacker - jednoho dokonce dostal od Toma Pettyho. "Bylo to jako vánoční dárek. Jednoho dne se u nás ve dveřích objevil dvanáctistrunný Rickenbacker. Poprvé jsem jej použil v písni Not For You." Jeho oblíbenou akustikou se stal Gibson Dove. Kytarovou aparaturu měl na koncertech téměř shodnou s Gossardem, jen pro čistý zvuk používal Fender '59 Bassmana. "Když jsem ve studiu natáčel skladbu Black, používal jsem předzesilovač VHT a jako koncové zesilovače mi posloužily dva Bassmany. Stejně jsem postupoval i v písni Garden. Miluji Bassmany pro jejich spodní frekvence. Twiny mám rád také, ale kvůli razantnosti dávám přednost Bassmanům." Později si ale Twina Blackface také pořídil. Z efektů hrál nejvíce na kvákadlo CryBaby, Dunlop Roto-Vibe a Ibanez TS-9 Tubescreamer.

Během turné k albu Vs. střídal svého strata s Gibsonem '68 SG a v několika písních hrál také na Les Paul Standard. "Gibson '68 SG má vysoký dohmat, jako by byl určen pro techniku slide, ale dobře se s ním hrají i sóla. Jeho zvuk je jasnější než u běžných Paulů, je to zabiják." Střídaní kytar během koncertů si McCready rychle oblíbil. Někdy hraje dokonce stejnou píseň na jiné nástroje. "Garden hraju většinou na Les Paula, ale někdy i na strata. To podle nálady. Jsou ale skladby, které musím hrát pouze na jeden typ kytar. Např. na Jeremy nebo Even Flow musím mít stratocastera, protože používám vibrato."

Co se týká kytarové elektroniky, McCready preferuje původní snímače. "Nemám ve zvyku koupit kytaru, vykuchat ji a vyměnit elektriku. Na svých kytarách používám pouze původní snímače. Mám je i na svém Stratu '62 reissue, přestože je Fender dělá znovu v reedici. Jediný zásah, který jsem kdy dělal, byl ten, že jsem do svého nového Les Paula namontoval snímače PAF, abych dosáhl staršího vintage zvuku. Také jsem kdysi uvažoval o silněji znějících snímačích na svého strata. Pak jsem se na to ale vykašlal a raději jsem více okouřil marshalla."

Stone Gossard a Mike McCready
Stone Gossard a Mike McCready

No Code, Yield a Binaural

Nevím, zda to bylo zapříčiněno nástupem nových bubeníků (Jacka Ironse a později Matta Camerona), setkáním s Neilem Youngem (PJ s ním natočili album Mirror Ball a odjeli světové turné), anebo něčím jiným, každopádně hudební orientace Pearl Jam se od alba No Code ubírá trošku jiným směrem. V jejich tvorbě převládají spíše klidnější, decentněji zaranžované písně. V tomto období již nelze jednoznačně přiřadit ke každému kytaristovi jeho charakteristický nástroj a aparaturu.

Oba kytaristé opustili své oblíbené značky a začali používat větší množství různých kytar a aparátů, čímž se původní zvuk Pearl Jam poněkud rozměnil.

Stone Gossard střídá naživo osm kytar: čtyři gibsony ('53 Goldtop Deluxe, '73 Goldtop Deluxe, '71 Les Paul Custom a Flying V), dva fendery ('59 Stratocaster a '68 Telecaster s pákou bigsby) a dvě elektroakustické kytary Hammer Duo-Tone (hraje na ně např. v písních Daughter, Nothingman nebo Nothing As It Seems). Na elektrické kytary natahuje struny GHS Boomers (.011-.052), na akustiky pak Martin M150 (.013-.056). Jeho trsátko Dunlop Tortex má tloušťku 0,73 mm.

Signál z Gossardových kytar jde nejprve do A/B pedálu značky Whirlwind, kterým přepíná cestu buď do ladičky TU-12H nebo dále do efektové krabice (pedalboardu), která obsahuje: Ernie Ball stereo volume pedál, kvákadlo Dunlop 535, Ibanez TS-9 Tube Screamer, Ibanez SD-9 Sonic Distortion, tremolo Diaz Tremodillo, Boss DD-3 Delay a Dunlop Univibe Chorus/Vibrato. Odtud pokračuje do pružinového halu značky Fender a končí v kombu Savage Blitz 50 (během turné Binaural hrál Stone přes dvě třiceti wattová komba Pavey Delta Blues 210, která měl propojená s bednou marshall 4 x 12).

Během natáčení svého sólového alba Bayleaf (2001) používal Stone kolekci vintage nástrojů, jako např. '52 Telecaster, Gibson ES-330 nebo dvě akustické kytary Martin. Z aparátů nejvíce využil tři komba Fender Deluxe Reverb a Vox Pathfinder. Čisté zvuky točil také přes Line 6 Pod.

Pokračování příště.

Psáno pro časopis Muzikus