Rock for People - Muzikus Talent Stage 2014

Rock for People - Muzikus Talent Stage 2014
Rock for People - Muzikus Talent Stage 2014

Když jsem přijížděl do Věkoše na okraji Hradce Králové, bylo jasné, že je něco jinak. Pohodlně a bez dopravních komplikací jsem se dostal do akreditačního centra a potom na parkoviště. Nic nenasvědčovalo tomu, že počet návštěvníků v letošním roce dosáhne obdivuhodných 27 000 lidí.

Ale šlo zřejmě o pověstný klid před bouří. Ano, nebylo sice dosaženo loňské účasti, ale vzhledem k tomu, že většina festivalů hlásí pokles, je tolik návštěvníků výsledkem nádherným. Je pravděpodobné, že se na tomto výsledku pozitivně podepsal i fakt, že zde můžete najít pět alternativních pódií. Znamená to, že i když se na hlavním pódiu zatím nic neděje nebo hraje kapela, kterou jste letos už několikrát viděli, máte pořád dostatek možností, jak si užít den. Myslím si, že tímto faktem vzrůstá význam takovýchto alternativních pódií v rámci festivalů. Stále větší počet lidí totiž začíná ignorovat současnou mainstreamovou produkci a zde mají luxusní možnost objevovat. Pojďme se ale zaměřit na Muzikus Talent Stage.

 

Muzikus Talent Stage byla umístěná v jednom z letištních úlů (tedy v jakési garáži pro letadla) s kapacitou kolem čtyř stovek lidí. Na jedné straně bylo potřeba poprat se s nevyhovující akustikou, na straně druhé se však hrálo „pod střechou“, takže i v případě špatného počasí, jako třeba v roce 2012, se nebylo čeho obávat.

 

Na této stage se vystřídalo od středy do soboty bezmála čtyřicet zahraničních a českých kapel, interpretů a DJs. Prvních dvanáct kapel vybral samotný pořadatel. Dalšími tipy na kapely přispívají SAI, Music City a Bandzone. Poslední možností, jak se dostat na pódia nejen této Muzikus Talent Stage je soutěž Šance Muzikus pořádaná hudebním portálem muzikus.cz.

„Hradecké včelíny“
„Hradecké včelíny“

Šance Muzikus

Tato soutěž nabídne obvykle osmi kapelám šanci zahrát si na významných českých festivalech, a to včetně Rock for People. Ze 199 přihlášených kapel bylo letos vybráno osm, které odehrály tyto festivaly.

 

Rock for People: Bezefšeho, Čardáš klaunů, K2, Mistake a Zajíc Company.

OAMF Přeštenice: Bezefšeho, Čardáš klaunů, Mistake, Zajíc Company a ... a vůbec!

Basinfirefest: Čardáš klaunů a Mistake.

OA Černá v Pošumaví: Bezefšeho.

Sázavafest: Bezefšeho, Čardáš klaunů, K2 a Mistake

Benátská!: K2 a Pavel Houfek band.

 

Pravidla této soutěže jsou jasná a přehledná. Základním předpokladem účasti je vlastní tvorba zpívaná v českém nebo slovenském jazyce. Uzávěrka soutěže je obvykle začátkem května, takže doporučuji kapelám, které by to rády zkusily, aby si udělaly veliký uzel na „tlustým éčku“ a sledovaly portál muzikus.cz už od začátku dubna, kdy se začínají přijímat přihlášky.

 

„Jak vlastně vznikl nápad pořádat tuto soutěž?“ zeptal jsem se v backstage Luboše Jeřábka a Jakuba Nového ze SAI.

Luboš: Já si nejsem úplně jistý, ale jednou jsme seděli s Danielem Andelem (Muzikus) někde na pivu a bavili se o tom, co se začínajícími kapelami, které hrají soutěže, a vlastně nic z toho. Maximálně dostanou nějaký plakátek, ale to je vše. Bez cesťáku, bez ničeho... Je to takový divný. Takže jsme se spojili s Petrem Fořtem (Rock for People), který nám umožnil udělat první talentovou stage.

 

A kolikátý je to vlastně dnes ročník?

Luboš: Letos to děláme pátým rokem.

 

Luboši, ty i Jakub jsi v SAI, který se významně podílí na tomto projektu.  Znamená to, že také spolurozhodujete při výběru kapel?  

Luboš: Ano, dost často se stává, že nás zvou do porot.

 

A co u kapel preferujete?

Jakub: No, tím, že vybíráme kapely na fesťáky, tak hlavně to, aby kapela utáhla festivalový pódium. Aby bavila lidi, aby byla technicky vyzrálá, ale zároveň dáváme prostor mladým kapelám.

Luboš: No, aby to šlapalo. Každý porotce má trochu jiný vkus a hodnotí trochu něco jiného. Tím, že hodnotí někdy pět, šest ale i deset porotců, vzniká jakýsi hlasovací konglomerát. Takže když se dívám na výsledky hlasování ostatních porotců, tak se někdy divím, protože to mám trošku jinak. Mně nevadí, když kapela občas trošku ujede, ale když dělají show, tak se mi to líbí.

Jakub: Já mám zase rád techničtější hráče. Kdyby tady byla jazzrocková scéna, tak budu šťastný, ale ta tady určitě nebude.

 

Věřím, že krátká návštěva backstage pomůže v orientaci kapelám, které se zúčastní dalšího ročníku soutěže.

Na pódiu zatím řádí kapela Y?
Na pódiu zatím řádí kapela Y?

Venku je opravdové horko. Tady v úle je však příjemně. Není to ale zadarmo. Cenou za „střechu nad hlavou“ je příšerná akustika betonového krytu. Jen málokdo z posluchačů a muzikantů ví, jak bylo komplikované nastavit PA systém a monitory, aby vše ve výsledku slyšeli tak, jak slyšeli. Stojím na zvukařském pódiu vedle zvukaře Honzy Šimečka. Sleduji jeho profesionální práci na novém digitálním pultu Vi 3000 a uvědomuji si, že snad všechny začínající kapely, ať už jsou odkudkoliv, dělají stejné chyby. Nemyslím intonaci či přesnost - myslím nastavení zvuků, jejich úrovní nebo třeba zvládnutí dynamiky zpěvu. Prostě chyby, které komplikují přenos nápadů a energie z pódia k lidem.

Honza Šimeček studuje stageplan následující kapely.
Honza Šimeček studuje stageplan následující kapely.

Právě dohrála kapela, tak mám chvilku na vyzpovídání zvukaře Honzy Šimečka.

 

Honzo, akustika tohoto prostoru je opravdu šílená, jakým způsobem jsi tady vyřešil zvuk?

Tenhle úl je asi akusticky nejpekelnější místo nejen tady na hradeckým letišti. (smích) Řešení zvuku zde má nějaké svoje limity už od začátku. Hlavně vybavením. Vzhledem k tomu, že se jedná o reciproční akci Muzikusu, Music City, Audiomasteru a pořadatelů Rock for People, tedy produkční společnosti Ameba Production, byl daný rámec možného vybavení.

 

Co jste tedy použili k ozvučení tohoto prostoru? Musím říci, že výsledek je velmi dobrý.

Vybrali jsme systém JBL, řady VRX 932 LAP, tedy aktivní boxy, čtyři kusy na stranu. Jako subbasy jsme na střed zvolili šest kusů JBL VerTec VT4883 Subcompact, krmíme čtyřkanálovým Crown I-Tech HD a potom na každou stranu po jednom subbasu JBL STX 828S. S Markem Barabášem z Audiomasteru jsme následně řešili zpoždění jednotlivých subbasů, tak abychom vytvořili určitý cardio-lalok, aby subbasy hrály víc dopředu než dozadu, abychom trochu eliminovali tuhle nevhodnou akustiku tunelu. Když to srovnám třeba s loňským rokem, tak se nám to podařilo, aby právě subbasy hrály ven a ne do backstage.

 

A co monitory?

Monitory se řeší přímo z FOH. Použili jsme aktivní monitory JBL, řadu PRX 712 a QSC - K12. QSC jsem použil doprostřed, kde bývá obvykle hlavní zpěv.  Když jsem si je srovnal, vycházely mi malinko měkčí. Zdály se mi pro tuto aplikaci trošku vhodnější.

 

Tak, a teď mi Honzo řekni, co to máš před sebou za krasavce. Co je to za pult?

FOH pult Soundcraft Vi3000, který je na trhu asi půl roku. Pokud vím, jsou v tuhle chvíli v republice zakoupeny asi tři. Je pokročilou kombinací konstrukčních prvků a filosofie pultů Vi1 a Vi4.

 

Každopádně je to nabušená mašina se čtyřmi dotykovými obrazovkami, třiceti šesti fadery, až čtyřiceti osmi mikrofonními pre-ampy a dvaceti čtyřmi  výstupními sběrnicemi (nepočítaje nějaké ty LCR výstupy) on board. V základu nechybí ani čtyři kanály AES/EBU dovnitř i ven a MADI rozhraní v optice, vhodné třeba pro záznam. A vůbec poprvé u značky Soundcraft i možnost připojení periférií pomocí protokolu Dante. Zapomněl jsem na dva sloty pro expanzní karty D21m, jednu jsme aktuálně použili, přes CAT5, Stagebox Mini - protože tady 32 in, 8 out a 8 digital out určitě bohatě stačí.

 

Hrozně si na tomhle pultu cením intuitivního a rychlého ovládání, ve kterém se, s drobnou podporou, neztratí ani člověk, který na něm míchá poprvé.

 

Jinak celková možnost počtu vstupů a výstupu je ještě daleko větší, než jsem nastínil, a totéž platí o možnostech efektování signálu, kde přelomovou novinkou je implementace plug-inů Realtime Rack z produkce UAD.

Na pódiu se zatím chystá kapela Robo Marsys.
Na pódiu se zatím chystá kapela Robo Marsys.

Honzo, a nepřemýšleli jste o nějaké akustické úpravě tohoto prostoru?

Původně bylo v plánu nějakým způsobem vyřešit akustiku hangáru, bohužel došlo k nějakým časovým posunům už na nájezdu na fesťák, nebylo to úplně časově jednoduché. Byly tady nějaké zavěšené předměty, ale byly tak moc v pódiu, že jsme je museli s plošinou dát pryč a už nebyl prostě čas. Plošiny musely na jinou stage. Měli jsme naplánované jakési akustické panely, který by eliminovaly ty nejhorší odrazy na středech a výškách, ale bohužel, nebyl čas.

 

Honzo, i tak musím říci, že výsledek je moc dobrý - až překvapivě.

No, problematický bylo ladění basů. Protože na jednu stranu by to mělo hrát, mělo by to tlačit, ale jakýkoliv bas se tady odráží a nasčítá nepředvídatelným způsobem, takže to nastavení basů je docela zajímavé. Protože ve výsledku jsme skončili tak, že skoro žádné basy nehrajeme. Basový nástroje mnohdy řežeme někde na 70-80 Hz, ale ty basy tady kupodivu pořád jsou. Já tomu říkám, že je to takový diskotékový bas, že není úplně měkký a barevný „dospoda“, což ty STX zahrají krásně, ale tady to není účelný. Dělalo by to tady „bučák“ a ve výsledku by to bylo nepříjemné. Takže jsme to museli omezit. Řekněme, že hrajeme v poněkud užším frekvenčním pásmu, ale pořád je to přijatelné.

 

Mně se to líbí. Je to přirozené, je rozumět textu a všem nástrojům. Kdo zvučil v podobných prostorách, určitě potvrdí, že to není samozřejmost. Honzo, ještě mi prozraď, čím tady svítíte?

Gró tvoří značka Chauvet, je to značka, která byla zatím známá spíš mezi DJs. Začali ale dělat řady profesionální, přičemž i ty DJské řady výrazně povýšily a musím říci, že ať už to jsou plochý PAR COLORdash, LED spoty a Beam Intimidator nebo pixelový světla Nexus 4 x 4, tak všechny ty věci mají ve svých kategoriích výbornou svítivost. Nexus bych považoval, díky pixelování a brutální svítivosti za inspirativní i pro větší rentalové firmy. Myslím si, že jsou navíc i v zajímavé cenové relaci. Hodně mě tahle značka zaujala.

Společné vystoupení Drum Circle a publika.
Společné vystoupení Drum Circle a publika.

Závěrem

Kdo nebyl, neuvěří - nádherná atmosféra, příjemní a pohodoví lidé. Osobně si myslím, že význam „alternativních“ pódií, včetně Muzikus Talent Stage poroste. Těžko v budoucnu nalákáte publikum na kapely, které promrskávají vody českého festivalového rybníku desetkrát, ale i čtrnáctkrát měsíčně. Proč také jet na fesťák, když jsem hlavní kapelu dne už letos dvakrát viděl? Před několika týdny se ke mně dostala pozvánka na Budějovický Majáles 2014, kde pořadatelé zvou na akci bez „obvyklých“ hvězd. Cituji: „Přijďte si užít festival bez nich“. Nevím, zda je to cesta přesně tím správným směrem, ale rekordní návštěvnost této akce leccos naznačuje. I z těchto důvodů si myslím, že alternativních pódií začne v rámci českých festivalů přibývat. Je to krok správným směrem a Muzikus byl u zrodu této myšlenky.  Kapelám doporučuji - hrajte, cvičte, pracujte na sobě. Příští rok se určitě přihlaste do soutěže Šance Muzikus. I když nepostoupíte, tak si stovky a snad tisíce lidí poslechnou vaši soutěžní nahrávku. Pokud se vám podaří postoupit, je to cesta do první ligy. Hodně štěstí!

Luboš Jeřábek s Jakubem Novým v zákulisí
Luboš Jeřábek s Jakubem Novým v zákulisí

Úplný seznam kapel, interpretů a DJs na Muzikus Talent Stage 2014

On the Way, Eponine, Hentai Corporation, The.Switch, Holy, Light & Love, DJ Rude Audio, Monna, Instinct, Goldmouth (DE), Čardáš Klaunů, Fresh out of the bus (SK), Kyanid, Mr. Loco, Election in the Deaftown (SK), K2, The Snuff, DJ Repro, Y?, Robo Marsys, Drum Circle, The Linings, Mistake, Peter Pan Complex, Bezefšeho, Dirty Blondes, Phatlip, DJ PLNMN, Slaves of Stadium Rock, Dark Spell, Euphonix, Electric Lady, Tichonov, Landfil, Zajíc Company, Lanugo a DJanes QOTA.

 

www:

www.muzikus.cz/souteze-kapel/sance-muzikus

Psáno pro časopis Muzikus