Psychoworld - Robotická kapela. Grupa veselá!

Konečně jsme se dočkali. Byla to pouze otázka času, kdy se parta chytrých hlav dá dohromady a naprogramuje pár robotických paží tak, aby byly schopné hrát na hudební nástroje. Když už jsou bez zásahu lidské ruky schopné na konci automatické linky „vyflusnout“ hotové auto, tak proč by

Psychoworld - Robotická kapela. Grupa veselá!
Psychoworld - Robotická kapela. Grupa veselá!

nás nemohly uchvacovat na koncertech. Zatím je to spíše v polohách rokové a taneční hudby - basa, bicí, klávesy (zpěv?), ale jsem přesvědčen, že i na housličky se časem naučí.

Nigel Standford je rádoby šílený vědec, kolem všeho hudebního motající se osoba, a nebojí se žádných výzev. Zavřel se se třemi průmyslovými

 

roboty na čtyři týdny do laboratoře, kde metodou pokuse-omyl postupně získával zkušenosti a um, jak naprogramovat tyto „tvory“ k tomu, aby mohli zastoupit celý hudební orchestr. Jak sám naplánoval, potřeboval by šestnáct robotů, ale získal pouze tři. I proto mu celý projekt trval tak dlouho. Musel postupně naprogramovat a natočit vše, co si usmyslel, a poté z toho udělat finální klip. Nicméně to není žádná ostuda, jelikož takto u nás pracuje většina začínajících a bohužel i existujících souborů. Naštěstí pro Standforda tito roboti pracují s přesností 0,3 mm a s přesnými nastupy a timingem. V hudbě to ale bývá potom bohužel většinou nuda. Můžete i namítnout, že není nutné, vynakládat tolik námahy s programováním robotů, když stejný výsledek po hudební stránce zvládne kdejaká samohrajka. Nicméně určitě nezvládne hrát na originální nástroje. A co určitě, nechá je na konci vystoupení po vzoru nejslavnějších rockových kapel s přesností na 0,3 mm roztřískat na miniaturní kousky o reprobedny, stoly, sloupy a cokoli jim přijde do cesty. Wau. Určitě v budoucnosti nebude problém takto nahradit celé symfonické orchestry. Proč se do úmoru dřít nepopulární etudy, když bude stačit jen zmáčknout enter.

Psychoworld - Robotická kapela. Grupa veselá!
Psychoworld - Robotická kapela. Grupa veselá!

Jen si dát pozor, aby si programátor nespletl na finálové crescendo režim a nezadal na konci Beethovenovy Osudové variantu heavy rock. Když by všichni roboti povstali a na konci koncertu pozvedli své Stradivárky a prorazili by s nimi tympány a kotle, asi by se materiáloví manageři při nákupu nových pěkně prohnuli!

(Alice)

 

www.youtube.com

Psáno pro časopis Muzikus