přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

bicíPromo | Universe Of Drumset Techniques : Technika hry na bicí soupravu III

21.2.2012 | Autor: Muzikus PR | sekce: pro muzikanty - články

Roman Kobiela - Universe Of Drumset Techniques : Technika hry na bicí soupravu III

Několik otázek a odpovědí k nové knize Romana Kobiely Universe Of Drumset Techniques : Technika hry na bicí soupravu III.

Co jsou tzv. Drum Rudiments a jak je cvičit?
Jde o standardní metodické prvky výuky hry, původně používané v armádních sborech. Z počátku šlo o výběr tzv. Standard 26 American Drum Rudiments, pak rozšířený společností Percussive Art Society na International 40 Snare Drum Rudiments. Jsou to elementární rytmické vzory nejrůznějších víření, střídavých i dvojitých úderů, paradiddle, přírazů a jejich kombinace.
Podstatné jsou i způsoby jejich procvičování, čili od pozvolna do maxim. tempa, nebo v různých konstantních tempech a odlišných dynamikách; a neopomíjet ani cvičení od levé ruky (leváci od pravé). Pokročilejší hráči by měli brát v úvahu i odvozené obraty jednotlivých rudimentů a jejich aplikace na bicí soupravu.

Z jakých učebnic jsi hrál a kdo Tě nejvíc ovlivnil?
Z počátku jen na malý buben z učebnic českých, polských, maďarských a německých autorů. U nás byly nejrozšířenější učebnice Šprunk, Tuzar, později přišly tituly proslulých autorů G.L.Stone - Stick Control, B.Rich, J.Chapin, J.Morello (swing), C.Appice (rock), R.Latham (funky), posléze tzv. personality books, tedy publikace světově uznávaných hráčů, často s jejich skladbami. Pochopitelně šlo o hráče jako Dave Weckl, Steve Gadd, Dennis Chambers, a mnoho dalších...
Prakticky v každém žánru se nabízí celá řada dalších zvučných jmen autorů. V současné době jde ovšem o tak závratně vysoký počet nejrůznějších titulů od mnohých, zejména zahraničních vydavatelství, že ani na jejich prostý výčet by tento článek nestačil, a to nemluvě o nabídce dnes moderních DVD a inspirací z digitálních médií, např. youtube, nebo www.stránky jednotlivých hráčů s jejich vlastními ukázkami...

Co Tvoji učitelé?
K prvním patřili na Třinecku dirigent Vlad. Kaminiecki, pak učitel bicích na ZUŠ Třinec Pavel Pilch, st., na konzervatoři Miloslav Čadan. Později hlavně prof. Veselý, kterého jsem na Žižkově pravidelně navštěvoval počátkem 90.let. Následoval nespočet hodin cvičení akcentů, etud, paradiddle z jeho vlastních, tehdy naladatelstvím nevydaných materiálů. Také velmi užitečné bylo setkávání s dalšími jeho žáky, třeba Jirkou Zelenkou, Emilem Valachem, Alešem Zimolkou, a dalšími... V polovině 90.let jsem Vídni navštěvoval taky American Institute of Music Vienna, zčásti kvůli odbornému jazyku a výměně zkušeností, a zčásti kvůli tehdy nedostupným transkripcím zajímavých rytmů, breaků, např. od známých světových hráčů.

A další, třeba současné i tuzemské vzory?
Například bubeníci, kteří často hrají na cizích kontinentech, nebo tam dokonce i žijí, např. Vajco Deczi, Klauda Kryšpín, Martin Valihora, Andrea Valentini - je to určitě odvaha, která zdaleka nesouvisí jen s řemeslem bubeníka...
A rozhodně i legendární umělci, dnes už vyššího věku, kteří působí na scéně již desítky let... Např. osmdesátníci Jaromír Hnilička, Josef Zíma, Jiří Suchý, donedávna i Vláďa Žižka...

Co obsahuje nový titul Technika hry na bicí soupravu III.?
Titul obsahuje nejrůznější pokročilejší cvičení akcentů, rytmických stupnic, koordinačních rozkladů a aplikace přírazů několikanásobných na bicí soupravě. Kromě pokračování a rozšíření témat z předchozích dílů, jako např. rozcvičovací verze rukokladů, nebo rytmické kombinace se střídavými, dvojitými údery a vířením, nechybí ani pokročilé patterny na velký, resp. dva velké bubny.

Co obsahují předchozí díly Technika hry na bicí soupravu I., II.?
Mnoho zajímavých etud (akcentů, paradiddle, dvojitých úderů), doprovodů, rad a kontaktů s uplatněním v různých hudebních žánrech, zejména popu, swingu, moderním i tradičním jazzu, funky, fusion, folk&country, latinsko-amerických rytmech a dal.
Cvičení jsou dobře použitelná též v oblasti rockové hudby, hard&heavy, a dal.

Které žánry a s kým hraješ dnes?
Převážně standardy z oblasti moderního, tradičního a latinsko-amerického jazzu, swingu, popu i muzikálů. Např. se skupinami Jaromír Hnilička Band, Louis Armstrong Revival, Combo Orchesrtu Gustava Broma s Tiborem Lenským, Gabrielou Kočí, Marky.cz, Radek Bagár Latin Jazz Trio, taneční orchestr Night and Day Band Brno, a dalšími.
Kromě toho často i dalších sestavách se zajímavými hosty, např.: Vera Love, Joyce Hurley (USA), P. Lipa, J. Koubková. Rozhodně zajímavá jsou i vystoupení s mladými talentovanými finalisty známých televizních soutěží Superstar, Talent; např. s Markétou Konvičkovou, Zuzanou Gamboa, jejichž repertoár tvoří nejen současné hity, ale právě i evergreeny různých žánrů.

Vyučuješ taky?
Kdysi soukromě, i v zahraničí, nyní na hudební škole Yamaha v Brně. Výukový program je veden zdánlivě netradičním způsobem hlavně pro začátečníky, kdy hrají s hudebním podkladem vlastně od začátku. Yamaha Music Foundation má pochopitelně vlastní výukové materiály, včetně učebnic.

Co držení paliček a metliček?
Pokud jde o paličky, (a není třeba jít zrovna v průvodu) :-), pak tzv. matched grip, tedy shodně pravá ruká s levou, ale v příp. metliček preferuji tzv. traditional grip, čili klasické držení, takže z mého pohledu je užitečné cvičit oběma způsoby.

Co bys poradil i mladším hráčům všeobecně?
Návody a postup cvičení jsou uvedeny v jednotlivých učebnicích, ale závěrem snad jen několik prověřených zásad:
- Příklady procvičovat zpočátku pozvolna, až postupně volit rychlejší tempa a neopomíjet cvičení v pomalých tempech.
- Etudy psané pro malý buben z počátku hrát na gumovou podložku, pak třeba i na 10" či 12" malý buben, a taky i na další nástroje v soupravě, neboť povrch každého z nich má jinou reakci. Totéž platí o nejrůznějších druzích paliček, metliček, "špejlí", apod.
- Pravidelné cvičení s metronomem je samozřejmostí. Důležitý je i poslech vhodných, rytmicky zajímavých nahrávek a v dnešní době rozhodně i hra s podklady, např. mp3, midi, play-along...
- Efektivní cvičení vyžaduje naprostou soustředěnost, o hře ani nemluvě... - navíc nikdy nevíte, kdo v publiku sedí... :-)

Ptal se Radim Kolář - spoluautor publikace Výuka kreativní hry na bicí nástroje
Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-clanky/Promo-Universe-Of-Drumset-Techniques-Technika-hry-na-bici-soupravu-III~21~unor~2012/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.