Patryk „Seth“ Sztyber - Těžká váha polských Behemoth

Patryk „Seth“ Sztyber - Těžká váha polských Behemoth
Patryk „Seth“ Sztyber - Těžká váha polských Behemoth

Behemoth jsou na scéně již více než čtvrt století, ale své nejzajímavější období zažívají až v posledních letech, přestože si nikdy na nedostatek pozornosti nemohli stěžovat. Black/death metalová ikona si prošla jak konflikty s polskou církví, tak osobními výzvami typu dlouhodobé onemocnění frontmana Nergala.

Všechny tyto zkušenosti nepochybně vyústily jak na posledním albu The Satanist, tak i na bočních aktivitách muzikantů. Pozvání k rozhovoru přijal doprovodný kytarista Patryk „Seth“ Sztyber, se kterým jsme probrali nejen jeho milované značky vybavení typu ESP, Gibson a Blackstar.

 

Jaké jsi měl instrukce pro výrobce tvého vlastního modelu kytary ESP Custom EX-7 String? Jedna věc jsou tradiční kapelní designy typu Winged Chaostar a Pentagram, ale počítám, že jsi měl jiné váhové preference než Nergal.

Hlavní vizí při tvorbě téhle kytary byl pochopitelně Gibson Explorer. Má totiž v sobě základy modelu EX-7. Hlavní pozornost byla věnována tvaru a dřevu. Tělo a krk jsou z mahagonu a hmatník z ebenu. To mělo vytvořit dojem, že se jedná o hodně těžkou kytaru, což je typické pro starší kytary od Gibsonu. Tvar kytary je v podstatě z jednoho obrovského kusu dřeva, a proto je těžká jako kráva. Dá se říct, že bere termín heavy metal hodně vážně. (smích) Jak sis správně všiml, vůbec jsem se nesnažil šetřit kilogramy, protože z mého pohledu kytara musí mít odpovídající váhu a velikost, aby dobře zněla. Pokud jde o grafiku, tak pentagram pod strunami vychází z tetování, které mám na ruce. Můžeš si být jistý, že od začátku do konce bylo všechno perfektně naplánováno. EX-7 má lepený krk s pražci extra jumbo, ladicí mechaniky jsou Sperzel, kobylka TonePros System II a snímače EMG 707TW.

 

Jak bys ji porovnal s jinými modely kytar ESP, které jsi používal: LTD 400-BD, EX Diamond Plate a LTD Viper-407. Byl tvůj vlastní model určitým vyústěním všech dosavadních zkušeností?

Roky hraní na nejrůznější značky kytar, testování, vystupování a nahrávání mi osvětlily hodně věcí a dodaly mnoho zkušeností. Člověk si tak uvědomí, jaké elementy jsou nutné k sestrojení vysoce kvalitní kytary. ESP mi navíc rozšířili i nutný rozhled v rámci struktury a výroby kytar. Jak jsem říkal, hodně jsme se inspirovali značkou Gibson. Možná to bylo i tím, že moje první profesionální kytara byla Gibson a právě na ni jsem hrál na prvních albech Nomad, což je moje domovská kapela. Přestože ESP EX-7 není vysloveně dvojče Gibsonu, má v sobě určitou svěžest, která se od Gibsonu odlišuje a dodává mu sílu, která se víc hodí k mojí muzice. Je to opravdu ta nejlépe znějící kytara. Je to opravdu umělecký kousek z dílny Custom Shop ESP. Každý detail byl pečlivě analyzován a realizován podle mých návrhů. Neznamená to však, že by jiné modely od ESP byly horší, ale en to, že tahle kytara rozráží zdi, a to nejen svým zvukem.

 

Přesto jsi s tradičním Gibson Explorerem vidět naživo i dnes...

To máš pravdu. Ať už se snažím držet nějakého modelu sebevíc, mít v ruce něco úplně poprvé, je úžasný pocit. Starý dobrý Gibson ke mně prostě nějak přirostl, a když se ponoříme do toho koncertního kolotoče, připadám si jako by se za ty roky nic nezměnilo, a občas po něm prostě sáhnu. Možná je to ze zvyku, možná ze sentimentu ale těžko se sahá po něčem jiném. (smích) Jak Gibson Explorer, tak ESP EX mají sice podobné tvary, ale znějí naprosto odlišně. Nicméně oba se zdají ideální pro roli doprovodné kytary víc než sólové, která umí být po delší době trochu otravná. Z mého pohledu kytary od ESP jsou elegantnější a jednodušší při koncertech, zatímco Gibson je pronikavější a neotesanější, což vede k originalitě a atraktivitě. Je vážně těžké říct, co je lepší, nebo po kterém modelu bych sáhl jako po prvním. Miluju je oba, kvůli jejich charakteru a protože k nim mám vztah.

 

Další značka, která ti je taky velmi blízká, jsou zesilovače značky Blackstar, od které používáš dva modely: Series One 200 and 412. Během kariéry jsi musel vyzkoušet řadu značek a taky se ti musely mnohé nabízet. Čím si tě značka Blackstar získala?

To je pravda, vyzkoušel jsem během let opravdu velké množství zesilovačů, ale taky si myslím, že každý inteligentní kytarista by měl neustále hledat nový a lepší zvuk. Nakonec je to všechno jen zábava, hrátky se zvukem, objevování nového, poznávání neznámého, ale zároveň i snaha o udržení své identity. Proto jsem si oblíbil Blackstar 200. Je to velmi všestranný zesilovač a myslím, že by si na něm něco našel každý kytarista. Je výborný jak naživo, tak ve studiu. Jsem navíc hrozně rád za funkci ISF, která ti dovoluje změnit vlastnosti zesilovače jediným dotykem, což se nejvíc hodí při práci ve studiu. Široká paleta možností tohoto zesilovače mě zároveň utvrzuje, že žádná stránka jeho zvuku není ochuzena, hlavně teda plnost zvuku při tvrdších pasážích. Kromě toho jsem velmi nadšený z celé společnosti Blackstar, protože vyrábí i další věci, jako třeba pedály - boost, distortion, overdrive nebo delay. Rád třeba používám HT-Delay, protože je prostě parádní, a naživo bez něj nedám ani ránu. Jsem hrozně rád, že tu jsou firmy, jako je Blackstar, protože jsem přesvědčen, že se hudební vybavení dá neustále posunovat na další úroveň, a tihle lidi to jen potvrzují.

Psáno pro časopis Muzikus