Nahrajem si demáček... - ... aneb workshop na téma domácí nahrávání (4)

Nahrajem si demáček... - ... aneb workshop na téma
Nahrajem si demáček... - ... aneb workshop na téma

V minulém díle jste se dozvěděli základy nazvučování bicích nástrojů a nyní se budu věnovat další části rytmicko/melodické sekci - base a kytarám a jiným strunným nástrojům. Při studiovém nahrávání se zvuk elektrofonické kytary snímá mikrofonem, někdy i více mikrofony, umístěnými před kombem/aparátem, nebo za ním a někdy i vedle něj. Tím se na celkové barvě zvuku kytary uplatní i vlastnosti komba - korekce, zkreslení zesilovače, zkreslení reproduktoru... Některá komba mají linkový výstup, i ten se pro tuto příležitost může použít. Pokud je ale kombo alespoň trochu kvalitní, doporučuji sejmout zvuk mikrofonem. Zvuk je potom reálnější a věrnější tomu, co slyšíme uchem. Mikrofon se často umísťuje přímo axiálně - v ose reproduktoru - směrem k jeho středu, i mimo osu - nasměrován opět do středu, a někdy i mimo reproduktor. Kuriózním způsobem může být i sejmutí zvuku odrazem od stěny. Pro „nejkvalitnější" sejmutí zvuku kytary z komba se někdy používá mikrofonu umístěného za kombem (u jeho zadního otvoru), který se kombinuje (míchá) s předním mikrofonem. Zvuk je tak plnější a zajímavější. V nějakých případech je ale nutné u této stopy otočit fázi signálu! Vybrat si způsob je především na vás a záleží na kvalitách komba, mikrofonů, ale i hráče a jeho kytary. Mikrofony můžete použít jak dynamické (Shure SM 58, Sennheiser E609, ...), tak kondenzátorové (AKG C1000, Shure SM87, ...).

Nahrajem si demáček... - ... aneb workshop na téma
Nahrajem si demáček... - ... aneb workshop na téma

Kytara akustická se snímá nejlépe kvalitním mikrofonem nasměrovaným na struny, kde hráč vybrnkává, a často se ve studiové praxi umisťuje ještě jeden mikrofon, který „bere" pohyb po hmatníku. Pro demo desku ale postačí mikrofon jeden, který relativně kvalitně sejme vše. Je ale nutné brát na zřetel kombinace a postavení nástrojů v kapele při nahrávání, aby jiné nástroje kytaru nepřehlušily. Je dobré mikrofon umístit relativně blízko nástroji. Jsou dvě řešení tohoto problému: buďto kytaru nahrát dodatečně, nebo si na nahrávání sehnat akustickou kytaru se zabudovaným snímačem. Ta je pro demo nahrávání vhodnější a pohodlnější. Zvláštním případem kytarového nahrávání je například mandolína, kde se využívá podobné techniky jako u akustické kytary. Basa tvrdí muziku... Toto lidové rčení je třeba respektovat a nebrat ho lehkovážně. Její nahrávání a zpracování skrývá mnoho záludností. V první řadě je nutné zamyslet se nad záznamem samotným. Pokud baskytarista vlastní kombo (nebo box) dobré nebo vynikající, je možné sejmout basu mikrofonem z aparátu, pro tento způsob platí stejné výhody jako u kytarového snímání, avšak jiné zásady. V první řadě je to jiný typ mikrofonu (určený pro basové nástroje - kopák, basa ... - AKG D112 (D12), Audix D4, Sennheiser E602) a jeho jiné umístění. Dobrá komba (boxy) mají několik basových reproduktorů a jednu nebo dvě horny (výškové reproduktory). Je nutné sejmout mikrofonem zvuk tak, aby byly signály z obou druhů vyrovnané. Pro účely demosnímku ale postačí propojit kombo s mixážním stolem linkovým výstupem (DirectOut), nebo dokonce zapojit basu přímo do mixpultu. V takovémto případě se ale projeví nedostatky levných, a tím méně kvalitních nástrojů.

Nahrajem si demáček... - ... aneb workshop na téma
Nahrajem si demáček... - ... aneb workshop na téma

Pokud nejste se zvukem stále spokojeni, doporučuji zapojit basu - ideálně přes basový preamp (Bass POD, Fodera, ...) nebo přes basový multiefekt s vhodným presetem. Dobré je baskytaru nahrávat přes velice jemné lampové zkreslení/kompresor. Míra zkreslení a komprese záleží ale především na žánru kapely. Nahrávání kontrabasu je podobné jako nahrávání akustické kytary, jen opět s jiným druhem mikrofonu a jeho umístěním (vhodná je poloha mezi kobylkou a Fkem). Opět je vhodné využít snímač na kontrabasu, pokud ovšem kontrabasista takový snímač vlastní. Další strunný nástroj mohou být i housle. Ty lze snímat buď pomocí jednoho kvalitního kondenzátorového mikrofonu nasměrovaného na kobylku (ne ale kolmo na horní desku houslí - mírně ze strany), nebo pomocí snímače. Houslisté hrající s kapelou mívají často snímače, které jsou ideální, ale v mnoha případech nemají dobrou barvu zvuku. Proto bych doporučil snímač pouze na živé hraní, ale do studia sejmutí mikrofonem. Pokud houslista hraje přes krabičky nebo multiefekt, je dilema vyřešeno. Signál tak odbočíme z efektu, popřípadě z houslistova komba. To je protentokrát vše a příště se těšte na popis sejmutí dechů a kláves....

Psáno pro časopis Muzikus