Muzislovník

AlNiCo je označení slitiny, jež má výborné feromagnetické vlastnosti, a z níž jsou proto vyráběny kvalitní trvalé magnety. Kdo jste v hodinách chemie nehráli piškvorky, tušíte, že jsou to chemické značky kovů – aluminium, tedy hliník, nikl a kobalt. Kromě nich slitina obsahuje ještě železo, měď a titan. Používají se v magnetických obvodech reproduktorů, dynamických mikrofonů, sluchátek nebo kytarových snímačů už od čtyřicátých let uplynulého století. Mají lepší poměr magnetického toku k váze než ferity. Slitina má různé verze, třeba AlNiCo II nebo AlNiCo V a podobně.

 

COSM je zkratka anglického Composite Object Sound Modeling (česky asi složené objektové modelování zvuku, ale nepoužívá se), což jest název pro technologii, s níž přišla v roce 1995 firma Roland, když ji použila v digitálním kytarovém procesoru VG–8 V Guitar System. Umožňuje kytaristovi emulovat, správně česky markýrovat, různé zvuky kytar, zesilovačů či snímacích mikrofonů, včetně těch hodně drahých, umí efekt rotujících beden apod. K tomu všemu škatule ještě umí vyluzovat různé futuristické tóny, jež nejsou z tohoto světa. Systém se ujal a rozšířil do různých klávesových nástrojů, digitálních nahrávadel digitálních mixpultů jako průchozí efekt a podobně. Objektové modelování se to jmenuje proto, že rozebere vlastnosti zvoleného efektu a spočítá, jak tyto vlastnosti změní průchozí signál. Celé to funguje dynamicky, čili mění se to v čase. Tohleto, pravda, dělá každé zvukové modelování, ale Roland to tak pojmenoval z obchodních důvodů.

 

Double Tracking nebo taky Doubletracking (česky asi zdvojená stopáž, ale taky se nepoužívá) je nahrávací technika, která zaznamenává nástroj či zpěváka k podkresu či doprovodu, jenž je na jiné stopě záznamového média, a tento podkres či doprovod se současně přimíchává ve chtěném poměru do této nové nahrávky. Když se pak obě tyto stopy smíchají, vzniká lehký chorus a nahrávka, pokud se to povede, je pak mohutnější.

 

Hardwired (česky asi zadrátováno nebo přidrátováno) jest označení konfigurace, kterou uživatel nemůže změnit a je v přístroji pevně daná. V přeneseném smyslu se tohoto výrazu používá při popisu softwaru, kdy jde o funkce, jejichž data nebo parametry nelze měnit. Tato analogie pochází ještě z doby, kdy v přístrojích neexistovaly desky plošných spojů a všechny součástky byly na svorkovnicích a byly skutečně prodrátovány mezi sebou. Další přenesený smysl tohoto výrazu je v obchodním jazyce prospektů při líčení, co všechno ten který přístroj umí

Psáno pro časopis Muzikus