Muzika 2009 - reportáž z hudebního veletrhu

Netradičně již druhý zářijový týden se na pražském výstavišti v Holešovicích uskutečnil každoroční hudební veletrh Muzika. Co na něm bylo či nebylo k vidění, jaké byly ohlasy návštěvníků a jaké byly dojmy spolupracovníka Muzikusu, se dozvíte z následujících řádků.

Předcházející ročník Muziky se vydařil. Jak z pohledu návštěvníků, tak určitě i z pohledu vystavovatelů a samozřejmě i pořadatelů. Na návštěvníky čekaly dvě haly plné hudebních nástrojů a několik seminárních místností, kde vystupovaly tuzemské i zahraniční hvězdy a odborníci. Součástí výstavy byla i dvě pódia, na kterých se střídaly známé i méně známé kapely.

Již na konci loňského roku bylo všem v branži jasné, že následující ročník bude určitě méně honosný a nenabídne tolik jako loňský. Svět se zmítá v ekonomické krizi, která se musela odrazit i v hudební branži.

Pravděpodobně ale nikdo neočekával, že se ekonomická krize odrazí na hudebním veletrhu takovou měrou, jak to nakonec dopadlo. Ještě dva měsíce před samotným veletrhem nebylo vůbec jisté, zda se tento bude konat. Spousta firem svou účast na hudebním veletrhu odřekla. Tak se stalo, že návštěvníci marně hledali výrobky firem Fender, Gibson, Yamaha, Warwick či Peavey. Otázkou je, do jaké míry byla neúčast těchto firem způsobena ekonomickou krizí, nebo zda byla ekonomická krize pouze záminkou, proč se hudebního veletrhu neúčastnit. Nechtěl bych sahat těmto firmám do svědomí, ale osobně se přikláním k druhé z možností. Jiné firmy se totiž ekonomické krize nezalekly (nebo spíše se na ni nevymlouvaly, neboť neviděly důvod, proč se Muziky neúčastnit) a na hudebním veletrhu se objevily. A podle reakcí vystavovatelů rozhodně neopouštěly veletrh zklamány.

Přirozeně se proslechlo i mezi hudební veřejností, jak bude asi letošní hudební veletrh vypadat, a čekala se výrazně nižší návštěvnost než v letech minulých. Za sebe mohu říci, že jsem byl příjemně překvapen, neboť fanoušci hudby si na veletrh cestu našli v hojném počtu a čísla hovoří jen o nepatrném propadu v návštěvnosti. Za první den byla dokonce návštěvnost překvapivě vyšší než v roce minulém.

Co tedy bylo na veletrhu k vidění? Byť bylo na veletrhu tak málo vystavovatelů, určitě se našlo mnoho zajímavých momentů. S hrdostí musím zmínit, že mezi jedny z nejzářivějších momentů můžeme zařadit pořádání odborných hudebních seminářů časopisem Muzikus. Hojně fanoušků si přišlo na své při bluesových lekcích Luboše Malého, basových ekvilibristikách Richarda Scheuflera, od Martina Vajgla se dozvěděli, jak a co cvičit na bicí, nebo se mohli seznámit s bluegrassovými technikami a postupy v podání Míši Králové a Ralpha Schuta.

Z dalších zajímavých seminářů zcela jistě musím zmínit představení Mesa Boogie Markem Haruštiakem, představení kytar Hagström Oldou Krejčovsem (Monkey Business, Okrej), semináře bubeníka Miloše Meiera (Michal Pavlíček trio), který uváděl bicí Pearl, ddrum a činely Paist, nebo Stevea McNally, který představoval novinky ve světě Korg.

Coby baskytaristu mě jednoznačně nadchl stánek Vivian, kde byla k vidění Vivian Glim – signature model kolegy Marka Haruštiaka –, ale i další baskytary, včetně netradiční a zajímavě zpracované šestky (rozuměj šestistrunné basy). Samozřejmě nemohu opomenout třeba Ashdown a potěšitelné je, že se na náš trh začíná čím dál častěji dostávat italská firma Markbass, výrobce kvalitních basových aparátů (hraje na ně třeba Jeff Berlin nebo Bob Daisley).

Z kytar určitě potěšil návrat kytarové legendy Hagström (hráli na ně Frank Zappa nebo Jimi Hendrix!). Smutnou skutečností byla již zmiňovaná neúčast firem Fender, Gibson, Yamaha nebo třeba i Ibanez. Tyhle firmy patří na jakýkoli hudební veletrh a jejich neúčast je z mého pohledu neomluvitelná. Zastoupení firem Vintage či Fokus je pro hudebního fandu opravdu jen chabou náhradou. Z dalších produktů zmiňme kytarové krabičky Boss, nového českého zástupce Bayger nebo kytarové aparáty Vox.

Několik zajímavostí mohli návštěvníci zahlédnout na stánku firmy Roland, a to jak mezi klávesami, tak mezi elektronickými bicími. Stejně jako u další klávesové firmy Korg.

Kapitolou samou pro sebe bylo potom jeviště, na kterém se odehrávaly koncerty kapel. Zřejmě z nedostatku jiných alternativ se zmíněné jeviště nacházelo v tzv. Střední hale Průmyslového paláce. To se ukázalo jako naprosto nevhodné místo pro konání koncertů. Akustické vlastnosti tohoto prostoru jsou více než pochybné.

Jaký tedy byl vlastně právě proběhnuvší veletrh? Chvilkami se může z předcházejících řádků zdát, že jsem odcházel nespokojen, ale není tomu tak. Jen nebyl tento veletrh tak výrazný jako ten loňský. Přesto se na Muzice objevila spousta novinek a můžeme jen doufat, že s končící krizí se nastartuje i hudební průmysl a příští veletrh již bude plnohodnotným svátkem hudby a muzikantů. Z prvních ohlasů je zřejmé, že někteří vystavovatelé již počítají s příštím ročníkem a neověřené zprávy hovoří i o tom, že se objeví někteří z letos chybějících vystavovatelů. Nechejme se překvapit.

Křest DVD Dvanáct fíglů jak vyzrát na blues

V sobotu odpoledne proběhl křest a následná autogramiáda zbrusu nového výukového DVD našeho dlouholetého spolupracovníka Luboše Malého Dvanáct fíglů jak vyzrát na blues. Tahle nová kytarová škola se zaměřením na bluesovou hudbu je první svého druhu na tuzemském trhu. Pokročilý kytarista se zde dozví, jak pracovat s jednotlivými technikami kytarové hry, které pomáhají při tvoření feelingu, jako je legato, vibrato, glissando, bending, slide nebo mutting. Naučí se bluesové akordy, jejich spojování, základní patterny, některé licky a doprovody.

Vivian Glim Marek Haruštiak Signature

Skutečných novinek bylo k vidění na Muzice poskromnu, potěšující bylo, že alespoň dvě z nich pocházely z českých luhů a hájů. Jedná se o dvě pětistrunné baskytary s tremolem! Oba nástroje byly vytvořeny v těsné spolupráci s kytarářem Janem Vlasákem. První model je osazen dvěma singly typu J/J (Basslines od Seymour Duncan) s připojitelnou aktivní elektronikou od EMG (parametrické středy). Tělo nástroje je olše s javorovým topem, krk javor, hmatník brazilský palisandr, prodloužená menzura krku 35” (kvůli lepší artikulaci struny H) a mosazný nultý pražec. Hardware od firmy Hipshot (speciální odlehčené ladicí mechaniky Ultralite). Druhý model má jasanové tělo, voskovou povrchovou úpravu a humbuckery s aktivní elektronikou od EMG. Každý model nabízí jiné zvukové spektrum a hodí se na jiné hudební styly. První (singlový) je hodně dynamicky s agresivnějším tónem pro rockovou hudbu, druhý (jasanový) je zvukově položen do temnějších a hlubších basových barev s typickým hi-fi zvukem.

Seminář Martina Vajgla

Křtu třetího dílu DVD Bicí souprava, proč, jak a co cvičit předcházel seminář, kde Martin Vajgl naservíroval ochutnávku ze své čerstvě vydané školy. Diváci se tak dozvěděli, že třetí díl školy je zaměřený především na rytmus a timing. Seznámil diváky s rytmickým dělením, s technikou posouvání noty před a za metronom a snažil se demonstrovat důležitost timingu pro celkové rytmické podání a „náladu“ skladby.

Vladimír Žižka na křtu DVD školy Bicí souprava, proč, jak a co cvičit

Kmotrem nové DVD školy Martina Vajgla se stal již po třetí legendární jazzový bubeník Vladimír Žižka. Po samotném křtu předvedl svůj neskutečně šlapající timing s doprovodnou kapelou Martina Vajgla.

Poloprázdno prvního dne výstavy

Pro jednoho smutný pohled, pro jiného jednoznačné plus, člověk se nemačkal a jakýkoli nástroj byl na dosah, bez front. Otázkou zůstává, zda svůj „vysněný“ inštrument dotyčný skutečně na výstavě našel....

Anketa APHN

V rámci letošní Muziky uspořádala Asociace prodejců hudebních nástrojů (APHN) anketu mezi návštěvníky veletrhu, při které byla zjišťována oblíbenost značek a prodejen hudebních nástrojů a preference důležitosti  podmínek prodeje (školený personál, poradenství, otevírací doba, nejnižší cena, možnost e-shopu apod). Jako jednoznačně nejdůležitější jste označili široký výběr nástrojů a možnost jejich vyzkoušení. Mezi nejoblíbenější prodejce jste vybrali kytary.cz, Music City a Muziker, mezi značkami jednoznačně převládaly Fender, Gibson, Yamaha, a Roland. Partnery ankety byly Incheba a časopisy Muzikus a Music Store. Celoroční VIP vstupenku na výstaviště vyhrál Josef Bouda, roční předplatné Muzikusu Jakub Jeřábek a roční předplatné Music Store Pavel Černý.

Seminář Vitězslava Štefla

Obě seminární místnosti patřily v pátek odpoledne Vítězslavu Šteflovi. Našemu autorovi, jehož osobu netřeba na stránkách Muzikusu představovat. Poté, co předvedl dychtivým divákům novinky firmy Marshall, ho mohli diváci zahlédnout v druhé seminární místnosti, kde se probírala veškerá témata týkající se našich stálic mezi seriály – Kytarových velikánů a Letem kytarovým světem a knižních publikací Rocková kytara a 33 + 333 světových kytaristů.

Psáno pro časopis Muzikus