Miloš Meier - portét bubeníka

Miloš Meier - portét bubeníka
Miloš Meier - portét bubeníka

Je mu dvacet let, letos absolvuje na pražské konzervatoři a za deset let, co se bicími zabývá, už stihl spolupráci s Milošem Dodo Doležalem, hraní v několika metalových, ale i fusion kapelách, působil v Bandu Anety Langerové, hraje v B. S. P. a v kapele Petra Poláčka Iluze, se kterou natočil desku.

Proč bicí?

Pocházím z hudební rodiny, otec učí hru na dechové nástroje a vede dechový orchestr. Chodil jsem na zkoušky a zaujal mě hlavně bubeník. Nejdřív jsem se učil na klavír a v deseti letech začal s bicími.

Jaká byla tvá první souprava?

Staré amátky, dost tragické. Přechod byl ze starého malého bubnu...

Myslíš, že se dá cvičit na špatný nástroj a "vystupovat" na dobrý?

Nesmí to být vyloženě špatný nástroj, musí být funkční, musí alespoň trochu hrát. Koordinaci a techniku tímto způsobem lze nacvičit. Ale je nutné si jednou za čas zahrát na dobré bicí alespoň pro připomenutí, jak by to mělo znít.

Stává se z tebe zavedený hráč. Hraješ s B. S. P., hrál jsi s Anetou Langerovou...

K Anetě jsem se dostal přes B. S. P. V létě jsme hráli na Sázavafestu, kde hrála i Aneta. Všiml si mě producent firmy, u které Aneta točí. Zavolal mi, jestli bych nešel hrát do její nové sestavy a jestli nevím o dalších muzikantech. Odešel jsem zase kvůli B. S. P. - kryly se termíny. A navíc: oni chtěli, abych prakticky veškerý čas věnoval této kapele - zkoušky čtyřikrát týdně, soustředění, jenže já se chci ještě hudebně vyvíjet, hrát ve více kapelách, více stylů...

A k B. S. P. ses dostal...?

... přes bubeníka Romana Lomtadzeho a basistu Martina Ivana, kteří hráli s Milošem Dodo Doležalem. Hrál jsem na jednom koncertě záskok za Romana. Oni pak hráli v pořadu Na Kloboučku a Michal Pavlíček jim nabídl hraní v B. S. P., Roman ale začal hrát s Čechomorem - a tak to nabídli mě. Dostal jsem se na konkurz a povedlo se to.

Co by měl člověk udělat, aby si zahrál třeba s Pavlíčkem?

Věnovat se hudbě na sto procent, cvičit x hodin denně, hrát s různými kapelami a zvládat více stylů: jazz, pop, metal...

A co tedy například cvičíš?

Hlavně techniku: prstová cvičení, cvičení na zápěstí, akcenty, paradidle. Pak procvičuji groove a timing.

Myslíš, že je možné naučit se bez jakéhokoliv vedení dobře na bicí?

Asi takové případy jsou, ale alespoň ze začátku by u toho měl být nějaký učitel, který vysvětlí základy hry: držení, koordinaci...

Co posloucháš?

Úplně všechno: jazz, fusion, pop, metal. Ve čtrnácti jsem se zabýval hlavně metalem, na konzervatoři mě chytil jazz, fusion. Snažím se naučit se co nejvíc stylů, je to práce na celý život. Není moc bubeníků, kteří by zvládli zahrát stejně dobře jazz jako například metal nebo pop, rock...

Nahrál jsi mi na další otázku: jaké máš vzory?

Samozřejmě Dennis Chambers, Will Calhoun, líbil se mi nedávný koncert Manu Katchého v Lucerna Music baru... Těch bubeníku je hodně. Mám rád i hardcorové bubeníky, ze Slipknot, Machinehead...

Inspirují tě i jiní muzikanti než bubeníci?

Myslím, že bubeník všeobecně musí poslouchat, co hraje basa, kytara, jak zpívá zpěvák... Musí poslouchat všechny nástroje a nemyslet na to, jak složitý brejk teď zrovna zahraje. V jednoduchosti může být síla.

Máš oblíbeného hudebníka nebubeníka?

Je jich spousta, jednoho konkrétního asi neřeknu. Velkou zkušeností je pro mě hraní s Michalem Pavlíčkem.

Zaujalo tě něco v poslední době?

Univerzálnost Vinnieho Colaiuty. Mám doma jeho jazzové desky, fusion desky a teď nedávno nahrál desku s kapelou Megadeath, kde hraje tak, jako by celý život nehrál nic jiného než trash metal.

Jaké máš bicí?

Mám Pearl session custom. Líbí se mi jejich tvrdost a průraznost. Činely používám různé: Istanbul Alchemy, Paiste, Sabian... Myslím, že v Čechách je dost malý výběr činelů jen od jedné značky a objednávky naslepo mohou někdy zklamat.

Co chystáš do budoucna?Pokračují koncerty s B. S. P., letní festivaly. Vychází deska Petra Poláčka, na níž jsem hrál, následovat má koncertní turné, které právě probíhá. Letos absolvuji na konzervatoři a rád bych založil nějakou vlastní formaci, kde bych se mohl víc podílet kompozičně. A někdy na jaře by Michal Pavlíček chtěl založit formaci na bázi Bigheads, kde by chtěl rytmiku z B. S. P. V plánu je spolupráce s Kamilem Střihavkou.

Psáno pro časopis Muzikus