Michael Tobias - historie firmy

Michael Tobias - historie firmy
Michael Tobias - historie firmy

Mike Tobias patří k světově proslulým konstruktérům baskytar. O jeho bohaté historii se můžete dočíst na webové presentaci www.mtdbass.com. Protože detailní překlad historie by spolkl více než polovinu obsahu tohoto článku a nezbylo by místo na zajímavý rozhovor, nastíním jen to nejdůležitější.

Nástroje Mike staví již od roku 1974. V roce 1981 vyráběla firma Tobias Guitars hlavně elektrické kytary, výrobou baskytar se začala zabývat až později. Obchod se dobře rozvíjel a okolo roku 1988 má již tolik objednávek, že je nestačí pokrýt a příjem dalších zakázek se odsouvá až na rok 1990. Poté Mike prodává firmu společnosti Gibson a dále spolupracují. V roce 1992 Gibson Tobias opouští a rok na to zakládá novou vlastní firmu MTD (Mike Tobias Design). Firma vyrábí asi deset elektrických baskytar, několik akustických baskytar a elektrických kytar měsíčně. Mike Tobias je ve svém oboru považován za jakéhosi gurua, a tak i u jiných výrobců najdeme v nabídce nástroje vyrobené ve spolupráci s Mikem (například Lakland Hollow Body, Modulus Genesis atd.).

 

Původní nástroje Tobias jsem neměl čest osobně vyzkoušet, pouze jsem je tu a tam zahlédl. Neměl jsem ani příležitost je identifikovat na nahrávce, proto jsem jim nevěnoval větší pozornost. Osud ale zařídil, že vlastním nástroj MTD535, tedy custom model firmy. Příběh okolo jeho nabytí, kterým jsem obtěžoval řadu kolegů a kamarádů, si vám dovolím stručně vylíčit a věřím, že vás bude zajímat.

 

Před lety jsem měl ve své výbavě jasno: kvalitní moderní vícestrunný nástroj s průběžným krkem, plus čtyřstrunný nástroj jazz bass pro tradiční zvuk a na slap. Jednou jsem ale slyšel o přestávce v jazz klubu hudbu, kde baskytara měla takový sound, že jsem okamžitě dozrál k rozhodnutí, že: „tohle musím mít“. Při pozdějším pátrání jsem zjistil, že baskytarista Hubert Eaves IV na oné nahrávce Baduizm Live od Erykah Badu, používá nástroje MTD535. Napsal jsem tedy Mike Tobiasovi, který mi ochotně odpověděl a popsal všechny detaily nástroje na nahrávce. Začal jsem tedy šetřit na nové MTD535, ale nakonec vše dopadlo jinak. Věřte, nevěřte, získal jsem jeden z nástrojů právě od Huberta Eavese. Konstrukce MTD535 vlastně popřela vše, co bych očekával od nástroje s tímto zvukem. Krk z jednoho kusu, tělo ze dvou kusů opatřené „topem“, oba díly sešroubované čtyřmi šrouby. Tedy žádné laminování nebo průběžný krk.

 

Jste světově známí konstruktér skvělých instrumentů, ale jste také muzikant? Hrajete v kapelách, zabýváte se hudbou?

Hrával jsem hodně, ale začal jsem víc stavět, protože jsem zjistil, že svoji kreativitu umím lépe vyjádřit dřevem než na strunách.

 

Na vašem webu se můžeme dočíst, že jste původně začínal jako opravář a konstruktér akustických strunných nástrojů. Proč jste se rozhodl stavět baskytary?

Ano, to bylo vlastně vše, co jsem chtěl ve své profesi dělat. Jednou mě ale požádal můj kamarád, abych mu postavil baskytaru, nebyl větší problém mu vyhovět a já při tom zjistil, že mě tahle práce opravdu baví. V té době se stavbou a vývojem baskytar moc lidí nezabývalo, a tak jsem měl možnost experimentovat s mnoha různými věcmi a rozvíjet nové myšlenky.

 

Je známo, jak je těžké prorazit na trh s něčím novým, vám se povedlo najít nový zvuk typický pro vaše baskytary. Co vám chybělo na nástrojích jiných značek a čím jste se naopak inspiroval?

Chce to být naprosto upřímný, abys prorazil. Pokouším se moc neposlouchat nástroje jiných, nechci být jimi pokud možno ovlivněný. Na planetě je mnoho skvělých nástrojů a konstruktérů, mnoho platných baskytar. Chce to jen přijít na to, co ti vyhovuje, a pořídit si to.

 

Je zřejmé, že kombinace dřev spolu s elektronikou mají zásadní vliv na zvuk nástroje. Jaký vliv má ale na zvuk design a tvar nástroje?

Můj názor je ten, že velikost má větší vliv než design a tvar. Víc dřeva za jistých okolností je větší potenciál pro reprodukci tónu. Tvar v podstatě jen napomáhá lepšímu pohodlí při hře.

 

Jednu dobu si mnoho hráčů oblíbilo nástroje s laminovaným tělem spolu s průchozím, opět laminovaným, krkem (čím více částí, tím lépe). Vaše předchozí nástroje „Tobias“ měly stejnou koncepci. Co vás vedlo ke změně této koncepce? Nástroje MTD mají naopak šroubovaný krk z jednoho kusu, tělo ze dvou kusů opatřené „topem“.

Opustil jsem tuto koncepci v éře „Gibson/Tobias“. Chtěl jsem něco více organického a méně „digitálního“. Stavěl jsem nástroje s průchozím krkem téměř dvacet jedna let a chtěl jsem začít experimentovat s něčím jiným. Opuštění značky Tobias mi dovolilo na tom začít pracovat.

 

Jaké jsou hlavní rozdíly mezi původními nástroji Tobias a novými MTD?

V podstatě je rozdíl ve všem, jiný je tvar, velikost, menzura, zvuk. Nástroje teď dělám s delší menzurou a širším krkem.

 

Jaká je vaše nejoblíbenější kombinace dřeva na vašich nástrojích?

Mám několik oblíbených kombinací. Top z figurální myrty, tělo z topolu, krk a hmatník z wenge. To je kombinace s mým zvukovým podpisem. Mám ale taky moc rád jasanové tělo, top z ořechu, jasanový krk a javorový hmatník.

 

Máte vlastní zásobu dřeva, nebo používáte i materiál od komerčních dodavatelů?

Používám obojí, záleží to na dostupnosti a druhu dřeva.

 

Nástroje MTD jsou proslaveny použitou dřevinou wenge na krku a hmatníku, na vašem webu se můžeme dočíst, že zásoba tohoto materiálu je limitovaná. Je možné, že tento materiál bude vyčerpán a vy ukončíte jeho nabídku?

Doufám, že ne, problém je v tom, že tento materiál zde není snadno dostupný. Dříve se dal sehnat za celkem rozumnou cenu, ale před pár lety cena vzrostla o čtyři sta procent a kvalita už také nebyla jako dříve. Stále ho umím sehnat, ale v současnosti dá daleko víc práce mít pěkný čistý krk z tohoto materiálu.

 

Nástroje většinou dělíme na dva tábory, a to moderní a vintage. Neuvažoval jste někdy o vývoji nástroje s vintage zvukem, třeba něco jako fender jazz bass? Nebo se držíte pouze vlastní koncepce?

S výrobou takového typu nástroje jsem vlastně právě začal. Mám několik žádostí od hráčů, kteří potřebují kromě typického zvuku MTD ještě nástroj s vintage charakterem. Nebaví mě shánět nebo upravovat jiné nástroje, a tak jsem začal vyrábět sérii JJ. Norm Stockton ho teď používá na turné s Lincolnem Brewsterem a jestě pár dalších hráčů na to hraje.

 

Jsou vaše nástroje předurčeny pro nějaký hudební styl?

Neměly by být, myslím, že jsou všestranné, ale záleží na výběru dřeva, některé kombinace jsou zvukově sladší, některé více agresivní.

 

Výrobci nástrojů velkých jmen nabízejí nástroje stavěné na zakázku, vedle toho ale většinou mají v nabídce levnější řadu nástrojů vyráběných v Asii. Můžete nám přiblížit vaší řadu vyráběnou v Koreji?

Nástroje Kingston jsou velmi pěkné, nabízejí dobrou kvalitu v poměru k ceně a jsou používány i profesionálními hráči. Můžete je vidět v rukách hráčů jako Gail Ann Dorsey (která hraje s Davidem Bowiem, Gwen Steffani a Sealem) nebo Kenneth Wright (John Legend a další), Chris Loftlin (Brian McKnight), Emanuel Cole (Stacy Mitchart) a mnoho dalších.Základní série Kingston má název Artist. Tělo je z lípy, krk z javoru, hmatníky nabízíme z javoru a palisandru. U bezpražce je zebonolu (Diospyros crassiflora – blízký příbuzný ebenu; pozn. redakce). Jsou osazeny snímačem typu musicman a mají třípásmové korekce. Střední série Heir má jasanové tělo, opět snímač musicman, ale i jeden singl, třípásmové korekce a stejnou nabídku hmatníků jako u série Artist. Vyšší série je Z a má mahagonové tělo s topem ze sukovitého javoru (tzv. burl) a dva soap bar snímače v dřevěné skořepině. Opět třípásmové korekce.Tyto nástroje mají rozsah od jednoduše teplého, úderného zvuku až po agresivnější, rokově orientovaný zvukový charakter. Nástroje Z znějí asi nejvíc tradičně oproti ostatním nástrojům Kingston.

 

Mohou hudebníci očekávat něco nového z vaší dílny?

Stále hledám něco nového, pro mě jen málo věcí zůstane navždy nezměněno.

 

Říká se, že život není jen o baskytarách, máte nějaké jiné zájmy a koníčky?

Motocykly jsou moje druhá vášeň spolu s dobrým českým pivem a tu a tam s becherovkou.

 

Příčinou, že Mike zná tyto lahodné české produkty je to, že jeho levnější řada Beast a Grendel (předchůdci asijských Kingston) byla vyráběná u nás v Hořovicích. Setkal jsem se i s lidmi, kteří si dokonce mysleli, že MTD je firma česká. Není tomu tak. Levnější řadu MTD nástrojů mohu jen doporučit, ale pokud chcete poznat skutečnou sílu MTD, je třeba sáhnout po nástrojích vyráběných v USA na zakázku.

Psáno pro časopis Muzikus