Marshall Class 5 - fejeton

Marshall Class 5 - fejeton
Marshall Class 5 - fejeton

Prokletý internet! Člověk se díky němu dozví v mžiku o všech hračkách, které by se mu snad mohly zamlouvat. Sociální sítě, komunitní weby, fóra... a nedejž bože, když vládnete anglickým jazykem. To je pak hotová katastrofa! Ubožákovi pak nezbývá než se zadlužit a nebo se odstěhovat Jižní Ameriky mezi indiány. Zrovinka takhle jsem při brouzdání po síti narazil poprvé na zmínku o novém Marshallu Class 5.

Ihned mě tato informace zaujala, protože jsem toužil už po 1972 Handwired, který byl ovšem pro klubové hraní i při svých osmnácti wattech stále příliš hlasitý. Tenkrát mě napadlo, že by mohl Marshall vyrobit pětiwattové kombo v A zapojení. Konec konců proč ne? Je to teď velmi populární záležitost, ke které se vrací mnoho výrobců. Vidíte, a už je to tady!

 

Class 5 je o něco větší než jeho konkurenti od Fenderu, Epiphonu, či Harley Bentonu. Má desetipalcový reproduktor Celestion G10F-15, dvě elektronky ECC83 a jednu EL84. Na ovládacím panelu najdeme vstup, knoflíky pro hlasitost, basy, středy, výšky a nakonec páčku vypínače. Vzhled je vysloveně úchvatný ve stylu šedesátých let. Ostatně stejný jako u Bluesbreakeru a modelu 1974. Černá koženka v kombinaci s typicky zlaceným plechem panelu, mřížkou a specifickými ovládacími knoflíky zalahodí oku klasika. Oldschoolový nápis Marshall na čelní straně podtržený zeleno-krémovým faldem oddělujícím koženku od prošívané látky kryjící reproduktor už jenom harmonicky doplňuje tuto symfonii.

 

A zvuk? Ten je vždy především otázkou vkusu, ale klasické lampové zkreslení se líbí snad každému milovníkovi elektrické kytary. Na kombu byla nálepka s nápisem: Pure Valve Tone. Jak jinak, áčko je vlastně to nejpůvodnější zapojení. Zkrátka zesilovač, který se nechá přebudit. Čistého zvuku se s humbuckery určitě nedočkáte. Jedině kdybyste si brnkali jen tak doma pro sebe a měli nastavené volume tak maximálně do první čtvrtiny. Jakmile otočíte knoflík hlasitosti na polovinu, začne Class 5 zpívat známou lampovou písničku. Když vytočíte volume na tři čtvrtiny, tak už můžete začít s otřelými rockovými rify. No a za zvuk při plné hlasitosti by se nestyděl ani Zakk. Pokud tedy máte rádi spíše crunch, musíte bubeníka přemluvit, aby do toho neřezal jak „hluchej do vrat“. Já jsem si tento aparát pořídil na klubové hraní blues a při té hlasitosti z Marshalla leze příjemný, teple zabarvený zkreslený zvuk s poměrně velkou dynamikou, což je pro Marshally ostatně typické. Zkrátka měkčí pumpující zkreslení. Když hrajete s vyzrálými muzikanty, kteří respektují spoluhráče a dynamiku skladby, můžete z Class 5 vydolovat slušnou řádku zvukových možností. Doporučuji pracovat s hlasitostí a clonou na kytaře.

 

Rozměry aparátu jsou 495 x 415 x 230 cm a hmotnost je rovných 12 kg. Další příjemnou věcí je cena, která se na našem trhu pohybuje v rozmezí deseti až šestnácti tisíc korun. Po záplavě čínské produkce taky velmi potěší nápis na zadním přístrojovém panelu: Made in England.

Pokud navštívíte na internetu stránku YouTube, určitě vám neunikne celá řádka videí tohoto kousku a mezi nimi i záznam z koncertu Joea Bonamassy, kde je povaha tónu patrná asi nejlépe. Co dodat? Snad jen „back to roots“!

Psáno pro časopis Muzikus