Magneto Guitars - výrobní reportáž

Magneto Guitars - výrobní reportáž
Magneto Guitars - výrobní reportáž

Magneto Guitars - Sushi z foie gras

Značku Magneto Guitars založil Francouz Christian Hatstatt spolu se svým starým přítelem Japoncem Keiem Yatsuzukou před necelými pěti lety. Ostřílené kytaráře spojuje jednoduchá filosofie - přírodní zdroje nejsou nevyčerpatelné, což je dobrý důvod pro to je využívat co možná nejlépe.

Na webu najdete o Magneto Guitars spoustu informací a tak, aby tento článek přinesl nějakou hodnotu navíc, požádal jsem přímo Christiana Hatstatta o rozhovor.

Říkáte, že vaše filozofie je vyrábět kytary, které znějí jinak než ostatní, ale jsou inspirovány klasickými modely. Proto jsou tenčí a menší a důraz je kladen na střední pásmo zvuku. Kolik z toho dělá dřevo a kolik tvar?

No, je přímá korelace mezi třemi aspekty: tvar, velikost (rozměr) a hmota (hmotnost). Chci zdůraznit, že jsme nechtěli vytvářet nástroje, které již existují. Chtěli jsme jít o krok dál a vytvořit nástroje s vlastní osobností. Ale zpátky k tvaru, dřevu a hmotě. Na to jsem přišel téměř náhodou, když jsem v minulosti stavěl kytary o něco tenčí než ostatní a byl jsem ohromen jejich pevnými středy a sustainem. Tak jsem se rozhodl prozkoumat koncept tvaru a hmoty, nebo chcete-li masy nástroje. Obecně se má za to, že kytara z lehčího dřeva zní lépe, což není vždy pravda, a těžší kytaru zase není potěšením nosit na zádech. Nicméně, příčinou, proč mají naše kytary více středů, není jenom tvar těla, věnujeme také značnou pozornost mase dřeva krku. Při návrhu bylo nejdůležitější najít rovnováhu mezi menším a lehčím tělem a poněkud masivnějším krkem. Skutečnou výzvou je dát krku více hmoty při zachování profilu, na který se dobře hraje. Proto například přidáváme hmotu na hlavu kytary. Jsou tlustší než u většiny jiných kytar. A to pomáhá redukovat mrtvá místa (deadspots) na krku.

Krk Velvetu
Krk Velvetu

Kde obstaráváte dřevo? Cestujete za dřevem, vybíráte ho sami?

Pracujeme se stejnými dodavateli dřeva po mnoho let, znali jsme je dříve, než jsme založili Magneto Guitars. Javory a olše bereme z Kanady, palisandr dovážíme z východní Indie a mahagon pro model Velvet pochází z Afriky. Trvá mnoho let poznat ty správné partnery, zvláště když hledáte kvalitní dřevo na hudební nástroje (tonewood). Spolupracujeme s firmami, kteřé se na dřevo pro nástroje specializují. Takže nevybíráme každý jednotlivý kus, který objednáme, ale určitou selekci děláme u nás v dílně.

Palisandr versus eben? Na blogu píšete, že vaše oblíbené dřevo je palisandr. V minulosti byl široce používán eben, teď je přece jen poměrně vzácný a velmi drahý. Preferoval byste palisandr, i kdyby byl eben srovnatelně dostupný? Jaká jsou pro a proti u každého z nich? A co si myslíte o pečeném javoru (baked maple)?

To je otázkou osobního vkusu, ale mně se zdá, že ebenové hmatníky produkují spíše neutrální zvuk, zatímco palisandr má jasný vliv na některé středové kmitočty, dělá tón živější. A není to otázka ceny, protože my na dřevu nešetříme, používáme jen to nejkvalitnější. Dávám přednost ebenu u akustických kytar. Ale jak už jsem řekl, je to věc vkusu a na rozhodnutí kytaráře. S pečeným javorem nemám žádné zkušenosti, a abych byl upřímný, proces jeho výroby je příliš zdlouhavý a my hlavně chceme zachovat dřevo co nejpřirozenější. Rád bych také řekl, že každý kus palisandru je kontrolován a jeho vývoz je samozřejmě schválen jak vládou Indie, tak naší.

Frézování zadní části krku
Frézování zadní části krku

Co si myslíte o sušičkách dřeva? Proč si dosušujete dřevo ve vlastní sušičce? Nevěříte dodavatelům? Je v dnešní době vůbec možné koupit vyzrálé suché dřevo?

To je dobrá otázka, protože vlhkost je složité téma z jednoho prostého důvodu, mění se v závislosti na zemi původu a sezóně. Kupujeme sice kvalitní dřevo, ale nemůžeme si dovolit postavit kvalitní nástroj, aniž bychom si byli zcela jisti, že má správné množství vlhkosti, proto dosušujeme přímo u nás. Ano, můžete si koupit suché dřevo u některých dodavatelů, ale pokud pochází z jiné země, nemůžete si být jistí, s jakou vlhkostí k vám doputuje. Také proto, že používáme tenké vrstvy nitrolaku, musíme se ujistit, že má dřevo vlhkost akorát.

A nutno dodat, že kontrole vlhkosti by se měl věnovat každý muzikant, zvláště když přijde zima a začne topná sezóna. V ideálním případě by většina kytar měla být ve vlhkosti 45-48 %, a to po celou dobu.

Na webu mluvíte o rezonanci těla a krku. Jak jste jej měřili a jak moc se tyto „sweet spots“ liší pro různé frekvence?

Jak už jsem říkal, všiml jsem si rozdílu v rezonanci středních frekvencí u kytar, které byly slabší než obvykle. Rozhodl jsem se s tím trochu experimentovat. Protože příliš tenká kytara není nutně to, co chcete, začal jsem navrhovat těla s toušťkou 45 mm, ale udělal jsem je tu a tam trochu kratší. Dále jsem pevně přesvědčen, že krk kytary solid body má mnohem větší vliv na tón, než by se nám líbilo. Proto jsem začal dělat mírně tlustší hlavy s příjemným tvarem krku, na který se dobře hraje. Vzpomínám si na debaty se zvukaři, kteří mi říkali, že u elektrických kytar vždy stahují basy, protože ruší zbytek mixu. Došlo mi, že bychom měli postavit nástroj, který rezonuje více na středech a trochu méně na basech. Existují měření, která jasně ukazují, která místa rezonují na kytaře solid body víc, a to jsem vzal jako výchozí bod dalšího vývoje. A nejlepší způsob, jak to změřit, je uchem, to je zcela zřejmé. Rád cítím vibrace nástroje na svém těle, a to je vlastně ta pointa.

Hlava T-wave - nultý pražec
Hlava T-wave - nultý pražec

Na NAMN 2012 jste říkal, že při výrobě používáte stejné techniky jako v 50. letech. Co to přesně znamená?

To znamená, že stavíme naše nástroje pomocí stejných nástrojů jako v 50. letech. Používáme pily a stojanové vrtačky. S výjimkou bombírovaných topů, na které používáme CNC, nepoužíváme automatizaci. Jsme přesvědčeni, že nástroj má být postaven člověkem, který se vyučil řemeslu a své dovednosti získal praxí. A aby bylo naprosto jasno, já neříkám, že CNC je špatně, ale velmi často jsou používány ke snížení nákladů a výsledek není nutně přesnější, tedy lepší výrobek. U nástrojů nejvyšší třídy, jaké děláme my, by jejich použití mělo být minimální a naprostou většinu práce by měl odvést mistr kytarář.

Jak dlouho vyrábíte jednu kytaru? Je to různé u různých modelů?

Ano, liší se to. Pokud počítám i dobu schnutí laku, jde o minimálně dva až dva a půl měsíce. Náš výrobní program počítá s třemi a půl měsíci. U modelu Velvet je to o něco déle, protože tam je zmiňovaný bombírovaný top, lemování a lepení krku.

Už jsem se bavili o tloušťce krku. Velká otázka. Jak vyvážit stabilitu, dlouhý sustain, tloušťku zvuku a hratelnost. Někteří se rozhodnou použít tenký krk a dvě výztuhy (truss rod) nebo pro výztuhu použijí grafit nebo jiný materiál. Co si o tom myslíte?

Věřím, že ve skutečnosti by na krk mělo být použito co možná nejvíce dřeva, proto nemám rád dvě výztuhy. Někdy jsou dvě výztuhy krku používány u sériově vyráběných nástrojů pro úsporu času, ale vyžaduje to větší vydlabání krku. Krk s jednou výztuhou chce více času a znalostí. Jednoznačně dáváme přednost jedné výztuze kvůli kvalitě zvuku, a jak bylo řečeno dříve, jsme jasně pro krky s větší hmotou na klíčových místech.

Stojanová vrtačka v akci
Stojanová vrtačka v akci

T-wave a Sonnet mají Quick-set výztuhu. Co to znamená?

Ve skutečnosti je to velmi jednoduché. Zjednodušili jsme přístup k seřizování předpětí krku, tedy přístup k výztuze. Místo běžné krytky na hlavě kytary nebo dokonce nutnosti odmontovat krk je konec výztuhy přístupný na konci krku (před krkovým snímačem), což umožňuje upravit předpětí velmi rychle pomocí kolíku (který je dodáván s kytarou) nebo dokonce šroubováku. Úprava může být dokonce provedena mezi dvěmi písněmi.

Můžete popsat vaši spolupráci s Gotoh?

S Gotoh spolupracujeme mnoho let. Je to jedna ze společností s největší konzistencí z hlediska kvality. Jsou to také jedni z nejdražších výrobců hardware na trhu. Ale my chceme dodávat kytary, které budou fungovat po celá desetiletí, takže to pro nás je logická volba. Gotoh pro nás dělá některé kobylky a tremola podle naší specifikace.

Na krky používáte akryl-uretanový povrch. Co si myslíte o saténovém laku nebo vosku?

Dobrá otázka, někteří lidé mají rádi pocit naolejovaného nebo navoskovaného krku. Problém je, že krk je jednou z oblastí, které se hráč dotýká nejvíc, a je tu velké riziko, že agresivní pot se nakonec dostane až na dřevo. Lidé si neuvědomují, jak jejich pot může být agresivní ke dřevu nebo dokonce k hardwaru. Proto jsme pracovali na uretanovém laku, který by byl tenký, pevný a dobře chránil, ale i po letech používání by byl na omak saténový.

Polotovar krku
Polotovar krku

Vyrábíte tři modely, Sonnet, T-wave a Velvet, můžete popsat rozdíly mezi modely? Mám na mysli hlavně v jejich určení a zvuku.

Tak vždycky jsme chtěli mít tři modely. Sonnet byl první. Hodně jsme se snažili, aby odrážel filozofii naší značky. Je to dvojitý cutaway, pro srovnání poslouží standardní typ Stratocasteru. Cílem bylo mít kytaru HSS s humbuckerem, který bude mít slabší výstup a trochu více výšek, ale stále bude mít dost tlustý zkreslený zvuk. Nižší výstup HB umožňuje lepší párování se singlem, a tak zní druhá poloha velmi tradičně, což je u konfigurace HSS obvykle obtížné. Dalším specifikem je potenciometr clony s rozepínáním cívek, který kombinuje kobylkový a krkový snímač, což dává jedinečný nakváklý tón.

T-Wave měl být všestranný typ telecateru a chtěli jsme, aby byl trochu víc do středů, a to jak konstrukcí, tak snímači. Náš kobylkový snímač má více středů, čímž se vyhneme obvykle nepříjemným výškám, typickým pro kytaru typu Telecaster. Také jsme chtěli P90 u krku, který ale má o pět procent slabší výstup než klasický P90 a lépe se tak pojí s kobylkovým singlem. Získali jsme kytaru, která je velice všestranná, pro bues, rock, jazz nebo country, a přitom stále nese základní charakter typu Telecaster.

K Velvetu jsme přistupovali jinak, chtěli jsme kytaru s 24 pražci, 3/4 menzurou a dvěma humbuckery, která by měla dost vyšších středů, které by jí daly trochu twangu při čistém zvuku, ale která by produkovala tlustý rockový zvuk při zkreslení. Také jsme chtěli, aby byla lehčí, a chtěli jsme jí dát takový tvar krku, na který by se lépe hrálo kytaristům, kteří jsou zvyklí na stratocastery. Tělo je ve srovnání s Les Paulem poněkud tenčí, přesto má pevné středy, které byste očekávali od kytary s dvěma humbuckery.

Jaké jsou plány do budoucna?

Původní myšlenka Magneto Guitars byla udržet značku malou ve smyslu počtu modelů, takže nebudeme přidávat žádné zvláštní nové tvary. Nicméně, máme spoustu nápadů s novými snímači a povrchovými úpravami a tak v budoucnu spíše uvedeme nové nástroje založené na třech existujících tvarech. Musíme také dbát na to, abychom byli vždy schopní dodat objednané nástroje kytaristům, kteří si nás vybrali kvůli našemu zaměření na malou produkci a důraz na kvalitu a detaily. Na závěr mi dovolte říct, že jsme hrdí, že jsme zastoupení také v České a Slovenské republice prostřednictvím našeho exkluzivního prodejce Softmail-Music.

Psáno pro časopis Muzikus