M-Audio

M-Audio
M-Audio

Konec minulého století, a speciálně druhá půlka jeho posledního desetiletí, přinesl nevídaný rozmach počítačů snad ve všech odvětvích lidského konání. Hudbě a jejímu nahrávání se to samozřejmě nemohlo vyhnout. A tak není divu, že se na trhu objevuje spousta firem, které mají daleko delší budoucnost, než historii. Jednou z nich je i americká společnost M-Audio, která se zabývá zvukovými kartami a vším, co je s nimi spojeno. O její minulosti a současnosti mi vyprávěl její manažer Serge Durand.

 

Prehistorie

Ještě než si začneme povídat o M-Audiu, musím ti něco ukázat, řekl Serge a otevřel svůj iBook. Tohle je syntezátor Con Brio, který vytvořil Tim Ryan, ještě dávno před tím, než vůbec založil společnost Midiman. Tehdy (bylo to v roce 1980) ještě studoval na Cal Techu a společně s dvěma dalšími studenty dal dohromady tuhle mašinu. Ve své době to byl skutečně špičkový výrobek - prodával se za dvacet tisíc dolarů. Aby taky ne, tahle věc měla čtyřiašedesát oscilátorů - těžko bys v té době hledal srovnání.

M-Audio začalo v roce 1988, tehdy vlastně ještě jako Midiman. V garáži, v malém městě kousek od Los Angeles, postavil Tim své první MIDI rozhraní.

 

Historie

Aby se Tim z garáže vyhrabal, bylo zapotřebí, aby se sešlo mnoho faktorů. Je důležité, abyste pracovali se schopnými lidmi, ale také ve správné zemi. Tim je příklad "amerického snu" - když na něčem tvrdě pracujete a jste dobrý, dostanete to. Tahle poučka totiž bohužel nemusí nutně platit v jiných zemích. Například ve Francii, odkud pocházím, mi přišlo naprosto nemožné založit nějaký fungující podnik. Zdálo se mi, jako by všechny okolnosti pracovaly proti mně (což je také důvod, proč jsem odešel do Ameriky). Proč byste neměli mít úspěch, když nabídnete lidem nadprůměrné výrobky za solidní cenu, s dobrými drivery a servisem? Tím, že respektujete klienta (a to platí v každém odvětví), získáte respekt sami.

Pro místo, kde se na trhu nachází M-Audio teď, byl rozhodující začátek devadesátých let.

Tehdy firma přišla na trh se zvukovou kartou DMAN 2044 (kdyby neskončil vývoj jejích driverů u W98, asi bych jí používal dodnes - pozn. autora) a dnes již legendárním Audiophile.

Po nich přicházely další produkty Delta série... M-Audio vždycky hodně dalo na názory a přání svých uživatelů. Když se rozhodujeme, jaký další produkt přivedeme na trh, hodně dáme na fóra na našich internetových stránkách. Na trhu byla Delta 1010 (10 vstupů, 10 výstupů). Spousta lidí ale psala, že takové množství vstupů nemůže využít, a tak jsme udělali Deltu 410. Podobným způsobem si uživatelé notebooků vyžádali Audiophile USB - byli zvyklí na Audiophile a nechtěli měnit. Nebo třeba Ozone - lidi chtěli externí zvukovou kartu, s MIDI rozhraním, předzesilovačem, klávesami a kontrolérem - voila. A tak bych mohl pokračovat ještě dlouho. Když vytváříme nové produkty, vždycky ve společnosti rozhodujeme společně. Naše velká výhoda je, že všichni vývojáři a ti, kdo o produktech rozhodují, jsou aktivní muzikanti - i když jsem nekoncertoval asi dva roky, pořád hraji. V M-Audio (když nepočítám Evolution) je přibližně stovka lidí. Všichni produkty M-Audio používáme, takže tušíme, co by se hodilo zlepšit, kde přidat, který výstup zůstává ladem... takže úplný nesmysl nebo zbytečnost ven nepustíme.

M-Audio
M-Audio

Od rozhodnutí k novému produktu to u nás trvá v průměru pouhých šest měsíců. Kromě přání uživatelů se pochopitelně řídíme také marketingovým výzkumem. Co je na trhu, co chybí, jaká další technologie je na obzoru... To vše rozhoduje.

Designuje se v americkém ústředí. V současné době už to není taková věda. Většina společností využívá podobné nebo stejné čipy i převodníky. Nejtěžší je ale poskládat tyhle součástky za sebe tak, aby pracovaly bezchybně a pak, samozřejmě, jsou strašně důležité drivery. I na těch se vlastně podílejí sami uživatelé, kteří nám píší, co chtějí dochytat a podobně.

V dnešní době se nevyhnete tomu, aby byla větší část samotné výroby situována na východ Asie. Jsme ale přesvědčeni, že když je něco dobře vymyšleno, podle správného návrhu zpracováno a dobře zkontrolováno, nehraje místo výroby žádnou roli. I když jsou samozřejmě produkty, u kterých součástky vyrábíme v USA, ale není důvod, proč by se nakonec nemohly sestavit třeba na Taiwanu.

 

Současnost a budoucnost

Snažíme se, aby zákazník, který zaplatí dvě stě dolarů, dostal hodnotu dvou set dolarů. S každým produktem dostanete software zadarmo (Maximum Audio Tools v současné době zahrnují DSound GT Player Express, Ableton Live Delta, Propellerheads Reason... - pozn. autora). Programy, které ke kartám dáváme se poměrně často mění. Vybíráme je podle dvou hledisek. Musí to být užitečné věci a zároveň musí mít verzi jak pro Windows, tak pro MacOS, aby nebyl znevýhodněn uživatel ani jednoho operačního systému. Takhle máte jistotu, že bez ohledu na počítač, který máte, koupíte kartu a můžete rovnou začít pracovat.

V současné době se pod hlavičkou M-Audio skrývá mnohem širší sortiment než pouhé zvukové karty a MIDI rozhraní, u nichž Tim začínal. Vedle předzesilovačů a studiových monitorů najdete třeba mikrofony nebo MIDI keyboardy. Ty už děláme docela dlouho, ale nedávno jsme koupili firmu Evolution, která se MIDI keyboardy a kontroléry zabývá už řadu let. Ale nepředstavujte si tu transakci v klasickém burzovním stylu. M-Audio rozhodně nemá zájem lítat po trhu a sledovat, kterou rybu spolkne příště. Richard Watts, majitel Evolution, což byla ze začátku

v podstatě rodinná firma, jež začínala podobně jako M-Audio, se rozhodl, že půjde do důchodu. Protože ale neměl nástupce a nechtěl, aby jeho celoživotní práce přišla vniveč, rozhodl se předat žezlo Timovi, se kterým se znal dlouhá léta. Byl přesvědčen, že u M-Audio bude Evolution "v bezpečí".

A do budoucnosti? Nebudu vám vyzrazovat konkrétní produkty, ale můžete si je domyslet sami. Došli jsme k názoru, že FireWire se dostatečně zabydlelo na trhu (vždycky s novým typem rozhraním raději čekáme déle), a v našem sortimentu je už teď spousta věcí, které si zaslouží na tento systém portovat. Začali jsme u Delty 410 (FW 410) a není důvod, abychom u ní skončili...

Psáno pro časopis Muzikus