Kurzy zvukové techniky XXXIII - Důležité rady a praktické postřehy pro práci v hudebním studiu - Poslechové monitory ve studiu (2)

Všeobecné pokyny pro instalaci

Volba vstupů

Aktivní verze studiových monitorů nabízejí často uživateli řadu alternativ při volbě vstupních portů. Některé modely mají na výběr analogový či digitální vstup - vždy je dobré zvolit si tu možnost, kdy signál prochází přes nejméně AD či DA konvertorů, a máme-li možnost výběru z několika variant, samozřejmě dáváme přednost konvertoru, který má nejkvalitnější přenos audiosignálu. K dalším preferencím patří i volba symetrického vedení před nesymetrickým (XLR či TRS před jednoduchým jackem TS nebo konektorem cinch), a to i v případě digitálních vstupů (profesionální standard AES/EBU před konzumním S/PDIF). Přepínání úrovní (+4 nebo -10 dB) na monitorech musí být přizpůsobeno příslušnému analogovému výstupu, jinak bude docházet ke zkreslení. Umožňují-li přístroje využít obě možnosti, je profesionální norma (+4 dB) z hlediska odstupů výhodnějším řešením.

 

Aktivování HP filtru

Některé modely jsou vybavené hornopropustním filtrem, který je většinou určen pro spolupráci se subwooferem. Pokud monitory využíváme samostatně (bez přídavné subbasové jednotky), je třeba tento filtr vypnout! Nechat tento filtr deaktivovaný je nutné i při kombinaci se subwooferem, který má výstup pro satelitní monitory osazen vlastním HP filtrem.

 

Korekce spodního a vrchního frekvenčního pásma

S tímto doplňkem se můžete setkat u většiny studiových aktivních reprosoustav. Slouží k částečnému vyrovnání frekvenčních disproporcí, které vznikají nevhodným umístěním monitorů v místnosti, případně špatným akustickým vyvážením poslechové místnosti samotné. Osobně jsem k těmto nápravám skeptický a zastávám názor řešit tyto nedostatky úpravou akustiky. Přesto věřím, že v některých případech se tyto korekce mohou hodit, i když nejsou určené k tomu, abychom se z neutrálního studiového poslechu pokoušeli vytvořit napodobení domácích hi-fi soustav.

 

Pozice monitorů v poslechové místnosti

Bývá poměrně známou skutečností, že v rámci poslechové geometrie by měla být vzdálenost mezi oběma monitory ve stereu stejná jako vzdálenost každého monitoru od posluchače - v ideálním případě by měl vzniknout rovnostranný trojúhelník. Méně se toho ale už ví o konkrétní pozici monitorů v místnosti. Shrnu alespoň nejdůležitější zásady:

 

- poslechové monitory je výhodnější instalovat na delší straně místnosti (méně odrazů od bočních stěn),

- pro vyrovnaný poslech na basech se vyplatí neumísťovat monitory v rozích, poblíž zdí, stropů či dalších souvislých odrazivých, nezatlumených ploch,

- když už tak musíte učinit (vzhledem k nedostatku místa), pokuste se alespoň o to, aby tyto vzdálenosti nebyly stejné,

- je-li na zadní straně boxu vyveden bassreflexový otvor, je určitá minimální vzdálenost od zdi zvlášť důležitá (bývá doporučena),

- nestavějte zbytečně studiové vybavení v těsné vzdálenosti od monitorů, každým dalším odrazem se zhoršuje kvalita poslechu,

- zamezení přenosu vibrací z reprosoustav na další prvky v místnosti (plovoucí uložení) je základním předpokladem čistého zvuku,

- jsou-li monitory relativně vysoko, je dobré naklopit je směrem dolů do poslechové pozice (lepší sfázování pásem),

- většinu reprosoustav je z hlediska fázových disproporcí výhodnější stavět do vertikální pozice (nastojato)

- do menších poslechových místností patří nearfieldy (minimalizace vlivu místnosti) - umístěte je tak, aby dobře fungovaly v blízkém poslechovém poli.

 

Příště: Subwoofer

Psáno pro časopis Muzikus