Kryštof ve studiu - backstage reportáž

Kryštof ve studiu - backstage reportáž
Kryštof ve studiu - backstage reportáž

„Je to naše nejlepší deska“, říká o nové desce skupiny Kryštof její frontman Richard Krajčo. Co o oní říkají jeho spoluhráči a producent a jak vznikala, si můžete přečíst v následujících řádcích.

Jeviště

Pátá řadová deska Jeviště oficiálně vychází 22. ledna 2010. Ve spolupráci s T-mobile vyšla v digitální podobě již o dva týdny dříve 7. ledna na portálu t-music. Od stejného data je také rádiím k dispozici single Malý princ. Deska vychází u příležitosti patnáctých narozenin, které kapela dále oslaví na miniturné T-music Kryštof Tour 2010 spolu s Xindl X v únoru.

 

Vůbec první písní, kterou fanoušci mohli slyšet, byla Ostravska balada, a to už na podzim 2007 během prvních akustických koncertů. Natáčet začali už v květnu, protože se singl cyRáno stal titulní písní filmu 2 Bobule a bylo třeba ho odevzdat filmařům. Během tohoto natáčení vznikla i eponymní píseň alba, Jeviště. V říjnu začalo regulérní natáčení, které trvalo pouhých čtrnáct dní. V listopadu Kryštof nechali fanoušky vybírat podobu titulní strany bookletu. Mezi třemi návrhy volilo přes dva tisíce fanoušků. Nová deska je rockovější a přímočařejší a posluchači si v ní mohou najít odkazy na Richardovy oblíbené Radiohead nebo The Killers, českou Mňágu a Žďorb a také Mando Diao, o kterých Richard prohlásil, že o nich nikdy neslyšel.

 

Richard Krajčo k natáčení říká: „Prostě jsme přišli do studia a za čtrnáct dní bylo nahráno. Dali jsme písním, co potřebovaly, a nějak nad tím nepřemýšleli. Po akustickém hraní jsme byli plní energie a z Jeviště to je určitě slyšet.“

 

Na rozdíl od některých kapel, Kryštof šli do studia natočit pouze jedenáct skladeb, se kterými na desku počítali. Žádné vybírání a koumání nad tím, která je dobrá a která lepší. Špatné nápady totiž skončí svůj neperspektivní život rovnou ve zkušebně. Skladby byly částečně připravené, texty dva chyběly a vznikly až při nahrávání.

 

Stejně jako na Rubikonu není Richard výhradním autorem. Napsal šest písní, zbylé skladby dělali společně nebo jsou přímo díla spoluhráčů. Poprvé přispěl bubeník Jakub Dominik, který se podílel na skladbě Stísněná. Pod živější DuDuDuu jsou podepsaní shodně Krajčo, Arichtev (baskytara) a trumpetista Grigoriadis. Kytarista Evžen Hofmann donesl kytarovější Molotov. Pět textů napsal Richard, se zbytkem pomáhal osvědčený Tomáš Roreček. Jeden text pak dostal Kryštof od Xindla X. Jak už bylo řečeno, deska vznikala dva týdny, pod taktovkou producenta Borise Carloffa v jeho studiu Soundevice. První týden rytmika a kytary, pak dechy a zpěvy. Domícháno bylo na konci listopadu.

 

O natáčení desky jsem si povídal s kytaristou Evženem Hofmannem, bubeníkem Jakubem Dominikem a zvukařem a producentem desky Borisem Carloffem.

 

Kde jste nahrávali a proč zrovna tam?

Boris: Nahrávalo se u mne ve studiu Soundevice. Mam přesně to, co potřebuji, speciálně velkou kolekci high-endových mikrofonů a pre-ampů.

 

Evžene, s Borisem spolupracujete už delší dobu, v čem vidíš jeho největší přínos?

Evžen: Protože je to kreativní člověk, se kterým se dobře dělá. Je otevřený novým věcem a sám upřednostňuje nekonvenční přístupy, což je důležité pro desku i kapelu. Posunuje a koordinuje tím naše snažení dál.

Boris při nahrávání zastoupil všechny role, byl tedy mikrofonistou, Cubase operátorem, hudebním režisérem a samozřejmě producentem. Stojí i za mixem a masteringem, který dělal s Ivem Sedláčkem v jabloneckém studiu Velvetmastering.

 

Jakou roli přisuzuješ v nahrávce nástrojovému vybavení, studiovému vybavení, hudební produkci a nápadu samotnému?

Evžen: Pokud písnička za nic nestojí, tak ji sebelepší aranž nezachrání. V dalším pořadí jsou ostatní položky ve stejné důležitosti. Například bez dobré kytary a aparátu se těžko dělá dobrý zvuk a bez kvalitních Borisových procesorů nebude výsledek odpovídat dnešním chtěným standardům.

 

Máte nějaké speciální požadavky na to, kdo je ve studiu při nahrávání, jaké je osvětlení, teplo/zima :-), talismany, maskoti, fanynky :-)?

Evžen: Myslím, že jsme v tomto ohledu skromná kapela. Osobně nemám rád, když mi fouká na záda, což se občas stávalo, takže mou druhou nejčastější činností, kromě hraní na kytaru, bylo zavírání dveří v režii. Jinak náš jediný komfort byla pizza, kterých jsme za ty dva týdny natáčení snědli každý okolo sedmi. No, ještě dlouho si pizzu zřejmě nikdo nedáme. (smích)

 

Jak vypadala tvá příprava na nahrávání?

Evžen: Před studiem byl volný týden, kdy jsem nechal u odborníka seřídit kytary, vyměnit lampy v kombu a cvičil denně s metronomem. Co se týče koncertů, tak jsem byl spíše rád, že je klidněji, a je tak prostor pro dobrou přípravu i relax. Prohrabal jsem ve svém studiu skříně a našel zajímavé věcičky, které jsem v nahrávkách použil. Např. e-bow anebo bottleneck.

 

Používáte klik? A co si o jeho použití myslíš?

Evžen: Metronom... v našem případě, tedy v popu, jde o prvek, bez kterého se recording neobejde. Kdybychom hráli například free jazz, tam by to bylo naopak nevhodné.

 

Používáte někdy v jedné skladbě různá tempa?

Evžen: V Ostravské baladě se používá jiné tempo. Pro refrén je pomalejší, ale to je výjimka.

 

Nahrávali jste dohromady, nebo některé nástroje zvlášť a proč?

Evžen: Nástroje jsme nahrávali každý zvlášť. Je to běžný postup už od naší první desky a všem nám vyhovuje. Postupovalo se systémem: orientační stopa, tj. akustika + zpěv, a pak natvrdo bicí, basa, elektrické kytary, akustické kytary, zpěv a dechy.

Kryštof ve studiu - backstage reportáž
Kryštof ve studiu - backstage reportáž

Jakube, ještě ses nedostal ke slovu, máte na desce nějaké hosty?

Jakub: Do písně Ukolébavka jsme si pozvali našeho kamaráda, jazzového kytaristu Jakuba Říčana. Rozhodujícím faktorem byl charakter skladby a Jakubův jazzový styl hraní, který do písně skvěle zapadl.

 

Borisi, obligátní otázka reportáže o nahrávání: metoda nahrávání?

Boris: Digitálně, s nejlepšími dostupnými pre-ampy a převodníky. Použil jsem převodníky AD Lavry Blue, AD SSL Alphalink a nahrával v rozlišení 24 bitů při 44,1 kHz. Nahrával jsem do Cubase 5.1 na PC, kvůli kompatibilitě s domácími studii kluků.

 

Jaké plug-iny jsou pro nahrávku nejdůležitější?

Boris: UAD-1, Soundtoys, POD farm

 

Tak mě napadá, máš pro některé nástroje svoje oblíbené nastavení, nebo vždy hledáš nový zvuk?

Boris: Rád hledám nové cesty, hraju si zejména s delayy a nonlineárními reverby.

 

Snažil ses využívat přirozenou akustiku studia, nebo jsi chtěl nabrat signál ničím nezabarvený pro pozdější úpravy?

Boris: Chtěl jsem spíš nezabarvený signál.

 

Používali jste virtuální nástroje, které například? Čeho si na nich ceníš?

Boris: Použili jsme jich hodně, především EWQL (East-west Symphonic Orchestra Silver Edition) a Kontakt. Je skvělé, jak se s nimi snadno a rychle pracuje a jak dobře hrajou.

 

Jsou kapely, které se snaží, aby jednotlivé skladby na desce zněly co nejpodobněji, jiné se naopak snaží o co největší pestrost - co ty na to?

Boris: Základem je, aby to nebylo nudné. Já preferuji větší pestrost.

 

V čem si myslíš, že je pak jednotící prvek?

V produkci a umění ho nalézt.

 

Evžene, jak moc jste měli připravený materiál před vstupem do studia?

Evžen: V kapele jsme zřejmě stejného názoru, že Jeviště byla naše nejméně připravená deska. Šli jsme do studia s vědomím, že hodně práce si necháváme přímo na samotný proces. Bylo to velké spontánní dobrodružství, kterého bychom se zcela jistě před lety neodvážili. Dělali jsme na místě nejen kompletní aranže, ale i sem tam chybějící část skladby. Bylo to velice zajímavé.

 

Tím jsi mi krásně pomohl s oslím můstkem - jak skládáte?

Evžen: Občas si něco pošleme po síti, zejména když jde o specifické koncerty. Například když bylo Unplugged turné, tak jsem to nahrál na minidisk a pak hodil na kapelový mail a kluci to tak měli rychle k dispozici.

 

Takže máte doma svá domácí studia - jste protůlisti nebo cubasisti? :-)

Evžen: Používáme Cubase. Všeobecně je domácí studio skvělá záležitost. Díky moderním technologiím můžeme my muzikanti v klidu domova tvořit a vymýšlet. Pro zajímavost jsem rok a půl přes internet pracoval s kolegou z Jindřichova Hradce a vznikl tak chill-out projekt s názvem In Revelation. Před deseti lety věc nemyslitelná a nemožná. Měl jsem Cubase SX3 a Boris mě naočkoval na Cubase 5, který je super-revoluční a zřejmě nejlepší sekvencer současné doby. Stejný software má i Kuba a Richard. V realitě to funguje tak, že projekt mé písničky na desce jsem přenesl k Borisovi a tam jsme jej všichni společně dodělali.

 

Tak si říkám, scházíte se ještě ve zkušebně?

Evžen: Zkoušíme, když je potřeba. To znamená před turné, před speciálními akustickými koncerty, před natáčením pro televizi a tak.

 

Vybavení:

 

Evžen Hofmann (kytary)

Už léta používám lampové kombo Peavey Classic 30. Je to můj miláček, časem prověřený. Pěkně váže efekty a výkon je tak akorát. Co se týče kytar, tak jsem rozený fendrista stratocasterista. Už přes deset let používám model z roku 1996 a je to ten nejlepší kousek, jaký jsem kdy měl. Už bych řekl spíše relic dle vzhledu, zejména ze zadní strany kytary, ale hlavně je to má vyhraná láska, ke které se vždy znovu vracím. Prošel jsem si přes různé de luxe i tovární relicy, ale tahle kytara je prostě ta nej. V písničce Náš tým, jsem hrál přes Richardovu Gretch. Pro live hraní používám analogové krabičky. Mezi mé oblíbené patří zkreslovač DOD Heavy Tube a EH De Luxe Memory Man.

 

Jakub Dominik (bicí)

Bicí jsme nahrávali přes Roland V Drums s modulem TD-8, samozřejmě v kombinaci se snare bubny (např. Mapex black panther) a činely (Zildjian K-ride + crash, hi-hat Anatolijan). Jako banka bicích zvuků pro MIDI se používal plug-in BFD2 od firmy FXpansion. Výhodou je samořejmě možnost editace a výběr zvuků ze široké palety různých bicích souprav. BFD2 nabízí podle mého názoru v porovnání s ostatními plug-iny velmi věrné a kvalitní zvuky jak bicích, tak i popřípadě činelů a hi-hat.

 

Nahrávací řetězec

Bicí: Overhead AKG C24, roomy 2x AEA R84, mono room Brauner VMX, plechy U67 a U87, ADK CE, na hi-hat KM184, na bubínek SM57 a MD421 na zbytek. Přes pre-ampy BAE Neve 1073, BAE Neve 1084, Thermionic culture Rooster stereo, 2 x stereo Pendulum Audio MDP-1 Tube Mic/DI Preamp, 2 x Eisen Neve, 2 x API 512, dvojitý pre-amp D.A.V. Electronics BG1, čtyřkanálový Shadow Hills Quad GAMA, dvojitý solid state pre-amp A-design PACIFICA a MIDI Roland V-drum.

 

Basa: BAE Neve 1073 DI.

 

Kytara (elektrická): AEA R84 (páskový mikrofon), Beyerdynamic M160, SM 57 přes Pendulum MDP-1, Neve 1073 DI a v PC pak použita POD Farm Platinum.

 

Kytara (akustická): 2x Neumann KM 184 přes Pendulum MDP-1.

 

Klávesy: Točily se pouze MIDI.

 

Trumpeta: AEA R84, přes pre-amp API 512 od Mercenary Audio.

 

Pozoun: KM184 přes Shadow Hills GAMA.

 

Saxofon: Neumann U67 přes BAE Neve 1073.

 

Klarinet: Neumann U67 přes BAE Neve 1073.

 

Zpěv: Neumann U47 Tube, Neumann U67 přes BAE Neve 1073.

Psáno pro časopis Muzikus