přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

žádnýKönig & Meyer - výrobní reportáž

18.10.2016 | Autor: Mojmír Mohapl | sekce: pro muzikanty - články

König & Meyer - výrobní reportáž



Letos v červnu uspořádala ve svém sídle pražská obchodní společnost Panter seminář se zástupci firmy König & Meyer, konkrétně s panem Ulrichem Sodenem, který je manažerem exportu, a panem Michaelem Wamserem, produktovým vedoucím. A takto nabit informacemi, jak o produktech tak i o historii firmy, se o ně s vámi, chcete-li, přátelsky podělím.

König & Meyer - výrobní reportáž



Německá firma König & Meyer, přední výrobce muzikantských stojanů, funguje už nějakých šedesát sedm let. Ovšem pánové Karl König a Erich Meyer začali spolu už ve třicátých letech, tehdy v severoněmeckém Durynsku vyráběli závitové kalibry, které jsou potřeba, jak všichni jistě víte, pro ozkoušení funkčnosti či opotřebovanosti závitníků. Karl König byl vyučený nástrojař a Erich Meyer byl obchodník. Během druhé světové války jim tamní úřední moc stačila firmu dvakrát zabavit. Ale ani po válce si pánové neoddechli. Kraj Thüringen tehdy připadl do sovětské okupační zóny, z níž vznikla v roce 1948 úžasná trabantová NDR. Vlivem nastalého chaosu a zmatků se pánové brzy rozhodli odejít radši na Západ. Přesněji, na jihozápad. Tam dostali od místního vedení v rámci západoněmeckého přesídlovacího programu podporu, usadili se tam a dodnes firma sídlí ve městě Wertheimu, kterýžto včetně starého hradu leží na řece Mohan, nějakých osmdesát kilometrů jihovýchodně od Frankfurtu nad týmž Mohanem. Ve Wertheimu začali jako firma v roce 1949 - od tohoto data se tedy slaví firemní výročí.

König & Meyer - výrobní reportáž - Erich Meyer, Karl König



Vedle závitových kalibrů dělali pánové notové stojany už v Durynsku. A naopak, ve Wertheimu dělali taky nějakou dobu i závitové kalibry. Zkoušeli taky jiné věci, třeba vstřikovací dýzy pro okolní sklárny nebo taky brusle. Převézt výrobní zařízení přes hranice tehdejších okupačních zón bylo jednodušší v případě těch stojanů, neboť se tehdy vešlo do jednoho mikrobusu, takže s těmi začali rychle. A když po válce zbraně utichly a múzy opět promluvily, byla navíc poptávka po muzikantském příslušenství poměrně velká. Brzy do výroby přidali taky nástrojové stojany a někdy od půle 50. let přibyly do firemního programu stojany mikrofonní. A s těmi prorazili do světa definitivně. Třeba jejich model mikrofonní šibenice 210/2 je na trhu prakticky beze změn už padesát let.
Ovšem bláhový ten, kdo by si myslel, že ve Wertheimu žijí toliko ze staré slávy. Dnes už tam potomci zakladatelů a jejich spolupracovníci bez ustání vymýšlejí nové věci nebo vylepšují ty starší. Ročně vycházejí s mnoha novými modely. K nástrojovým stojanům určeným pro odložení nástrojů, třeba strunných, smyčcových či dechových, přibyly stojany nástrojů ve stavu funkčním, konkrétně na elektronické klávesy. Taky sesle, lampičky k notovým pultům, v nichž LED diody už dávno nahradily původní žárovičky. Stojany na pódiové reflektory a reprobedny, včetně těch na zvedání kličkou, taky konzole na zeď pro stabilní instalace. Nechybějí ani dlouhé mikrofonní tyče pro filmaře, a dokonce i chytře vyřešené kytarové kapodastry. V poslední době též stojany a držáky na všechny možné druhy a velikosti tabletů, takto sloužících jako pódiové taháky.

König & Meyer - výrobní reportáž - sestava stojanů K & M při zvučení v kostele



Vzhledem k cenově orientované konkurenci, zejména z Dálného východu, je tedy firemním receptem s německou důkladností přesně vymyslet co nejvíc a co nejužitnějších detailů a vyvést je na světlo světa v perfektně užitném technickém provedení. Mají taky pečlivěji vybírané materiály. Zatímco „no name levňáci“ často používají recyklované suroviny, na prvotřídní výchozí suroviny si u K & M potrpí. Ztrácejí tím sice cenovou výhodu, ale věci od nich vydrží. Třeba trubky se do Wertheimu vozí ze Švýcarska. S perfektní povrchovou úpravou a bez nebezpečí, že se rozlomí do nějaké ostré hrany a někoho nedejbůh poraní. Bezpečnost výrobků je vedle jejich užitnosti na předních místech.
Neméně je pod wertheimským hradem věnována péče o zachování životního prostředí. Samozřejmostí je použití nezávadných materiálů, které lze po skončení životnosti výrobku snadno od sebe oddělit a nechat recyklovat. Firemní příjmy jdou v potřebné části taky do nových strojů, které za sebou nechávají méně odpadu. Celá výroba je certifikovaná podle normy ISO 14001 orientované na životní prostředí a každoročně znova recertifikované. To znamená pro firmu každým rokem podle předloženého soupisu úkolů splnit bobříka čistého prostředí.
Asi devadesát pět procent jejich produkce se vyrábí v Německu, což jednak usnadňuje dodržení její vysoké kvality, jednak se tak lépe uchová firemní know-how, neboť mají vlastní velké vývojové oddělení a nekradou nápady jinde. Okrajové věci, třeba látkové obaly na stojany, dovážejí ze Šanghaje. Jestliže tedy na stojanu či držáku mají vyraženo Made in Germany, je to pravda. Mimochodem, tohle si mohou přečíst v sedmdesáti pěti zemích po světě, kam se produkce König & Meyer dodává.

König & Meyer - výrobní reportáž - Karel Holas na Konopišti



Taky náhradní díly se případným zájemcům férově dodávají i dlouho poté, co výroba finálního výrobku už skončila. K mání jsou „vybuchlé“ výkresy (exploded view) veškeré jejich produkce, ze kterých lze odečíst, kterouže to ztracenou nebo poškozenou součástku právě potřebujete, a tu lze pak jednotlivě dodat. Nepotřebujete tedy kvůli třeba zakutálenému šroubu kupovat celý nový stojan.
Firma se u svých výrobků často a ráda drží pouze číselného značení, někdy se ale dopustí výjimky. Třeba nové víceposchoďové stojany na elektronické klávesy na trojnožce, vyvinuté po poptávce ze strany klávesistů, s prostorem na boku pro nohy, pedály, tanec, či show se jmenují Spider a Spider Pro. Jsou k nim k mání i přesně pasující notové stojany. Číslo mají samozřejmě taky - 18878 -, ale většina výrobků nese jenom číslo. Stačí to.

König & Meyer - výrobní reportáž



Některé výrobní nápady přicházejí od samotného šéfa firmy z druhé generace zakladatelů, pana Martina Königa. Přestože sám není muzikant, ve vymýšlení podpůrného příslušenství pro hudebníky i blízké obory se profesně našel. Navíc má firma okruh „zpětnovazebních“ kapel a muzikantů, od nichž přijímá podněty pro svou další výrobu. Ostatně - přijímá je od kohokoliv. Zkuste jim napsat, co byste rádi, a pokud váš podnět vývojové oddělení zaujme, brzy se dočkáte jeho zhmotnění ve formě nového výrobního modelu nebo vylepšení nějakého stávajícího.
Aktuální firemní sortiment König & Meyer čítá nějakých patnáct set položek, takže jen jejich výčet je zcela mimo rozsah tohoto článku. Vybírám tak jen hrozinky z letošního novinkového katalogu.

König & Meyer - výrobní reportáž - výrobní hala v roce 1960



Například plný notový pult je sám o sobě obvyklá věc. Ovšem vedle pohodlné a rychlé manipulace je můžete s deskami v pozoru stavět těsně za sebe a ušetřit tak skladové místo v zázemí orchestrů. Pořídíte pro ně i vozík, jímž dvanáct pultů najednou odvezete z orchestřiště do skladu či zpátky. K pultům pasují klipsová LED diodová světýlka na husím krku s bateriemi umístěnými v patním klipsu, kam se vejdou běžné AAA, a déle proto taky lampa vydrží svítit než s knoflíkovými. Akord detailů dotváří běžná tužka na poznámky opatřená kromě gumy taky měkkým zmagnetizovaným feritem, takže drží připlácnutá k noze stojanu a netoulá se neslušně po podlaze.
Ani skládací notový stojan sestavený z pochromované pásoviny není asi světovým objevem, ale když pomocí několika málo pásků navíc jej rozšíříte pro dvojnásobný formát papíru a not na něm, to už je tou firemní přidanou hodnotou. Podobně koncertní stojan na čtyři kytary, tři elektrofonické a jednu španělku, je v různých podobách součástí koncertních zákulisí. Ale tyhle jsou lehké, jednoduše skládací a s našroubovatelnými kolečky.

König & Meyer - výrobní reportáž



Mezi novinkami v nástrojových stojanech figuruje mimo jiných taky malý, lehký a kompaktní skládací stojan na soprán saxofon, jenž má styčné plochy s nástrojem vyložené měkkou gumou. Váží pouhých třináct a půl deka, zhruba stejně jako lehký a skladný stojan klarinetový.
Klavírní lavice mají z černě lakovaného bukového dřeva, ta levnější je polstrována koženkou, druhá kůží. Pomocí lehce běhající mechaniky je lze zvedat či zasouvat v rozsahu nějakých devět centimetrů, což asi pozadím pianistů stačí.
Klávesové stojany typu Omega, tedy ne ty do kříže, připomínající spíše velké P (Π) v cyrilici či azbuce, jsou vyvedeny jednak v obvyklé černé, ale i v rudé, aby ladily s aktuálně na pódiích snad nejprofláknutější řadou elektronických kláves Nord Stage. K nim pasuje nástavec na druhé poschodí kláves, ten lze mít taky černý i červený. U obojích stojanů lze nastavit výšku, šířku, odstup, rozteč, sklon, skoro všecko. K nim pasují notové pultíky - jednonohý i dvounohý a více nastavitelný.

König & Meyer - výrobní reportáž - prezentace sortimentu König & Meyer v sídle firmy Panter: Ulrich Soden, Michael Wamser a za firmu Panter Jaromír Tužil



Ovšem nejen notami veden a informován jest na pódiu muzikant. Držáky tabletů, upevnitelné snad k čemukoliv, se časem staly součástí výrobního sortimentu. Jsou k mání pevné na tablet iPad mini 4, stojanové i přicvaknutelné k trubce, pak elegantní stolní a držák téhož na stěnu či svislou plochu. Ovšem darmo čekat, až zase výrobci tabletů přijdou s dalším modelem v jiné velikosti, než byly všechny předchozí. Nově jsou proto k mání držáky pro tablety jakýchkoliv rozměrů, a to v provedení stojanovém, klipsovém či taky stolním.
Neméně zajímavá je mikrofonní lišta pro stereofonní či jinak prostorové snímání zvuku s plynulým nastavováním pro šest mikrofonů. Má délku osmdesát pět centimetrů a je na ní šest šroubů s Whithworthovým závitem W 3/8”, ježto se celosvětově používají pro mikrofonní objímky a větší fotoaparáty.
Další letošní novinkou je nástavec pro reprobednové třínožky, který slouží k vyrovnání pozice stojanu do svislé polohy i v případech, kdy třínožka nestojí na vodorovné ploše, třeba když je tam schodek, a proto je potřeba nosné stojanové trubce do svislé polohy trochu pomoct. Ušetří se tak hodně knížek nebo cihel a konstrukce je stabilní.
Další novinkou je reprobednový držák na stěnu se standardním válcovým zakončením o průměru třicet pět milimetrů. Celý držák se dá poskládat do čtyř různých pozic podle toho, kterou zrovna potřebujete - taková malá konzolová Kámasútra.
A když už držáky, tak i pro krky a struny na nich, tedy kapodastry. Širší je kytarový, užší je pro bendžo či ukulele. Oproti běžným konstrukcím ale nemá na jedné straně sponu, jenom zpevnitelný kloub na té druhé. Proto se rychleji nasazuje i sesazuje a nezdržuje tak muzikanty, ani jejich publikum.

König & Meyer - výrobní reportáž - výrobní hala v současnosti



Přestože ani jeden z pánů zakladatelů nebyl muzikant, díky technické úrovni a schopnosti dovést výrobky až do těch nejmenších užitečných detailů na hudebním trhu prorazili, uspěli a díky kvalitě, jak té vývojové, tak ve výrobním provedení, jsou hlavními tahouny ve výrobě muzikantského příslušenství. Budiž jim tedy přána i dlouhá další léta úspěšné práce. Pracují pro nás.
A pokud byste věci od firmy König & Meyer hledali u nás, obchodně je po celém Česku zastupuje firma Panter. Pro detaily, račte nahlédnout na stránky www.k-m.de, www.k-m.cz a www.panter-praha.cz.

Psáno pro: časopis Muzikus 2016/09

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-clanky/Konig-Meyer-vyrobni-reportaz~18~rijen~2016/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;
tagy