Jiří Korn - ...o technice pro zpěváka nezbytné

Jiří Korn - … o technice pro zpěváka nezbytné
Jiří Korn - … o technice pro zpěváka nezbytné

S Jirkou Kornem jsme se sešli na krátký rozhovor před začátkem adventu, po úvodních přátelských formalitách, které mimo jiné obsahovaly reminiscence na můj poslední navštívený koncert 4TETu v Divadle Hybernia. Toto hudební uskupení nás oblažuje perfektními pěveckými výkony již jedenáct let. Čtyři gentlemani vystupující v elegantních oblecích či naopak v extravagantních, mnohdy šokujících, kostýmech jsou zárukou mimořádné pěvecké přesnosti a hudební nápaditosti. Promyšlená aranžmá a melodické nápady skladbám dodává Jiří Škorpík. Jeho obdivuhodné hrátky s harmoniemi jsou pověstné a představují jedno z lákadel na vystoupení 4TETu. Lákadlem nejen na koncerty, ale i na jiné společenské události, které vrcholí jejich představením. Tyto nápady, dotažené k dokonalosti právě perfekcionismem a profesionálním přístupem Jiřího Korna ke každému detailu, vytvářejí z těchto hudebně-módních kreací mimořádné zážitky, jejichž působení na diváka-posluchače umocňují vizuální efekty. Shodli jsme se na tom že rádi hrají v Divadle Hybernia, protože zde mají opravdu velmi kvalitní ozvučení, a proto i tyto precizní hrátky dokonale vyznějí.

 

Je mi jasné, že show jde stále kupředu, ale přesto se ptám na novinky.

Po technické stránce novinku vidím například v tom, že jsme si pořídili mikroporty. Což má vliv na koncepci celé show; protožeže nemusíme držet mikrofon v ruce, výraznější meze se choreografii meze nekladou a snažíme se toho plně využít. Myslím, že divák má opravdu na co koukat. Absolutní volnost nejen pro pohyb po jevišti divadla, ale i na gesta, máme díky těmto drobným mikrofonům. Na handky Sennheiser jsme zpívali spokojeně již delší dobu, což byl ostatně i důvod naší volby při nákupu tentokrát miniaturních mikrofonů. (Sennheisere w 352 G3 a HSP 4 ew, pozn. red.) Velikostí i konstrukcí nám vyhovují. Ani při rychlých tanečních pohybech nepadají a jsou skutečně lehké. Je báječné, že z drobného a pro nošení velmi pohodlného zařízení je možné získat tak precizní úroveň zvuku. Vzhledem k našemu mnohovrstevnému zpěvu je mimořádně důležitá zřetelnost intonace i při rychlých pasážích.Vokály a cappella potřebují znít v plné bohatosti a se všemi drobnými detaily. My si při koncertu či ve studiu opravdu hrajeme s tóny a jemnými detaily hlasu ve výrazu a je potřeba, aby posluchač měl možnost je slyšet. Vyhovuje nám přesná barevnost podání našich hlasů, dokonalá srozumitelnost i velmi jemných odstínů artikulace. Tahle volba nám tedy opravdu vyšla. Spokojený je i náš zvukař, který si navíc chválí rozsah frekvencí. Najít v éteru volné frekvence je dnes čím dál těžší.

 

Je o tobě známo, že tě vývoj vzniku vašich skladeb zajímá již dlouho před tím, než se ti dostanou na stůl. Zajímalo by mne, zda obdobnou péči věnuješ i technické stránce nahrávky. Myslím zachování všech atributů zvukově kvalitní nahrávky.

To jsou dvě spojité nádoby, hudba je, kromě tvůrčího přístupu, také řemeslo. Řemeslo, které musí být precizně odvedeno, a opravdu si na tom dáváme záležet již v přípravě jednotlivých skladeb. Pochopitelně že i při nahrávání kontrolujeme průběžně výsledky po zvukové stránce. Nejen co se podařilo nám při aranžování, ale i celkový zvuk nahrávky, současně však do značné míry důvěřujeme profesionálům, kteří nás obklopují. My děláme svoji práci a předpokládáme, že i zvukaři odvedou tu svoji na sto procent. Důležitý je také konečný mix, a pak teprve doopravdy víme, zda vše dopadlo, tak jak mělo.

 

Alb jsi již natočil hodně. Chtěl bych se optat, která, z těch co jsi natočil, jsou podle tebe zvukově opravdu vydařená.

Při posuzování kvality nahrávky je nutno také trochu vycházet z okolností jejich vzniku. Je ti jistě jasné, že například na trojalbu Největší hity jsou patrná určitá zvuková zjednodušení starších nahrávek. Na naši generaci působí jemně nostalgicky. Tak to alespoň vnímám já, protože tyto nahrávky vycházely z určité doby, technických možností, ale současně z neopakovatelného nadšení a energie do nich vkládané. Ostatně, co ti budu vykládat. Mezi mými začátky v hudbě a dnešním stavem techniky je mnoho nahrávek a alb. Současné nahrávky 4TETu jsou kvalitativně pochopitelně na vysoké úrovni. Náš hlasový „kvartet“, tedy souhra čtyř hlasů, je v aranžích Jiřího Škorpíka postaven na hrátkách s intonační souhrou a rytmikou, zde je vysoká kvalita zvuku opravdu nezbytná. Technika od dob mých začátků naštěstí pokročila do té míry, že je možné dosáhnout opravdu velmi věrného reprodukovaného zvuku. Z těchto nahrávek mám skutečnou radost.

Jiří Korn - … o technice pro zpěváka nezbytné
Jiří Korn - … o technice pro zpěváka nezbytné

Pro ideální souhru čtyř hlasů je potřeba se vzájemně dokonale slyšet. Jaká je vaše současná odposlechová aparatura? Uvažujete o bezdrátovém monitoringu?

V současné době užíváme odposlech klasickými monitory na pódiu, jsme na něj poměrně zvyklí, ale je pravda, že volnost, kterou by nám umožnil bezdrátový monitoring přímo do sluchátek, budeme muset zvážit. Díky mikroportům je možnost pohybu ideální, a vlastně k určitému místu na pódiu nás váže jen ten odposlech. Musíme to zvážit, ale myšlenka dobrá. Vystoupení 4TETu jsou, jak víš, nejen akustická, ale i propracovaná vizuálně a sluchátkový odposlech by nás odpoutal od statického prostoru.

 

Jsi velmi aktivní i mimo 4TET, slyšel jsem tě v mnoha muzikálech. Jak tam řešíš mikrofony, na které zpíváš? Nosíš si svůj?

V muzikálu to je záležitost divadla, to nemohu ovlivnit, ale pochopitelně jsem rád, když zpívám na Sennheiser, jsem na něj zvyklý, vím, že zvuk bude perfektní a vše bezproblémové. Ostatně, pokud se pamatuji, tak na současných hudebních scénách se snad ani na nic jiného nezpívá, pokud mne paměť neklame.

 

A zajímáš se o to, na jaké mikrofony kdo zpívá, když sleduješ muzikál například v Londýně?

To myslím patří k určitým profesionálním zvykům. Pro zpěváka je snad normální sledovat nejen jak, ale i na co zpívá konkurence a během koncertů i sledovat jaký je výsledný zvuk. Člověk má přece jen vypěstovanou jemnější citlivost na vnímání různých typů mikrofonů a jejich zvukových odlišností, byť někdy jen drobných. Je to moje profese, zajímám se o to celý život.

 

Poslední otázka, tak trochu z druhé strany. Na jaká sluchátka posloucháš hudbu doma? Zahlédl jsem snímky se sluchátky ze Španělska.

Nemám až tolik volného času, ale je fakt, že si někdy rád poslechnu muziku soustředěně, v klidu a někdy i na sluchátka. Na dovolenou jsem si vzal právě zmíněný, nafocený model Momentum, který mne, kromě velmi bohatého zvuku, potěšil příjemným pocitem z nošení. Velmi dobré zpracování, pravá voňavá kůže, kov, fakt příjemná a hodně krásná sluchátka.

Jiří Korn - … o technice pro zpěváka nezbytné
Jiří Korn - … o technice pro zpěváka nezbytné
Psáno pro časopis Muzikus