muzikus.cz na

facebook twitter
přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

kytaraJazzové standardy 4

1.5.2003 | Autor: Luboš Malý | sekce: pro muzikanty - články

Jazzové standardy 4

Jazzové standardy 4

Miles Davis: All Blues
Miles Davis je bezpochyby považován za jednu z největších osobností moderního jazzu, tvůrce a nositele nových myšlenek a od padesátých let nejznámější jazzovou hvězdu. Narodil se roku 1926 v bohaté rodině zubního lékaře a majitele mnoha realit v St. Louis. I když nebyl žádným oslňujícím sólistou nebo skladatelem, jeho úspěch vychází z neomylného citu pro všechno nové, co se v jazzu událo. Dovedl si úžasným způsobem vybrat své spoluhráče, a vždycky tak vzniklo spojení, které posunulo vývoj o několik kroků dopředu. Jeho hra na trubku naprosto postrádala ohnivé prvky virtuózního projevu bebopu - naopak šetřil tóny, jak mohl, užíval dusítka, polostlačené ventily a zvuk nástroje byl velmi křehký. Ovšem velký smysl pro frázování, přesné načasování not a dramatičnost byly jeho největším přínosem do jazzového výrazu.
Ze spolupráce s nejvýznamnějšími jazzmany (John Coltrane, Bill Evans, Paul Chambers, Joe Zawinul, Herbie Hancock, Chick Corea, Wayne Shorter, Ron Carter, Tonny Williams a třeba i kytaristé John McLaughlin a Robben Ford) vzniklo mnoho podnětných alb, jež přinesly spoustu důležitých prvků do jazzové hudby. Vzniká "fusion music" a pojem elektrický jazz. Davise začalo poslouchat i mladé rockové publikum a stala se z něj téměř módní modla. Jeho deska Bitches Brew (Čubčí lektvar) dosáhla už za několik měsíců prodeje půl miliónu kusů, což bylo tak ohromující číslo, které se v jazzu před tím ještě nikdy neobjevilo. 28. 9. 1991 odchází Miles Davis do jazzového nebe.
Skladba All Blues z alba Kind of Blue je jazzmany na celém světě často hrána a platí zde téměř vše, co bylo řečeno o úspornosti a jednoduchosti jeho stylu. Trochu neobvyklý je šestiosminový rytmus s ostinátní houpavou basovou figurou, ale jinak je to klasická dvanáctka se základními harmonickými funkcemi. V improvizaci můžeme užít již zmíněnou bluesovou pentatoniku (Kytarová dílna Muzikus 7/2002), která vznikne z mollové aiolské stupnice vynecháním II. a VI.stupně. Zde je však pentatonika v G - tedy tóny g-b-c-d-f.



Psáno pro: časopis Muzikus 2003/04

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-clanky/Jazzove-standardy-4~01~kveten~2003/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.