Jak se kupuje... Floyd Rose

Floyd Rose
Floyd Rose

Pro některé hráče věta "mám kytaru s pákou" znamená mnoho práce, nemožnost dobrého seřízení, špatný zvuk a jiné zkreslené představy. Opak je však pravdou - Eddie Van Halen: "Kytara bez páky ztratí brilanci a sustain." Ritchie Blackmore: "Kytara bez páky není ta správná pila." Pokusím se vám nyní přiblížit mé zkušenosti s různými kobylkami typu Floyd Rose a rozdíly mezi nimi.

Kobylka typu Floyd Rose (u nás nejčastěji zvaná prostě "páka", popř. "dvojzvratná páka") je originální koncept, který umožňuje bez rozladění kytary (resp. baskytary) povolovat i napínat struny, a to vesměs ve větší míře než jiné používané systémy (např. patenty Kahler a Bigsby).

První kobylky typu Floyd Rose se začaly používat kolem roku 1977, slávu jim přinesla hlavně metalová osmdesátá léta a kytary Ibanez, Jackson, Kramer, B.C. Rich a další.

Před koupí nového tremola bychom se měli poradit s odborníkem (zkušenější muzikant, kytarář, prodavač, atd.), jestli se na náš nástroj vůbec dá Floyd Rose instalovat a jestli tím nástroji více neublížíte, než prospějete.

Kobylky typu Floyd Rose, dostupné na našem trhu, můžeme v zásadě rozdělit do dvou skupin.

 

1. Originál, resp. licencovaný kousek prověřené značky

Většinou se jedná o odlitek z kvalitního a tvrdého materiálu, který má značnou životnost. Všechny namáhané části by se neměly ani po delší době vyviklat. Do této kategorie patří většina produktů firem Kahler, Schaller, Gotoh a Sperzl a jejich cena se vesměs pohybuje nad 5000 Kč.

 

2. Kopie

Cena od 1700, tělo kobylky je většinou z ohýbaného plechu, který nebývá moc tvrdý. Častěji dochází ke stržení šroubů, opotřebení, "vaklu" páky (pak nastupují nitě, teflonové pásky a jiné kutilské pomůcky) a dalším nešvarům.

 

Při koupi tremola by sestava měla obsahovat (ve většině případů) imbusové klíče na všechny šrouby v mechanice, alespoň tři pružiny, plíšek se šrouby do dřeva (spring holder), dva šrouby do těla pro opření tremola a samozřejmě páku (tremolo arm).

Páka může být:

1. šroubovací se závitem

2. nasazovací, dotahuje se zajištovací maticí

3. nasazovací s nylonovými proužky

Pokud je sestava úplná, obsahuje také srážeč strun (tension bar), šrouby, zámky a někdy i měděné podložky na přesné nastavení výšky zámku (nultého pražce).

Opěrné šrouby, kterými se nastavuje výška strun a tremola, byly v minulosti nejčastěji navrtány přímo do těla kytary (wood screw). V poslední se ale používá spíše pouzdro, které je nafrézované a zalepené v těle a šroub se závitem má uvnitř (stud insert).

Velkou pozornost si zaslouží břity na těle tremola, které jsou v přímém kontaktu se šrouby a jejichž kvalita má výrazný vliv na výdrž ladění a sustain kytary. Originální a dražší tremola mají břity vesměs z kvalitní kalené oceli, některé modely umožňují i jejich výměnu. U většiny levnějších kopií je "břit" tvořen jen zúženým plechem a často pak dochází k naprosté deformaci, protože tah strun je v tomto místě obrovský.

Tremola se vyrábějí v různých barvách: černá, chrom, zlatá, černý mat atd., a také typech: můžeme narazit na Floyd Rose Original, Floyd Rose Pro, Floyd Rose II. - je to neustálé vylepšování k větší dokonalosti a snazšímu ovládání. Princip a funkce je ale pořád stejná. Nejnovější Floyd Rose se nazývá Speedloader. Jde o systém, kde na hlavici kytary nejsou použity ladicí mechaniky a struny na obou koncích mají válečky, viz například nové nástroje B.C. Rich.

Při zakoupení a nainstalování (nebo po výměně některé části) je nutné nastavit správnou polohu tremola. Základní deska by měla být vodorovně s tělem, někdo preferuje mírné zaklopení do těla kytary. Při seřizování záleží na tvrdosti strun, tahu pružin (větší počet pružin - větší tah) a také vyladění oktáv, což u Floyd Rose vyžaduje čas a trpělivost. Dobře usazená a seřízená kobylka však bude spolehlivě plnit přesně to, proč jste si ji zakoupili.

Osobně používám kytary bez tremola i s ním a nemám s rozlaďováním a praskáním strun sebemenší problémy. Ladím den před koncertem a pak už jen vytáhnu kytaru z kufru a hraji.

Přeji šťastný nákup a správný výběr.

Psáno pro časopis Muzikus