Drum and bass

Drum and bass
Drum and bass

Zajímá vás fenomén elektronické taneční či poslechové hudby, který pomalu ovládá hudební scénu světových velkoměst? Chcete se dozvědět, co to je drum and bass, co to je jungle, jak do toho všeho pasují lámané bíty či breakbeat a kam se u nás zajít inspirovat? Čtěte dál a minimálně rozšíříte své obzory o něco nového.

 

U kulturních projevů lidské společnosti, do nichž patří i některé druhy hudby a jistě i některé hudební styly (slovo "některé" předkládám záměrně, současné výplody populární hudby považuji pouze za prostředek výdělku), je velice těžké přesně stanovit jejich vznik a přesně následovat jejich vývoj. Je to trošku jako s infekční nemocí či šířením viru, který v každém jedinci zmutuje a další nakažený má mírně odlišné příznaky onemocnění. Hudební styl drum and bass/drum'n'bass/d'n'b/dnb vznikl téměř určitě v počátcích devadesátých let dvacátého století a pravděpodobně díky hudebním experimentům DJstaneční scény Velké Británie, nejpravděpodobněji v Londýnských tanečních klubech. Drum and bass byl v počátcích považován za hudbu pro intelektuály. Velice se totiž liší od klasických zástupců taneční scény jako house či techno, protože narozdíl od těchto dvou zmiňovaných je rytmus drum and bass roztříštěn a nekopíruje tradiční pravidelný čtyřčtvrťový takt, což činí house či techno pochopitelnými nejširšímu publiku.

V případě drum and bass je tedy rytmus (či především jednotlivé údery perkusí, pokud bychom si představili tento styl v rovině instrumentální) rozmístěn nepravidelně za sebou, obvykle oddělen různě dlouhými pauzami (v horizontu milisekund) a v neposlední řadě je několik takovýchto rytmů současně kombinováno. Co také činí drum and bass specifickým, je údaj bpm (beats per minute, údery za minutu, pozn. autora), který převyšuje všechny ostatní taneční i netaneční styly a pohybuje se kolem hranice 160 bpm a výše. Spolu s rytmem perkusí je důležitá také basová linka, jež ale není s perkusemi nijak pevně svázána a má základy v reggae či dubu. Hudba, která tedy pasuje na několik teoretických pravidel výše, se nazývá drum and bass či jungle. Pojem jungle byl používán v počátcích a traduje se, že vznikl buď přenesením názvu stejnojmenného londýnského klubu, nebo charakterizuje městské prostředí, v němž tento styl vznikal, a chaotické rytmy. Pestrá škála zvuků tohoto stylu připomíná v přeneseném slova smyslu projevy zvířeny opravdového deštného pralesa (pokud jste někdo pobýval v džungli či deštném lese tropického pásu dostatečně dlouho, že se odvážíte porovnávat, dejte vědět) a do třetice: k přenesení tohoto pojmu mohlo dojít díky stejnojmennému gangu z jamajského Kingstonu.

Po jasné charakteristice se tedy pojďme podívat do přibližné doby vzniku. Začátek devadesátých let je v Londýnských klubech ve jménu tupé opakující se taneční hudby, rave parties s vysokým počtem návštěvníků a tunami všech možných, především chemických, drog od acidu (LSD) až po kokain. Monotónní rytmy ale přestávají stačit dýdžejům, kteří hledají stále další možnosti své umělecké expanze. Probíhají experimenty s reggae, zrychlují se staré rytmy, až nakonec dojde k vytvoření konceptu zlomeného beatu - breakbeatu. Drum and bass se tedy inspiroval u reggae, jungle často doprovází MC, k nerozeznání od rasta reggae zpěváků převzal hiphopový image a využívá volnost a širokou paletu jazzu podobnému experimentování. Drum and bass je tedy alternativou k nudnému techno a komerčnímu house a ještě navíc pronikl do ambientní poslechové hudby, chillout čili downtempo.

Labely, které se nejvíce zabývaly a stále zabývají stylem drum and bass, jsou například v roce 1991 vzniknuvší Moving Shadow, dále Reinforced či Suburban Base. Většina labelů se zaměřuje na vydávání vinylů a jejich cílová skupina se mírně liší od klasického posluchače CD. Každý label vychoval několik významných dýdžejů, kteří pak nejen naživo formovali tvář drum and bass, ale také vydávali v hojném počtu vinyly, jež zase využívali ke svému hraní jiní dýdžejs.

V roce 1994 byl tedy drum and bass neoddělitelnou součástí programů klubových parties. Labely se přímo předbíhají v produkci vinylů, které se nejprve dají koupit pouze v dýdžejských obchodech a ve speciálních edicích desek "na jedno použití". Ty jsou lisovány způsobem dovolujícím jejich přehrání jen několikrát (obvykle desetkrát) za sebou. Jedním z prvních vinylových alb se stává Paralel Universe od 4Hero na labelu Reinforced. Hlavní protagonisté - Marc Mac a Dego sloučili drum and bass s jazzem a jejich album se stalo jedním z těch úspěšných experimentů, jichž začalo později přibývat. Stále se ukazuje, jak je drum and bass závislý na zlepšující se technice a už rozhodně nestačí jednoduchý sekvencer, ale na scénu přicházejí složitější...

V roce 1993 nastupuje dnes jeden z nejznámějších protagonistů drum and bass LTJ Bukem se singlem Demon's Theme a dalšími Atlantis a Music. Prosazuje tu umírněný drum and bass - přijatelný pro širší veřejnost s bohatým melodickým doprovodem a akustickými prvky. LTJ Bukem byl prvním z drum and bass dýdžejů, hrajícím pro masy v klubech zasvěcených téměř výhradně komerčnímu house. Se svým labelem Good Looking a spolupracovníky Blame či Source Direct ustanovuje nové standardy, v nichž klade mimo jiné i důraz na vokální doprovod, v tomto případě obstarávaný postavou MC Conrad. MCs plní v drum and bass stejnou úlohu jako zpěváci rapu či reggae a rychlou kadencí slov s imitací jamajského dialektu uvádějí tančící davy téměř do transu.

Zajímavou příchutí drum and bass se stal také "podstyl" s označením intelligent jungle. Jako první začal tento druh vydávat label GL. Umělci, v tomto podžánru nejvíce angažující se, jsou Photek a později již výše zmiňovaný LTJ Bukem. Intelligent jungle se vyznačuje instrumentálními, či dokonce symfonickými doprovody, sofistikovaným nestereotypním rytmem a vokály. V případě Photeka obsahují některé skladby prvky vážné hudby. Jejich rytmus se řídí přesnými pravidly a například další formace - Omni Trio - se dokonce inspirovala francouzskou klavírní hudbou 19. století.

Zlomem v historii drum and bass se stalo album Timeless dýdžeje Goldieho, které vyšlo na labelu Metallheads. Jako jedno z prvních se začalo masivně lisovat také na CD a pravděpodobně neexistuje více prodávané album než Goldieho Timeless. Tady se opět ukazuje, kolik zmůže image nad skutečnou kvalitou hudby. Ne že by Goldieho výtvory nebyly kvalitní, ale jeho úspěch v očích převážné části veřejnosti zapříčinilo především sebevědomé vystupování, charisma a také fakt, že většina jeho oponentů na hudebním poli vstoupilo do povědomí jako pár kluků, tvořících v šeru svých dětských pokojů, zatímco Goldie je řazen ke starší generaci. Album Timeless je ideálním pro ty, pro něž je drum and bass velká neznámá. Pokud si tedy chce čtenář Muzikusu udělat obrázek, mohu Timeless vřele doporučit.

Vyloženě taneční odrůdou drum and bass je tzv. jump up, lišící se od d'n'b především jednodušším rytmem. Nejvíce se izoluje kolem roku 1997 díky interpretům jako Aphrodite, Ganja Kru, Andy C, či Urban Takeover.

Pokud se vrátíme z Anglie do Čech, situace je o mnoho přehlednější. Současnost je drum and bass nakloněná mnohem více než tomu bylo dříve, pražská Roxy k nám vozí hvězdy britské jungle scény a Roxy se pomalu začíná stávat klubem pro smetánku (alespoň soudě podle návštěvníků těchto jungle dýchánků). K českým špičkám, jež se zatím nezaprodali komerci, můžeme zařadit postavy jako DJ Koogi, DJ Touchwood, IM Cyber, Babe LN či Igraczech. Pro opravdovou příchuť, co drum and bass znamená, je ale lepší navštívit jeden z lokálních klubů pražské periferie, jichž se začíná objevovat čím dál víc. Stále ještě nelze tvrdit, že v některém konkrétním klubu hrají drum and bass opravdu každou noc, ale pokud budete mít štěstí a správně vyberete některou z párty klubů 007 na Strahově, XT3 na Palmovce, Matrixu či Cross klubu v Holešovicích, setkáte se s komercí nepochroumaným jungle a můžete užít atmosféru a výbušnost, kterou s sebou přináší.

Psáno pro časopis Muzikus